Installationen stoppas
- Nicki
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installationen stoppas
Jag har försökt att installera Ubuntu 8.10 i en HP Pavilion med AMD Athlon X2 64-bits processor och Vista Home.
Får upp felmeddelande:
[128.946231] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1431624
[128.946415] Buffer I/O error on device sr0, logical block 357906
Dessa två rader upprepas och ser likadana ut så när som på värdena inom hårdklammern som är olika varje gång.
CD:n är OK då den fungerade på den stationära med XP.
Har provat både 32 och 64 bit versionen av Ubuntu med samma resultat.
Även testat felsäkert grafikläge utan resultat.
Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Får upp felmeddelande:
[128.946231] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1431624
[128.946415] Buffer I/O error on device sr0, logical block 357906
Dessa två rader upprepas och ser likadana ut så när som på värdena inom hårdklammern som är olika varje gång.
CD:n är OK då den fungerade på den stationära med XP.
Har provat både 32 och 64 bit versionen av Ubuntu med samma resultat.
Även testat felsäkert grafikläge utan resultat.
Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Senast redigerad av 4 Nicki, redigerad totalt 18 gång.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installationen stoppas
Jag har också haft problem med att installera Ubuntu på en del Vista maskiner.
Någon bra lösning har jag inte tyvärr, men jag lyckades tillslut installera Puppy Linux .
För mig stannade installationen efter en liten stund utan något annat besked och
det var i de två fallen Laptops ca 1år gamla.
Puppy Linux är riktigt trevlig. Mycket snabb.
Fast det är svårt att installera och en del pyssel innan du kommer igångi fall du inte redan
är en Linux-räv.
Hoppas det hjälpte.
Någon bra lösning har jag inte tyvärr, men jag lyckades tillslut installera Puppy Linux .
För mig stannade installationen efter en liten stund utan något annat besked och
det var i de två fallen Laptops ca 1år gamla.
Puppy Linux är riktigt trevlig. Mycket snabb.
Fast det är svårt att installera och en del pyssel innan du kommer igångi fall du inte redan
är en Linux-räv.
Hoppas det hjälpte.
Ser ut att vara en dålig CD/DVD-enhet, prova att byta ut den om du har möjlighet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Eller en dålig skiva, testa med en ny.
- Nicki
Kanske det är CD/DVD enheten som krånglar. Försökte att bränna ner till ett USB minne.
Men det gick inte att boota från den. Kollade även i BIOS, men icke.
Körde hur som helst in Ubuntu i Windows så länge. Funkar bra så när som på det trådlösa nätverket.
Jag avvaktar med detta till 9.04:an kommer ut.
Tack så länge.
Körde hur som helst in Ubuntu i Windows så länge. Funkar bra så när som på det trådlösa nätverket.
Tack så länge.
Re: Installationen stoppas [LÖST]
lånar tråden lite.. det står att den är löst men jag ser det inte som en lösning att installera windows :S
jag får samma meddelanden när jag försöker installera senare versioner av ubuntu eller kubuntu, jag har testat massa olika skivor och jag har testat med olika läsare men fortfarande samma fel!
jag har fått det att komma lite längre genom att välja "no apic" (tror jag det va) i alternativen när man bottar live-cdn..
problemet finns inte med gamla gutsy gibbon och motsvarande kde, jag har installerat den vägen och uppdaterat *pust*
hopppas nån kan hitta en lösning!!
jag får samma meddelanden när jag försöker installera senare versioner av ubuntu eller kubuntu, jag har testat massa olika skivor och jag har testat med olika läsare men fortfarande samma fel!
jag har fått det att komma lite längre genom att välja "no apic" (tror jag det va) i alternativen när man bottar live-cdn..
problemet finns inte med gamla gutsy gibbon och motsvarande kde, jag har installerat den vägen och uppdaterat *pust*
hopppas nån kan hitta en lösning!!
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Får du upp valet USB... när du väljer bootordning i BIOS? Om du får det så skulle jag tippa på ditt USB-minne har en sk. u3-partition (ReadyBoost) isåfall måste denna tas bort innan du installerar på USB-minnet. Vad har du för USB-minne och hur gjorde du??Nicki skrev:Kanske det är CD/DVD enheten som krånglar. Försökte att bränna ner till ett USB minne.
Tack så länge.
Re: Installationen stoppas [LÖST]
Åter igen. Varför står det att problemet är löst? 
Jag sitter just nu på samma fel. Försöker installera Ubuntu 9.10 på en maskin med Windows 7. Ja kommer till exakt samma ställe med strängarna om logical block, sen blir det svart. Efter någon minut så får jag upp en svart bakgrund med ett litet kryss som muspekare. Sen händer det inte mycket mer än så.
Hade ju vart guld värt att slippa installera XP BARA för att installera Ubuntu . :/
Tips tack!

Jag sitter just nu på samma fel. Försöker installera Ubuntu 9.10 på en maskin med Windows 7. Ja kommer till exakt samma ställe med strängarna om logical block, sen blir det svart. Efter någon minut så får jag upp en svart bakgrund med ett litet kryss som muspekare. Sen händer det inte mycket mer än så.
Hade ju vart guld värt att slippa installera XP BARA för att installera Ubuntu . :/
Tips tack!