Handelsbanken + Nexus Personal Linux + Ubuntu = ?
Handelsbanken + Nexus Personal Linux + Ubuntu = ?
Hej,
Skall försöka få min pappa att börja köra Ubuntu istf Windows. Dock finns det några saker som måste funka, en av dessa är inloggning med Handelsbankens E-legitimation.
Jag kör ju Nexus Personal Linux hos mig och med BankID-inloggning till ex.vis Försäkringskassan. Funkar bra.
Om man installerar Nexus från https://install.bankid.com/bank och tar en kopia av certifikatet på Windows och lägger det i 'cbt' katalogen etc...kommer inloggning till Handelbanken funka då?
Värt att notera att han inte kan hantera massa konstiga speciallösningar och omvägar....det måste bara funka.
Vad tror ni?
Skall försöka få min pappa att börja köra Ubuntu istf Windows. Dock finns det några saker som måste funka, en av dessa är inloggning med Handelsbankens E-legitimation.
Jag kör ju Nexus Personal Linux hos mig och med BankID-inloggning till ex.vis Försäkringskassan. Funkar bra.
Om man installerar Nexus från https://install.bankid.com/bank och tar en kopia av certifikatet på Windows och lägger det i 'cbt' katalogen etc...kommer inloggning till Handelbanken funka då?
Värt att notera att han inte kan hantera massa konstiga speciallösningar och omvägar....det måste bara funka.
Vad tror ni?
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Handelsbanken + Nexus Personal Linux + Ubuntu = ?
Har bara testat till 64bitars versionen av Ubuntu och det fungerar inte iaf. Tror det är några som har fått 32bitars att fungera med Handelsbanken.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
En redaktionell fråga: är den sidan fortfarande aktuell när det gäller Handelsbanken eller fungerar Linux-versionen numera? Någon som är kund hos Handelsbanken kanske kan förtydliga hur den sidan hänger ihop med http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
Hm, jag var nog lite väl snabb med mitt länkande där. Visste inte ens att det fanns en guide med Windows versionen. Jag bara antog att det var Linux versionen eftersom det just finns en Linux version som fungerar bra och därmed finns det ingen anledning att ha en Windows version. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag testade precis med nexus för linux.
Det gick bra att logga in och titta runt.
Men när jag skulle betala en räkning och var på sista steget uppstod problem.
Tryckte på utför och Signerade med lösen men inget hände.
Fick gå in med windows versionen och utföra betalningen.
Skicka ett mail till handelbanken men lär väl få ett svar att de inte har support på linux.
Det gick bra att logga in och titta runt.
Men när jag skulle betala en räkning och var på sista steget uppstod problem.
Tryckte på utför och Signerade med lösen men inget hände.
Fick gå in med windows versionen och utföra betalningen.
Skicka ett mail till handelbanken men lär väl få ett svar att de inte har support på linux.
Fick svar:
Det kommer under våren 2009 att lanseras ett stöd för Linux i det säkerhetsprogram som används för Handelsbankens Internettjänst. Ett exakt lanseringdatum finns i dagsläget inte att tillgå. De som vill använda Handelsbankens självbetjäningstjänst på Internet fram tills dess att en ändring görs, kan göra det med hjälp av Användarnamn.
För hjälp att beställa Användarnamn kontaktar du ditt handelsbankenkontor och din banktjänsteman där.
Vi har inget uttalat stöd för e-leg med linux, och ger därför ingen support på det.
Det där är lurigtwise skrev:..Vi har inget uttalat stöd för e-leg med linux, och ger därför ingen support på det.

Jag läser det som "jo vi har hört att användare kör linux och med den Nexus version som BankId tillhandahåller men vi orkar inte och vill inte lägga 100 KSEK av våra bank-miljarder för att testa så vi kan ge officiell support"
// Jocke
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag tillhör dom som en gång i tiden fått bankId och handelsbanksinloggning att fungera i ubuntu.
På något sätt lyckades jag importera mina certifikat från windows till min Intrepid, och allt var frid och fröjd. Ända tills jag nu behövde förnya mitt bankID och dessutom uppgraderat till Jaunty.
Problem 1) Importera /Exportera bankID
Nytt bankId via min windowsburk.
persadm import enligt instruktion. - fungerade inte. Efter att ha läst det finstilta i i nexus manual visade det sig att enligt Nexus så ska det går inte att exportera från windows till linux, bara tvärt om. Okej då - Inloggningen på handelsbanken funkar så jag kunde faktiskt skapa ett nytt bankId på min Jaunty och därefter försökte jag istället persadm export för att flytta en kopia till min windowsburk.
