hur skapar man ett eget gtk tema?
hur skapar man ett eget gtk tema?
tja, jag undrar hur man skapar ett eget gtk tema?
MVH Björn.
MVH Björn.
Re: hur skapar man ett eget gtk tema?
Enklast är nog att ladda hem ett färdigt tema och modda det. Det innefattar en del hackande i textfiler för det mesta, teman som använder pixmap motorn är dock till stor del uppbyggd av bilder.
Sedan finns det ju teman som använder t.ex Murrine och Clearlooks motorn, dessa är till viss del ganska enkla då man kan enkelt ändra färgtema på dessa teman via Apperance Preferences / Theme / Customize / Colors. Men även där är det en del hackande i textfiler om man vill finslipa det.
Något andefattig info kanske men ämnet är väl ganska svårt att sammanfatta.
Sedan finns det ju teman som använder t.ex Murrine och Clearlooks motorn, dessa är till viss del ganska enkla då man kan enkelt ändra färgtema på dessa teman via Apperance Preferences / Theme / Customize / Colors. Men även där är det en del hackande i textfiler om man vill finslipa det.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
hmm... pixmap motorn, låter intressant, kan jag installera den via synaptic eller är den förinstallerad?Hund skrev:Enklast är nog att ladda hem ett färdigt tema och modda det. Det innefattar en del hackande i textfiler för det mesta, teman som använder pixmap motorn är dock till stor del uppbyggd av bilder.
Jag mindes nog fel, den heter tydligen Pixpuf:
gtk2-engines-pixbuf. Den är nog inte förinstallerad.

- Osprey
- Kontakt:
Sedan kan man ju dela in det i lite olika sektioner också, som t.ex paneler, ikoner och lite annat. Ikonerna ligger ju t.ex inder /usr/share/icons och där kan man ju byta/flytta/ändra precis som man själv vill genom att bara skapa en ny mapp och sedan välja den...
[Edit] och vill man ändra någon eller skapa en ny så använder jag själv "kiconedit" som finns i paketen...
[Edit] och vill man ändra någon eller skapa en ny så använder jag själv "kiconedit" som finns i paketen...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
skumt? den var redan installerad.Hund skrev:Jag mindes nog fel, den heter tydligen Pixpuf:gtk2-engines-pixbuf. Den är nog inte förinstallerad.
men hur bygger jag upp ett tema ? vilka mappar? etc.
Enklast är om du laddar hem ett färdigt tema och kikar på det.95monye skrev:skumt? den var redan installerad.Hund skrev:Jag mindes nog fel, den heter tydligen Pixpuf:gtk2-engines-pixbuf. Den är nog inte förinstallerad.

okej, men kan jag ändra på teman jag laddar ner?Hund skrev:Enklast är om du laddar hem ett färdigt tema och kikar på det.95monye skrev:skumt? den var redan installerad.Hund skrev:Jag mindes nog fel, den heter tydligen Pixpuf:gtk2-engines-pixbuf. Den är nog inte förinstallerad.
Yes, 99.99% av alla teman finns under GPL eller CC licensen.
så jag kan byta ut t.ex. toolbar bakgrunden mot en jag gjort själv?Hund skrev:Yes, 99.99% av alla teman finns under GPL eller CC licensen.
Japp, du kan göra i stort sett ändra på precis allting. Allting är uppbyggt med bilder i pixbuf teman.
nice! ska prova detta!Hund skrev:Japp, du kan göra i stort sett ändra på precis allting. Allting är uppbyggt med bilder i pixbuf teman.
EDIT: finns nästan inga pixbuf teman på gnome-look.org
Motorn heter tydligen pixmap ändå, lärade dubbelkolla nyss.. Förlåt för förvirringen. 
lassekongo83 har en del snygga teman du kan använda dig av.

lassekongo83 har en del snygga teman du kan använda dig av.
- Osprey
- Kontakt:
Ett enkelt "drag and drop" i /usr/share/icons fixar en hel del oxå.... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
nice!Osprey skrev:Ett enkelt "drag and drop" i /usr/share/icons fixar en hel del oxå....
men när jag lägger in transparenta bilder i temat så blir det bara svart där det skulle vara transparent och när jag installerar temat står det "temat kommer inte att se ut som det var tänkt eftersom den nödvändiga gtk temamotorn inte är installerad" hur i h-e ska jag vetra VILKEN tema motor det är som saknas .
hur gör man för att det ska gå att använda transparenta bilder i temat?
Dock saknar man rättigheter där (Vilket går att ordna). Men jag tycker det är smidigare om man använder .themes och .icons mapparna i sin hemmapp.Osprey skrev:Ett enkelt "drag and drop" i /usr/share/icons fixar en hel del oxå....

du hund, hittade detta tema
som jag installerade. men det blir inte som det är på bilden
att endast fönsterna är transparenta och ikoner, inmatningsrutor etc. inte är transparenta
Kod: Markera allt
http://www.gnome-look.org/content/show. ... tent=42755

Senast redigerad av 7 TweekiE, redigerad totalt 8 gång.
Länken blev bryten. 

oj då får jag göra såhär dåHund skrev:Länken blev bryten.
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 8 gånger.
Samma nu med.
Prova att lägg in den i en url tagg: [url]länk[/url]