Ubuntu 9.04
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ubuntu 9.04
Hej
They did it again. Jag har just installerat 9.04 på min gamla burk. Fick en ny dator.
Man kan verkligen snacka om en uppgradering, efter att ha testat en del olika program, som multimedia med film o ljud,
mitt gamla grafikkort verkar briljant, all great. Har inte upptäckt några buggar än men....
den 23/4 är julafton i år.
They did it again. Jag har just installerat 9.04 på min gamla burk. Fick en ny dator.
Man kan verkligen snacka om en uppgradering, efter att ha testat en del olika program, som multimedia med film o ljud,
mitt gamla grafikkort verkar briljant, all great. Har inte upptäckt några buggar än men....
den 23/4 är julafton i år.
Re: Ubuntu 9.04
På måndag skall jag installera xubuntu 9.04 beta! Lilla julafton!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kan bara instämma ubuntu 9.04 beta, känns faktiskt som den stabilaste version jag kört hittills, trots att det är en beta. 

inget som ni märkt slutat fungera efter att ha installerat ubuntu 9.04 jämfört med andra versioner? då ja är intresserad att isntallera de på release dagen men vill inte förlora några av mina nuvarande funktioner i 8.10
, hört att andra hade problem med detta i 8.06 till 8.10 så tänkte de kan vara desamma här.

Open Source Terrorist
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har man ett ATI grafikkort så är det bättre att vänta med att uppgradera till 9.04.
Finns ingen bra drivrutin än, utan en halvfärdig kommer att släppas lagom till lanseringen den 23/4. Kruxet är att denna drivrutinen inte kommer att stödja 3d-effekter utan man får vänta ytterligare en tid.
Jag tillhör den lyckliga skara med ett nvidia-kort och där fungerade allt med en gång. Fick installera om skrivaren men det var lätt gjort genom att radera den befintliga skrivaren och sen lägga till den på nytt. Sen fick jag ändra från svenska servern till huvudservern för att få uppdateringarna att stämma.
En sak som jag bara ställer mig undrande till är varför det inte kommer några automatiska uppdateringar till 9.04?
Har inte hänt någon gång utan jag har fått gå in i uppdateringshanteraren och fixat det därifrån. Då har jag haft denna versionen i snart en vecka.
Finns ingen bra drivrutin än, utan en halvfärdig kommer att släppas lagom till lanseringen den 23/4. Kruxet är att denna drivrutinen inte kommer att stödja 3d-effekter utan man får vänta ytterligare en tid.
Jag tillhör den lyckliga skara med ett nvidia-kort och där fungerade allt med en gång. Fick installera om skrivaren men det var lätt gjort genom att radera den befintliga skrivaren och sen lägga till den på nytt. Sen fick jag ändra från svenska servern till huvudservern för att få uppdateringarna att stämma.
En sak som jag bara ställer mig undrande till är varför det inte kommer några automatiska uppdateringar till 9.04?
Har inte hänt någon gång utan jag har fått gå in i uppdateringshanteraren och fixat det därifrån. Då har jag haft denna versionen i snart en vecka.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hej
Allt funkade direkt från början. Har också nvidiakort så grafiken är helt ok...trots en rätt gammal version, 6år,
Kör en compaq som heter 8450EA, som vi hade från jobbet, förra genrationen med 512 MB minne,.
Skrivaren, en HP multifunktion, psc 750 hittades automatiskt och det kom upp ett meddelande att skrivaren var installerad och i funktion direkt installationen av 9-04 var klar, så vissa drivisar hittar den själv.
Uppdateringarna till 9.04 kommer kanske inte förrän vid släppdatum, även om man kanske skulle tycka att det vore bra att de buggfixar, som trots allt kan finnas, skulle läggas ut efter hand, nu när det verkar som om många testar betan.
Då det mesta vid normal användning verkar funka super, så får vi väl se vad dom hittar att rätta till.
Ubuntu rules..
Allt funkade direkt från början. Har också nvidiakort så grafiken är helt ok...trots en rätt gammal version, 6år,
Kör en compaq som heter 8450EA, som vi hade från jobbet, förra genrationen med 512 MB minne,.
Skrivaren, en HP multifunktion, psc 750 hittades automatiskt och det kom upp ett meddelande att skrivaren var installerad och i funktion direkt installationen av 9-04 var klar, så vissa drivisar hittar den själv.
Uppdateringarna till 9.04 kommer kanske inte förrän vid släppdatum, även om man kanske skulle tycka att det vore bra att de buggfixar, som trots allt kan finnas, skulle läggas ut efter hand, nu när det verkar som om många testar betan.
Då det mesta vid normal användning verkar funka super, så får vi väl se vad dom hittar att rätta till.
Ubuntu rules..
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 11 gånger.
använderbara nvidia kort till alla mina datorer. så de blire att upgradera vid release då! 

