Lägga till hårddisk i fstab och filsystemsproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Lägga till hårddisk i fstab och filsystemsproblem

Inlägg av ubot »

Jag har installerat en till hårddisk i mitt system. Det är en fysisk enhet med en enda partition. Disken heter sdb och partitionen sdb1. När jag lägger till hårddisken i fstab för att automatiskt montera disken vid start så går jag efter den här guiden: https://help.ubuntu.com/community/Insta ... wHardDrive
Min fundering gäller vad jag har angett på min andra hårddisk och dess partitioner. Det står nämligen inte samma sak på dom andra diskarna. Dessutom finns det en extra rad med "id-nummer" på mina första hårddisks partitioner. I guiden står absolut ingenting om att lägga till id för en ny disk i fstab. Varför ska det stå en rad med id osv?

Min sista fundering gäller mina problem med min "gamla" hårddisk. Det blir allt vanligare att Ubuntu klagar på fel efter att Ubuntu kört diskkontrollen när systemet startar. Jag tvingad köra fschk (eller något liknande) från en prompt och sedan svara yes (y) på en massa frågor om force rewrite etc. Uppenbart är något fel eftersom kontrollen klagar på olika errors i hårddiskens filsystem. Min fråga är om det kan vara raderan i fstab som ställer till det och att det är pga av det som Ubuntus diskkontroll hoppar ur till en prompt i stort sett varje gång Ubuntu kontrollerar hårddiskarna vid uppstart. Det här gäller alltså min gamla hårddisk och inte hårddisken jag la till sist i fstab.

Så här ser min fstab ut:

Kod: Markera allt

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda7
UUID=superhemligtnummer /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=superhemligtnummer /media/disk-1     ext3    defaults,nosuid,noexec,nodev,noatime 0       2
# /dev/sda6
UUID=superhemligtnummer none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
# /dev/sdb
/dev/sdb1    /media/sdb1   ext3    defaults     0        2
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Lägga till hårddisk i fstab och filsystemsproblem

Inlägg av Urban Anjar »

Jag kan inte tänka mig att tillägget i din /etc/fstab skulle medföra att disken börjar
krångla.

Antingen börjar den närma sig diskarnas saliga jaktmarker eller också stänger
du av din dator väldigt illa. Se till att säkerhetskopiera allt viktigt innan den rasar
totalt.

Framför allt är det /home du behöver rädda. Har du gjort några väldigt klatchiga
serverkonfigurationer kanske det kan vara mer att backa, men då vet du nog vad.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
MarcusG

Inlägg av MarcusG »

Jag hade en hel del konstiga bekymmer från början och det kan vara något liknande du har.

Ligger disken på samma kabel som den dvd? Om den gör det, funkar den som den ska eller spökar den med? (Pröva genom att kopiera över filer från den "data"-skiva till den fungerande hårddisken.

Om detta skulle vara felet så har jag troligt en lösning åt dig iaf :)
ubot

Inlägg av ubot »

Urban Anjar skrev:Jag kan inte tänka mig att tillägget i din /etc/fstab skulle medföra att disken börjar
krångla.

Antingen börjar den närma sig diskarnas saliga jaktmarker eller också stänger
du av din dator väldigt illa. Se till att säkerhetskopiera allt viktigt innan den rasar
totalt.

Framför allt är det /home du behöver rädda. Har du gjort några väldigt klatchiga
serverkonfigurationer kanske det kan vara mer att backa, men då vet du nog vad.
Ja, jag håller på för fullt. Disken är dock ganska ny, ca 1 år eller något sådant. Jag har fortfarande garanti. Det är en Hitachi 320GB, minns inte diskens modellnr.
ubot

Inlägg av ubot »

MarcusG skrev:Jag hade en hel del konstiga bekymmer från början och det kan vara något liknande du har.

Ligger disken på samma kabel som den dvd? Om den gör det, funkar den som den ska eller spökar den med? (Pröva genom att kopiera över filer från den "data"-skiva till den fungerande hårddisken.

Om detta skulle vara felet så har jag troligt en lösning åt dig iaf :)
Nej, disken ligger på en sata-kabel, medan DVDn ligger på en IDE-kabel. Så det felet går nog att utesluta. Det är kanske disken som är dålig helt enkelt. Hur som helst så ville jag bara dubbelchecka så att det inte var något fel i fstab innan jag reklamerar disken.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"