- Tyvärr ingen framgång. Det blir exakt samma fel!
"Failed to export token. The reason might be that the export directory is not on a removable media, or that you don't have permission to write to it."
Noteras ska att mediat hittas för om jag skriver in ett felaktigt namn på USB stickan så får jag ett helt annat fel.
I stort känns nexus administrationpå linux ofärdig. persadm import och export kräver t ex lösenordet. Men när man skriver in det så hamnar det som klartext i terminalen. Hur osnyggt är inte det??!
Problem 2 BankId slutat fungera
Nu trodde jag i min enfald att jag skulle kunna fixa årets deklaration genom att deklarera på min ubuntu-dator.
Med mitt nya (men ej exporterbara) bankID så försökte jag logga in på skatteverkets hemsida. - Enda reaktion är att FF hänger sig totalt när den börjar ladda java.
Testade därefter på försäkringskassan och BankIDs egen testsida men med samma förödande resultat. FF råhänger.
Eftersom jag bara bytt certifikat så är jag misstänksam mot senaste Java alternativt senaste firefoxuppdatering eller något annat i Jaunty
Har någon upptäckt något liknande problem och eventuellt hittat en lösning?
Jag postar i den här tråden även om jag tror att det är mer ett Nexus-/Java/FFproblem än ett handelsbanksproblem
alla tips mottages!
På något sätt lyckades jag importera mina certifikat från windows till min Intrepid, och allt var frid och fröjd. Ända tills jag nu behövde förnya mitt bankID och dessutom uppgraderat till Jaunty.
Problem 1) Importera /Exportera bankID
Nytt bankId via min windowsburk.
persadm import enligt instruktion. - fungerade inte. Efter att ha läst det finstilta i i nexus manual visade det sig att enligt Nexus så ska det går inte att exportera från windows till linux, bara tvärt om. Okej då - Inloggningen på handelsbanken funkar så jag kunde faktiskt skapa ett nytt bankId på min Jaunty och därefter försökte jag istället persadm export för att flytta en kopia till min windowsburk.
- Tyvärr ingen framgång. Det blir exakt samma fel!
"Failed to export token. The reason might be that the export directory is not on a removable media, or that you don't have permission to write to it."
Noteras ska att mediat hittas för om jag skriver in ett felaktigt namn på USB stickan så får jag ett helt annat fel.
I stort känns nexus administrationpå linux ofärdig. persadm import och export kräver t ex lösenordet. Men när man skriver in det så hamnar det som klartext i terminalen. Hur osnyggt är inte det??!
Problem 2 BankId slutat fungera
Nu trodde jag i min enfald att jag skulle kunna fixa årets deklaration genom att deklarera på min ubuntu-dator.
Med mitt nya (men ej exporterbara) bankID så försökte jag logga in på skatteverkets hemsida. - Enda reaktion är att FF hänger sig totalt när den börjar ladda java.
Testade därefter på försäkringskassan och BankIDs egen testsida men med samma förödande resultat. FF råhänger.
Eftersom jag bara bytt certifikat så är jag misstänksam mot senaste Java alternativt senaste firefoxuppdatering eller något annat i Jaunty
Har någon upptäckt något liknande problem och eventuellt hittat en lösning?
Jag postar i den här tråden även om jag tror att det är mer ett Nexus-/Java/FFproblem än ett handelsbanksproblem
alla tips mottages!
-
Jag har testat lite mer och hittat ytterligare en pusselbit:
Mitt BankID fungerar i Opera. Problem 2 ovan verkar alltså vara kopplat till Firefox. Jag testade Javatillägget i FF via Suns hemsida men det säger att jag har senaste version och allt är bra. Jag kör inte heller Adblock eller liknande tillägg.
Mitt BankID fungerar i Opera. Problem 2 ovan verkar alltså vara kopplat till Firefox. Jag testade Javatillägget i FF via Suns hemsida men det säger att jag har senaste version och allt är bra. Jag kör inte heller Adblock eller liknande tillägg.
Hur lyckades du få det att fungera i Opera? Jag kopierade /usr/local/lib/personal/libplugins.so till /usr/lib/opera/plugins/, men fick inte det att fungera på testsidan för BankID (https://install.bankid.com/).