Open Source Terrorist
- bbauto
Inte annat än att du måste aktivera vissa förråd efter uppgraderingen. ex medibuntu, ta en kopia på "/etc/apt/sources.list" för säkerhetsskull öppna den i en textredigerare och byt all förekomst av. ex. "hardy" eller "intrepid" till "jaunty" (brukar funka) vissa kanske inte finns för jaunty ännu, då kan du pröva att låta dom vara, om du Markerar alla uppdateringar i Synaptic, kanske du får enstaka fel, testa först att byta från "Server för Sverige" till "Huvudserver" Fortsätter paketet att trilskas, använd Ursprung för att se vilket förråd paketet ligger i, och återställ ev. till det gamla förrådet "Hardy/Intrepid...".JonasJh skrev:inget som ni märkt slutat fungera efter att ha installerat ubuntu 9.04 jämfört med andra versioner? då ja är intresserad att isntallera de på release dagen men vill inte förlora några av mina nuvarande funktioner i 8.10, hört att andra hade problem med detta i 8.06 till 8.10 så tänkte de kan vara desamma här.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Är det bara jag eller har något precis uppdaterats som gör att textrenderingen inte är totalt värdelös längre?
Jag har kört 9.04-betan ett bra tag, men nu plötsligt när jag loggar in på min "rena Ubuntu" (Utan mina egna temaändringar och sådär) så kör jag med standardtypsnitten på allt utan att få spontana kräkreflexer. Gudars skymning, det ser ju bra ut!
Känns skönt att veta att man har så liten koll på läget som jag har, jag kanske har ändrat något.
Jag har kört 9.04-betan ett bra tag, men nu plötsligt när jag loggar in på min "rena Ubuntu" (Utan mina egna temaändringar och sådär) så kör jag med standardtypsnitten på allt utan att få spontana kräkreflexer. Gudars skymning, det ser ju bra ut!
Känns skönt att veta att man har så liten koll på läget som jag har, jag kanske har ändrat något.

Drivisar för ATI med stöd för 3D har funnits sedan betan iaf, det var då jag testade 9.04.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kolla hur din $HOME/.fonts.conf ser utCalmeida skrev:Är det bara jag eller har något precis uppdaterats som gör att textrenderingen inte är totalt värdelös längre?

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Xubuntu 9.04 beta är också kanon! Bl a med nyaste Xfce 4.6 m m.
Dock krånglade network-managern, en gnome applikation, men jag körde in Wicd istället vilket funkade galant.
Dock krånglade network-managern, en gnome applikation, men jag körde in Wicd istället vilket funkade galant.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Idag kunde jag inte hålla mig längre så även jag har bytt över till Jaunty 

- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
512 gig minne, det var värst. Jag har bara 4 gig i minBjHstad skrev:Hej
Kör en compaq som heter 8450EA, som vi hade från jobbet, förra genrationen med 512 gig minne.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Nu är jag också med i 9.04 gänget
orkade inte hålla mig längre.

Jag kör också Ubuntu 9.04 RC i en "riktig partition".
Det ser bra ut, behövde bara klicka några gånger för att kunna lyssna på mp3 och se riktig DVD.
Tänkte jag måste använda Gnome ibland, ser förresten ut likadant som det gjort länge.
Tänker Gnomerna inte snygga till det lite så det kan matcha KDE 4.2 och Windows 7 vad det gäller utseendet och blinget.
Det ser bra ut, behövde bara klicka några gånger för att kunna lyssna på mp3 och se riktig DVD.
Tänkte jag måste använda Gnome ibland, ser förresten ut likadant som det gjort länge.
Tänker Gnomerna inte snygga till det lite så det kan matcha KDE 4.2 och Windows 7 vad det gäller utseendet och blinget.
- bbauto
Jag föredrar nog funktionalitet före blinget... Fast jag tycker jag fått till en hel del estetiskt bling för gnome ocksåRune.K skrev:Jag kör också Ubuntu 9.04 RC i en "riktig partition".

Jag tycker allt faller sig naturligt under gnome, exempelvis när jag högerklickar på en fil, skrivbordet etc... Då vill jag få alla dom valmöjligheter som finns.
Bara en sån enkel sak som att lägga till en startare på skrivbordet i kubuntu!! -vavava- KDE är lika jävla rörigt som Win7 -nästan-

Gnome i Ubuntu påminner betydligt mer om windows än KDE.
De som säger tvärtom tittar bara på att startknappen och K-knappen är placerad på samma ställe.
De som säger tvärtom tittar bara på att startknappen och K-knappen är placerad på samma ställe.

-
Jag med!Jag föredrar nog funktionalitet före blinget...
Inga "glass-effekter" (som i windows) här inte!
Då är vi tre stycken som tycker likadant vad det gäller blinget kontra funktionen!Harlekin33 skrev:Jag med!Jag föredrar nog funktionalitet före blinget...
Inga "glass-effekter" (som i windows) här inte!
Jag trodde jag var ensam om det...