Problem med DVD/CD spelaren i Ubuntu (8.10,9.04,9.10)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Osced
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med DVD/CD spelaren i Ubuntu (8.10,9.04,9.10)

Inlägg av Osced »

Hej jag har problem med min DVD-spelare. När jag stoppar in en CD eller DVD händer inget om jag sen trycker på CD/DVD enheten får jag upp ett felmeddelande som säger:
"Cannot invoke CheckForMedia on HAL: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken."
Jag har lyckats förrut med att få den att fungera, men då gjorde jag inget särskilt utan provade flera gånger. Jag har en Samsung SH-S202J/BEBN. Jag har letat runt på nätet och inte hittat någon med samma problem.
Senast redigerad av 2 Osced, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: DVD/CD spelaren fungerar ej

Inlägg av ajja »

Om du har tillgång till en bootbar CD (ex. live-CD av något slag) så pröva om det går att boota med den.
Om det går att boota, så ligger problemet antagligen i OS'et, om inte så är det CD/DVD-spelaren som gått hädan.

Jag har märkt att modernare DVD-spelare/brännarna inte håller lika länge som de äldre CD-spelare/brännarna, så nu mer utgår jag oftast från att det är CD/DVD som lagt av snarare än att OS'et krånglar (I *buntu är det hal som har hand om hårdvaran och ska hitta och ladda rätt drivare och en Samsung är inget unikum).
Osced

Inlägg av Osced »

Jag har provat med en bootbarskiva och startat den vid boot och den går igång. Provade också att starta XP och testa en skiva och det fungerar där också. Så det ser ut som det är något med Ubuntu, det konstiga är att jag har använd en skiva förrut i Ubuntu. Hade detta problem i början och sen när jag testade en skiva igen fungerade det, men nu när jag försöker igen så fungerar det inte. Kan det vara några felaktiva inställningar eller problem med den drivrutinen Ubuntu använder för dvd-spelaren?
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Om du startar en terminal och skriver:

Kod: Markera allt

lshal | grep DVD
Så ska du om det fungerar kunna se vilken drivrutin hal anser att din DVD ska laddas med.

Ett exempel från mig:

lshal | grep DVD
scsi.model = 'DVD RW AD-7200A'  (string)
udi = '/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_DVD_RW_AD_7200A'
block.storage_device = '/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_DVD_RW_AD_7200A'  (string)
info.product = 'DVD RW AD-7200A'  (string)
info.udi = '/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_DVD_RW_AD_7200A'  (string)
storage.model = 'DVD RW AD-7200A'  (string)
Om jag sedan tar och kopierar 'DVD RW AD-7200A' (utan fnuttisarna) och klistrar in i Google så kan jag genom träffarna se att det är rätt drivare för min Sony DVDRW, gör på liknande vis för att se om det är detta som spökar.

En liten braskklapp, jag har liten erfarenhet av hal och har endast nosat lite på, så jag är inte säker på hur man får hal att ladda rätt drivare (om den finns).
Osced

Inlägg av Osced »

Jag testade ditt förslag och fick fram:

lshal | grep DVD
  scsi.model = 'CDDVDW SH-S202J'  (string)
udi = '/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_CDDVDW_SH_S202J'
  block.storage_device = '/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_CDDVDW_SH_S202J'  (string)
  info.product = 'CDDVDW SH-S202J'  (string)
  info.udi = '/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_CDDVDW_SH_S202J'  (string)
  storage.model = 'CDDVDW SH-S202J'  (string
Googlade det och det verkar som jag har rätt drivrutin. Igår och imorse fungerade det att använda DVD-spelaren och nu så fungerar den inte.
Osced

Inlägg av Osced »

Tänkte väcka min tråd igen och se om någon kan hjälpa till med mitt problem. Jag kan alltså inte montera en CD eller DVD, ibland kan det fungera men inte alltid. Jag har prövat ändra i Fstab men det verkar inte ge nån skillnad.
Detta är vad jag har i fstab just nu:

/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
Har testat att montera manuelt med en CD i och då säger de att ingen skiva finns inlagd. Jag kan boota med en cdskiva och samtdigt fungerar de i Windows XP så det bör inte vara ett maskinvarufel. Den skall också vara kompatibel med ubuntu, jag prövade att söka på den på denna sida: http://www.ubuntuhcl.org/index och fick fram en träff och då antar jag att den skall vara kompatibel.

Hoppas någon kan klaragöra vad som kan vara felet.
Osced

Inlägg av Osced »

Tänkte se om jag får fram något svar på min fråga igen. Jag har i allfall lyckats kunna använda mig av min DVD spelare om jag stoppar in skivan i innan Ubuntu startar, det går att boota med skivor och det fungerar utan några problem i windows xp. Har funderat på att investera i en ny, men känns onödigt att köpa en ny när den andra inte är trasig och jag kan inte veta om problemet skulle rättas om jag köpte en ny. Har också funderat på om det skulle vara så att problemet kunde ha med moderkortet?
Osced

Re: DVD/CD spelaren fungerar EJ

Inlägg av Osced »

Måste säga att min DVD-spelare är speciell, efter installationen till Karmic, funkade den att använda de flesta skivor. Men nu efter ett tag så funkar de inte längre. Känns som den funkar slumpmässigt, om man har tur så funkar den. Tänkte i allafall se om det finns någon som kanske har någon ide av vad man kan göra? Annars tänkte jag höra om någon kan ge förslag på en DVD-spelare som defintivt fungerar i Ubuntu. Skulle vara skönt att faktiskt kunna använda sig av den, för att bränna och spela upp.

//Osced
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Problem med DVD/CD spelaren i Ubuntu (8.10,9.04,9.10)

Inlägg av Ulsak »

har du installerat libdvdcss2 ?
Osced

Inlägg av Osced »

Jo den är i allafall installerad, men själva problemet gäller både CD och DVD, så då borde inte det paketet spela roll?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Har du kollat det klassiska 80-ledar problemet? Alltså en gammal 40-ledar idekabel kan döljas av windows men dyka upp som problem i linux. Det hände mig när jag gick över till linux för några år sedan och gav just sådana skumma fel som du har.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Osced

Inlägg av Osced »

Okej, men hur kollar man efter detta problem då? Ska man öppna datorn och ser hur kablarna sitter ihop?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Osced

Inlägg av Osced »

Jag tog en titt på DVD-läsaren och det såg ut som det var en 80-ide kabel och den verkade vara insatt på rätt sätt, men kunde inte riktigt se om läsaren var inställd på slave eller master.. Men använder just nu bara IDEn till min DVD-läsare, så det kanske inte spelar någon roll, men vad jag minns så stod den på master när jag fick den.
Osced

Inlägg av Osced »

Så nu är man här igen, ska se ännu en gång om någon kan hjälpa till med problemet. Det är fortfarande samma problem som förrut, dvs att inga cd skivor blir monterade när jag stoppar in en skiva i läsaren. Nu verkar det som det har skapats en bug för detta för 10.04 http://www.mail-archive.com/ubuntu-bugs ... 49183.html men eftersom jag inte har den och har haft samma problem sedan 8.10, så kanske jag inte har samma bug. Jag har i allafall testa alla förslag som jag fort och är ganska säker att jag har en 80-ide kabel kopplat till dvd läsaren eftersom moderkortet ska stödja de och det ser också ut som en sådan.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"