-
Angående Opera tror jag inte att jag gjorde något alls! Det fungerade direkt. Obs, jag har inte testat Handelsbankens internetbank, bara BankID.
Dessutom har jag nu testat två andra varianter, dels FF 3.0.9 på en annan maskin. Den hänger sig inte när java går igång för att logga på bankID.
(Dock har jag förstås inte lyckats få in bankID på den maskinen eftersom persadm import och persadm export inte fungerar)
Den andra varianten var att installera ff3.5b4 från förråden. JAg installerade på den maskin som jag har bankiD på. Det funkade plötsligt att logga på skatteverkets hemsida och efter att ha importerat certifikaten från FF3.0.9 till 3.5b4 så kunde jag även köra internetbanken.
Det verkar med andra ord vara min originalinstallation av 3.0.9 som inte är riktigt frisk.
Kvarstår gör alltså problemen med persadm import och export. Det måste väl för katten gå att flytta sina certifikat!!! och gärna mer användarvänligt en ett terminalfönster. Hur sjutton ska vi få en bredare Ubuntukrets om man inte enkelt och användarvänligt kan migrera sitt datoranvändande.
Sen får dom se till att fixa den lilla "feature" som gör att lösenordet visas i klartext. Det är bland det mer osnygga jag råkat ut för i säkerhetssammanhang.
Dessutom har jag nu testat två andra varianter, dels FF 3.0.9 på en annan maskin. Den hänger sig inte när java går igång för att logga på bankID.
(Dock har jag förstås inte lyckats få in bankID på den maskinen eftersom persadm import och persadm export inte fungerar)
Den andra varianten var att installera ff3.5b4 från förråden. JAg installerade på den maskin som jag har bankiD på. Det funkade plötsligt att logga på skatteverkets hemsida och efter att ha importerat certifikaten från FF3.0.9 till 3.5b4 så kunde jag även köra internetbanken.
Det verkar med andra ord vara min originalinstallation av 3.0.9 som inte är riktigt frisk.
Kvarstår gör alltså problemen med persadm import och export. Det måste väl för katten gå att flytta sina certifikat!!! och gärna mer användarvänligt en ett terminalfönster. Hur sjutton ska vi få en bredare Ubuntukrets om man inte enkelt och användarvänligt kan migrera sitt datoranvändande.
Sen får dom se till att fixa den lilla "feature" som gör att lösenordet visas i klartext. Det är bland det mer osnygga jag råkat ut för i säkerhetssammanhang.
-
Okej
Här kommer en lösning på hur man får BankID och bankidentifieringscert att fungera på flera maskiner.
Någon med litterär ådra och mer kunskap på området kanske kan testa och därefter uppdatera Wikin. Dessutom borde Nexus uppdatera sin bristfälliga/felaktiga användarhandledning.
Utgångsläge:
1) Linux med möjlighet att logga på Handelsbanken via certifikat. Eller motsvarande på Windowsburk men jag tror det i så fall måste vara "gammalt" certifikat. dvs av typen .p12.
2) Bankcertifikat skapat via Windowsdator.
Mitt önskemål: Att få inloggning på Handelsbanken respektive med BankID på t ex skatteverket, FK att fungera från både Linux(privat) och windows-datorer(jobbet+privat)
Som kan utläsas av tidigare inlägg så misslyckas BankID export från Windows och import till Linux. Orsaken är delvis .nge - certifikatfilerna som genereras på windows Dessa korrumperas vid flytt. Det framgår av det finstilta från Nexus men tyvärr levererar dom ingen lösning.
Min lösning.
1) Logga in på Handelsbanken från din Linuxburk.
2) Skapa ett nytt BankID. Det gamla annulleras då, dvs från och med nu har du ingen giltig BankID på din Windowsmaskin längre.
3)Strunta i Nexus instruktion hur du exporterar certifikatet. Den funkar inte!
4) Importera BankID i Firefox. det finns under /home/minanvändare/cbt/ Jag vet inte om det steget behövs men jag gjorde det.
5) Du ska nu ha ett fullt fungerande BankID på din Linuxburk. Själv har jag problem när jag kör originalinstallerade FF men det verkar vara något sjukt med just min installation. Opera och FF3.5b3 funkar på samma maskin och 3.0.9/10 fungerar på andra maskiner.
