Går inte att starta ubuntu
Går inte att starta ubuntu
Hej.
Jag har testat bränna ubuntu till en dvd, och startar från den.
Sen väljer jag kör från skivan, och det kommer upp en sak att det laddar. Sen kommer det upp massa text på skärmen, och den verkar vilja att jag skriver något, rutan liknar kommandotolken.
Vad ska jag göra för att få igång det ?
Sen väljer jag kör från skivan, och det kommer upp en sak att det laddar. Sen kommer det upp massa text på skärmen, och den verkar vilja att jag skriver något, rutan liknar kommandotolken.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Går inte att starta ubuntu
Vad är det för iso du laddat ned?henke1995 skrev:Hej.
ubuntu-8.10-desktop-i386.iso
Tacksam för hjälp
Tacksam för hjälp
-
Det är en CD-avbild och det är inte alltid det funkar att bränna dem till DVD-skivor. Det andra kan vara att det är rätt kännsligtför brännhastighet. Ju lägre hastigehet vid bränningen desto bättre. Så testa att bränna det på lägsta hastighet på en CD. Annars kan det ju ha blivit fel på avbildningen vid nedladdningen. Du kan kolla så avbildningen är rätt genom att följa instruktionerna här: https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
Senast redigerad av 1 djkmmo, redigerad totalt 13 gånger.
Okej. Men jag testade att installera ubuntu som ett program i windows, och det var exakt samma sak, det kom upp en kommandotolk. Några fler förslag?
-
Har du kollat så att MD5-summan är rätt? Vad står det för felmeddelande i kommandotolken?henke1995 skrev:Okej. Men jag testade att installera ubuntu som ett program i windows, och det var exakt samma sak, det kom upp en kommandotolk. Några fler förslag?
Hur mycket ska MD5-summan vara då? Om den är fel vart ändrar man den?
Jag minns inte vad som står i kommandotolken, kan kolla upp det nu.
-
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 68#p307968henke1995 skrev:Hur mycket ska MD5-summan vara då? Om den är fel vart ändrar man den?

Md5-summan stämde. Men nu testade jag amd64 bitars ison. och den säger att jag ska aktivera iommu i bios, hur gör man det? Hittar inget som heter iommu i mitt bios.
-
Hur mycket minne har du? Vad jag har kunnat luska ut så har det felmeddelandet att göra med PCI-Express-moderkort med "för mycket" minne (över 4 GB). Lösningen skall var att lägga tillhenke1995 skrev:Md5-summan stämde. Men nu testade jag amd64 bitars ison. och den säger att jag ska aktivera iommu i bios, hur gör man det? Hittar inget som heter iommu i mitt bios.
Kod: Markera allt
iommu=noaperture
Okej, det kan nog vara det. Jag är bara 14 år så min pappa ska hjälpa mig med den biten snart.
Jag har 4 gig ram minne och pci-express moderkort.
Jag har 4 gig ram minne och pci-express moderkort.
Nu har vi testat, jag har en amd phenom x4 64 bitars , testade med både x86 och x64 bitars ison, men inget funkade, den där guiden med iommu=noaperature funkade inte heller, samma fel. Några fler förslag?
-
Vad är det för moderkort du har?
Manufacturer: Acer
Model: RS780HVF
Chipset: AMD 780G rev. 00
Southbridge: ATI SB700
LPCIO: ITE IT8718
Bios: American Megatrends Inc
Version: R01-B2
Model: RS780HVF
Chipset: AMD 780G rev. 00
Southbridge: ATI SB700
LPCIO: ITE IT8718
Bios: American Megatrends Inc
Version: R01-B2
-
Tyvärr hittar jag inga rapporterade problem med det moderkortet: Det enklaste vore nog om du antin gen provar med 8.04 eller ger dig till tåls och väntar på 9.04. Kanske klarar de av att boota.