Problem med boot efter uppgradering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med boot efter uppgradering

Inlägg av Emka »

J ag har en gammal dator jag hittade med pentium 4 i. en asus pundit-r om det säger nåt...?

anyway, jag installerade ubuntu genom wubi och inst då 8.04 och skulle igår uppgradera till 8.10, jag vet att 9.04 kommer snrat men ville se hur smärtfritt det gick, det gick inte alls bra, när jag bootar så kommer det ett fellmeddelande att rootdelay nånting inte svarar tillräckligt fort, när jag trycker esc i början så har jag två st olika kernels att välja mellan, minns inte exakt vilka nummer det står men den ena slutar med 7-11 eller nåt sånt och den andra 22-25 eller nåt liknande, tar jag den med senare alt så funkar det men inte den första, ibland måste jag starta i felsäkert läge för att komma in efter att ha tryckt på repair broken packages, varje gång jag gör det så lägger den till ett paket och det går att boota, dock bara på den senaste kerneln.
lönt att tillägga är att jag inte lyckades inst ubuntu enbart utan var tvungen inst XP först för att sen inst genom wubi, annars fick jag felmedd enl ovan med rootdelay...

Vad är fel ???
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med boot efter uppgradering

Inlägg av Cadryc »

Siffrorna är version av linuxkärnan, om jag minns rätt så används 2.6.22 i Hardy, så 2.6.22-25 skulle kunna vara kärnan från Hardy. I Intrepid så har jag nu 2.6.27-11.

Du skulle kunna testa med att lägga till boot-alternativet rootdelay=300 (pröva med högre värden om det inte funkar). Hur man lägger till boot-alterantiv ser du här http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ . Testa att lägga till det i nyaste kärnan först. Rootdelay kan man få använda då hårddisken är seg.

Om det hjälper så kom ihåg det nästa gång du installerar Ubuntu, man kan lägga till rootdelay när man bootar LiveCD också.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"