6) Exportera:
Istället för att ta till persadm export så gå till mappen /home/minanvändare/cbt/
där finns dina 2 certifikat, dvs bankid + handelsbanksinloggning. Kopiera bara dom två .p12 filerna till en USBsticka.
7) Importera
-Ta USBstickan till en annan dator.
-Importera från USBstickan ungefär enligt Nexus instruktion. På Windows sker det alltså med vanliga BankID -säkerhetsprogrammet (v4.10.2). På en Linux kör persadm import. Dock behövde jag aldrig ange lösenordet!
- Importera certifikatet i Firefox om du vill kunna göra bankärenden.
Själv har jag nu 3 maskiner som kan hantera mina bankärenden och BankID.
Två separata Lunux/Ubuntu(9.04) och en Windows.
Hoppas detta hjälper någon.
Här kommer en lösning på hur man får BankID och bankidentifieringscert att fungera på flera maskiner.
Någon med litterär ådra och mer kunskap på området kanske kan testa och därefter uppdatera Wikin. Dessutom borde Nexus uppdatera sin bristfälliga/felaktiga användarhandledning.
Utgångsläge:
1) Linux med möjlighet att logga på Handelsbanken via certifikat. Eller motsvarande på Windowsburk men jag tror det i så fall måste vara "gammalt" certifikat. dvs av typen .p12.
Mitt önskemål: Att få inloggning på Handelsbanken respektive med BankID på t ex skatteverket, FK att fungera från både Linux(privat) och windows-datorer(jobbet+privat)
Som kan utläsas av tidigare inlägg så misslyckas BankID export från Windows och import till Linux. Orsaken är delvis .nge - certifikatfilerna som genereras på windows Dessa korrumperas vid flytt. Det framgår av det finstilta från Nexus men tyvärr levererar dom ingen lösning.
Min lösning.
2) Skapa ett nytt BankID. Det gamla annulleras då, dvs från och med nu har du ingen giltig BankID på din Windowsmaskin längre.
3)Strunta i Nexus instruktion hur du exporterar certifikatet. Den funkar inte!
4) Importera BankID i Firefox. det finns under /home/minanvändare/cbt/ Jag vet inte om det steget behövs men jag gjorde det.
5) Du ska nu ha ett fullt fungerande BankID på din Linuxburk. Själv har jag problem när jag kör originalinstallerade FF men det verkar vara något sjukt med just min installation. Opera och FF3.5b3 funkar på samma maskin och 3.0.9/10 fungerar på andra maskiner.
6) Exportera:
Istället för att ta till persadm export så gå till mappen /home/minanvändare/cbt/
där finns dina 2 certifikat, dvs bankid + handelsbanksinloggning. Kopiera bara dom två .p12 filerna till en USBsticka.
7) Importera
-Ta USBstickan till en annan dator.
-Importera från USBstickan ungefär enligt Nexus instruktion. På Windows sker det alltså med vanliga BankID -säkerhetsprogrammet (v4.10.2). På en Linux kör persadm import. Dock behövde jag aldrig ange lösenordet!
- Importera certifikatet i Firefox om du vill kunna göra bankärenden.
Själv har jag nu 3 maskiner som kan hantera mina bankärenden och BankID.
Två separata Lunux/Ubuntu(9.04) och en Windows.
Hoppas detta hjälper någon.
- Konservburk
Jag ska försöka få till det här nu till helgen. Jag använder i vanliga fall kodbrickor, men jag har ett gammalt .p12 till windows på jobbet som jag skaffade förra året när det var deklarationsdags. Har bara använt den en gång för att generera ett nytt bankid som tydligen redan har blivit för gammalt.swm skrev:Utgångsläge:

Hur ordnar jag certifikatinloggning från linux?swm skrev:Min lösning.
-
Ja det är det här som liknar moment 22, du måste ha ett fungerande cert på linuxmaskinen för att kunna logga in på handelsbanken. Jag lyckades föra över ett "gammalt" handelsbankscert från windows till linux få inloggningen att funka. Nexus tycks konvertera i samband med någon uppgradering så nu kan jag inte repetera flyttprocessen eftersom mitt konverterade inloggningscert på windows är ett .ngeKonservburk skrev: Hur ordnar jag certifikatinloggning från linux?
Men är du nöjd med att få bankID att funka så duger ju engångskoderna utmärkt för att logga på och sen beställa ett nytt BankID.
