Är det möjligt att installera xubuntu via usb minne?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Är det möjligt att installera xubuntu via usb minne?

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag har en eeePC och jag skulle vilja installera xubuntu i denna häftiga lilla dator, problemet är att jag inte har någon extern dvd eller cd läsare för att installera xubuntu. Så då kommer jag till frågan om xubuntu finns i någon Usb-installations version? Eller kan själv göra den till en sådan? har aldrig installerat via USb så jag ganska grön för att uttrycka det milt:)
Användarvisningsbild
axel112

Re: Är det möjligt att installera xubuntu via usb minne?

Inlägg av axel112 »

eee, kul kul. ;)

Kolla denna länken. Där finns instruktioner för att fixa iordning usbstickan. Den gäller acer aspire one men installationsförfarandet är samma.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 64#p261408
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Själv kör jag Ubuntu via USB-sticka på en Samsung NC10 och det funkar helt utan problem. Men i mitt fall så har jag installerat Ubuntu fullt ut på stickan (från den här datorn) och Samsungen startar upp under Windows om man inte "lär den rätt saker"...

För att kopiera en LiveCD till en USB-pinne för att installera Ubuntu på riktigt så bör "dd" funka alldeles utmärkt,
dvs. dd if=/dev/cd:ns-namn-antagligen-scd0 of=/dev/pinnens-namn-antagligen-sdi1-sdh1-eller-något-sådant...

[Edit] Kolla bara så att du inte har något annat på sdi1 eller sdh1 eller liknande först, för annars kommer du att skriva över/förstöra det...

[Edit2] Fick förresten nostalgiska tankar av benämningen SDH, men det är en helt annan sak och det är förresten det vi kör Internet på... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Ja. Jag har installerat Xubuntu i en eeePc via en USB-sticka. Använde usb-creator (finns i förråden) på en skrivbordstator för att skapa en bootbar USB-sticka från en iso-fil. Det funkade inte med alla varianter av USB-minnen, fick prova några olika. Ibland misslyckas usb-create, ibland bootar inte eeePc:n, ibland räcker det att prova en annan USB-port i eeePc:n.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"