Min fundering gäller vad jag har angett på min andra hårddisk och dess partitioner. Det står nämligen inte samma sak på dom andra diskarna. Dessutom finns det en extra rad med "id-nummer" på mina första hårddisks partitioner. I guiden står absolut ingenting om att lägga till id för en ny disk i fstab. Varför ska det stå en rad med id osv?
Min sista fundering gäller mina problem med min "gamla" hårddisk. Det blir allt vanligare att Ubuntu klagar på fel efter att Ubuntu kört diskkontrollen när systemet startar. Jag tvingad köra fschk (eller något liknande) från en prompt och sedan svara yes (y) på en massa frågor om force rewrite etc. Uppenbart är något fel eftersom kontrollen klagar på olika errors i hårddiskens filsystem. Min fråga är om det kan vara raderan i fstab som ställer till det och att det är pga av det som Ubuntus diskkontroll hoppar ur till en prompt i stort sett varje gång Ubuntu kontrollerar hårddiskarna vid uppstart. Det här gäller alltså min gamla hårddisk och inte hårddisken jag la till sist i fstab.
Så här ser min fstab ut:
Kod: Markera allt
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda7
UUID=superhemligtnummer / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda5
UUID=superhemligtnummer /media/disk-1 ext3 defaults,nosuid,noexec,nodev,noatime 0 2
# /dev/sda6
UUID=superhemligtnummer none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
# /dev/sdb
/dev/sdb1 /media/sdb1 ext3 defaults 0 2