- Konservburk
Jag har som sagt ett gammalt .p12-certifikat för windows som jag inte har rört på ett år. Du menar att jag borde kunna "föra över" detta till linux? Jag ska försöka vara ytterst försiktig för att undvika att drabbas av en konvertering till .nge-certifikat.swm skrev:Ja det är det här som liknar moment 22, du måste ha ett fungerande cert på linuxmaskinen för att kunna logga in på handelsbanken. Jag lyckades föra över ett "gammalt" handelsbankscert från windows till linux få inloggningen att funka. Nexus tycks konvertera i samband med någon uppgradering så nu kan jag inte repetera flyttprocessen eftersom mitt konverterade inloggningscert på windows är ett .nge
Tyvärr inte. Av någon j-vla anledning så kan man inte beställa bankid med engångskodsinloggning... certifikatinloggning är tydligen ett måste.swm skrev:Men är du nöjd med att få bankID att funka så duger ju engångskoderna utmärkt för att logga på och sen beställa ett nytt BankID.

Det är busenkelt att få nexus personal att exportera i p.12 istället för .nge! I denna tråd, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p247189, skriver Magdogg följande:
EDIT: Efter att ha stängt av adblock så funkade nu betalningen. Fast nu ramlar jag istället in utan att behöva göra någon inloggning...
Har dock samma problem som wise, jag kan inte utföra betalningar. Ganska irriterande då allting annat fungerat för mig än så länge.Vad gäller problemet med att det inte går att importera *.nge filer i Personal under Wine så har jag kommit på en lösning. I Dokuments Settings/App Data/Personal finns det en konfigurationsfil som man editera med en textredigerare. Leta upp raden där typ Export Type=2 och ändra detta till 1. Violá, nu exporterar Personal ditt cert som p12 fil istället.
EDIT: Efter att ha stängt av adblock så funkade nu betalningen. Fast nu ramlar jag istället in utan att behöva göra någon inloggning...
Handelsbanken kommer att lansera ett nytt säkerhetssystem för deras internetbank. På från om det kommer att finnas stöd för Linux fick jag till svar:
"Det kommer under våren/sommaren 2009 att lanseras ett stöd för Linux i det säkerhetsprogram som används för Handelsbankens Internettjänst. Ett exakt lanseringdatum finns i dagsläget inte att tillgå."
"Det kommer under våren/sommaren 2009 att lanseras ett stöd för Linux i det säkerhetsprogram som används för Handelsbankens Internettjänst. Ett exakt lanseringdatum finns i dagsläget inte att tillgå."
Misstänkte att det var adblock som spökade. Hade det påslaget förra gången jag testade.Truxx skrev: Har dock samma problem som wise, jag kan inte utföra betalningar. Ganska irriterande då allting annat fungerat för mig än så länge.
Testade igen för några dagar sen med Adblock avstängt.
Tryckte på utför och Signerade med lösen.
Nexus programmet poppade fram och blev aktivt men inget mer hände.
Gick tillbaka till Firefox och där fanns knappen "Fortsätt" men den var grå och gick inte att trycka på.
Samma sak hände när jag skulle överföra pengar. Stannar på sista steget.
Nexus 4.10.0.21 och firefox 3.0.10 använde jag.
Att du ramlade in utan inloggning, är förmodligen att du inte loggade ut, utan bara stängde ner sidan. Då går det att komma in utan inloggning, om det inte var allt för länge sedan du loggade in senast.
Jag har nu lyckats få firefox att fungera genom att ange lösenord på certifikatet i firefox inställningar (efter export ifrån en windowsburk som pl12). Detta förurtsätter att Nexus startat upp och frågat efter lösenordet, men en inloggning ej kunnat ske.
I Firefox:
Redigera - > Inställningar - > Kryptering - > Säkerhetstjänster - > "Markera certifikatet" välja där eftet knappen ange lösenord till höger (ditt lösen för certifikatiet).
Flyttade pengar ifrån ett konto till ett annat. Blev inget sparat denna månaden - skit också (ironi)!
God luck!
I Firefox:
Redigera - > Inställningar - > Kryptering - > Säkerhetstjänster - > "Markera certifikatet" välja där eftet knappen ange lösenord till höger (ditt lösen för certifikatiet).
Flyttade pengar ifrån ett konto till ett annat. Blev inget sparat denna månaden - skit också (ironi)!
God luck!