Problem med uppdateringshanteraren [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Problem med uppdateringshanteraren [LÖST]

Inlägg av Lao Tzu »

När jag nu satt här fick jag upp en liten triangel-notifikation från uppdateringshanteraren. Det stod att "uppdateringsinformationen är utdaterad. Det kan orsakas av nätverksproblem. Uppdatera manuellt genom att klicka på denna ikon och välj sedan 'Kontrollera'." Mitt internet funkar fint så det måste vara något annat, så jag följde anvisningen och fick ut följande meddelande:
Misslyckades med att hämta cdrom:[Ubuntu 8.04 _Hardy Heron_ - Release i386 (20080423)]/dists/hardy/main/binary-i386/Packages.gz Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor

Misslyckades med att hämta cdrom:[Ubuntu 8.04 _Hardy Heron_ - Release i386 (20080423)]/dists/hardy/restricted/binary-i386/Packages.gz Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor

Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.
För några timmar sedan skulle jag uppdatera klockan och kalenderfunktionen (tror jag) genom uppdateringshanteraren vilket gav felmeddelande om msttcorefonts men det verkade fungera annars. Nu står det dock att systemet uppdaterades senast för 7 dagar sen. Som ni kanske förstår använder jag Hardy Heron och inte Intrepid Ibex.
Senast redigerad av 1 Lao Tzu, redigerad totalt 8 gånger.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med uppdateringshanteraren

Inlägg av webaake »

Ser ut som om du har CD-rom:en angett som förråd i Synaptic. Gå in i Synaptic -> Inställningar -> Förråd - > tredjepart - kryssa ur CD-rom, få vi se om det ordnar sig?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem med uppdateringshanteraren

Inlägg av Lao Tzu »

Haha, se där ja. Hur jag har gjort det har jag ingen aning om men nu klagar uppdateraren inte längre (annat än på msttcorefonts men det är en annan femma). Tackar. :-*
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med uppdateringshanteraren [LÖST]

Inlägg av webaake »

Kanon! Kul att kunna hjälpa till!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"