Gör videoguider

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Gör videoguider

Inlägg av Cadryc »

Jag registrerade kanalen UbuntuSverige på youtube, då var tanken att fler än jag skulle kunna göra videoguider dit. Men det har inte blivit mycket mer än att jag gjort några guider själv, tills nu.

Har du lust så gör en guide och skicka ett PM till mig så får vi upp den på kanalen. Det kan vara allt ifrån lätta nybörjargrejer till avancerade nivå, väl själv och gör en guide som du själv vill göra, eller gör en på sådant du har saknat.

Vet du inte hur man gör? Här är en videoguide om hur man gör en videoguide
del1: http://www.youtube.com/watch?v=IRzHJM-NOPo
del2: http://www.youtube.com/watch?v=NlYet_Aj_WM

I slutet så exporterar jag vidoefilen som avi, det går lika bra att exportera som ogg (vilket jag gör nuförtiden)

Kan tillägga att när man avslutar Kino så frågar den om en del temporära filer ska tas bort. Dessa behövs om man senare vill använda "Ångra"-knappen i Kino, så jag rekommenderar att man sparar dessa tills projektet är klart. De upptar dock en del plats.

När det gäller intro, textning, avslutning och avslut har jag gjort på följande sätt:

Intro
Först gjorde jag ett klipp med:
Från 0 till 5 sekunder
typsnitt: ubuntu-title storlek 48
textfärg: #de9721 opacitet: 255 (dvs inte genomskinlig)
pad-bredd: 80 höjd: 8
padfärg: #000000 (dvs svart) opacitet: 175
Räta upp: mitten
text (inklusive blankrader, en före och två efter)
(ibland när man kopierar kodstycken från forumet får varje rad fyra blanksteg i början, det skall inte vara några blanksteg före "ubuntu sverige")

Kod: Markera allt

ubuntu sverige

textplacering mitten
intoning: 20 uttoning: 5 (anges i antal bilder)
Rendera

sen markerar jag klippet som blev till, utav det gör jag sen ett nytt klipp
från 1 till 5 sekunder
typsnitt: Sans storlek 36
pad satt till 0 (färgens opacitet : 0)
text (inklusive blankrader, två före en efter)

presenterar

intoning: 10 uttoning: 5
Rendera

Alternativt kan man ha bara svart bakgrund, detta kan man skapa i Kino. Där man ställer in intervallet så välj fliken "Skapa" → välj "Fast färg" i rullgardinsmenyn och välj svart. Man får välja hur lång scenen ska bli i antalet bilder, 25 utgör en sekund. Klicka sen på "renderar"

Avslutning
Dela så att man får ett klipp på 3 sekunder sist.
Videoövergång: Skjut bort (det finns två, den längst ner)
I rullgardingmenyn välj "Framåt" och till höger klicka i för färg och välj svart
Bild: bar_top.png
Mjukhet: 20%
Rendera

Markera samma klipp, nu lägger jag på texten
Videofiler: textare
typsnitt: ubuntu-title färg: #de9721
räta upp: mitten
text (inga konstigheter med blankrader)

ubuntu sverige
Y-offset: -40
Initial position: "Mitten" och "Topp av"
Slutlig position: "Mitten och "Mitten"
Tona in: 80 tona ut:0
Rendera

Eventuellt så lägger jag till några sekunder på slutet så att sista bilden så att säga hänger kvar ett tag.
Skapa en scen med bara svart. Där man ställer in intervallet så välj fliken "Skapa" → välj "Fast färg" i rullgardinsmenyn och välj svart. Man får välja hur lång scenen ska bli i antalet bilder, 25 utgör en sekund så ta kanske 75. Klicka på "renderar"
För att få denna scen att ligga sist får jag klippa ut den som ligger sist och klistra in så att den hamnar näst sist (och den nya svarta kommer sist)
Lägg till text i hela intervallet för den nya svarta scenen, med intoning: 0

Med övrig text i allmänhet så använder jag följande
typsnitt Sans storlek 32
färg: #de9721 opacitet 255
Pad-bredd: 20 höjd: 10
färg: #000000 opacitet: 175
Intoning: 2 uttoning: 2

Loggan är densamma som syns uppe till vänster här på sidan som jag gjort genomskinlig, bifogar bilden
I videofiler så välj Superimpose (där man förut valde "Textare"
Zoom 100%
X-offset: -5 Y-offset: 20
Initial positin: "Höger" och "Topp"
Slutlig position: "Höger" och "Topp"
Tid: från noll till slutet
Det här är det sista jag gör innan jag exporterar, det blir ett enda långt klipp utav det i Kino.
ubuntu-sverige.png
ubuntu-sverige.png (6.43 KiB) Visad 1424 gånger
**************************************************************************************************************

Det är inte dumt om vi talar om vad vi tänker göra guider på, så inte flera arbetar på samma sak.

Närmast har jag tänk försöka få till en video som kort presenterar Ubuntu, visar upp det helt enkelt.

Nån gång framöver så är det ett par guider jag grunnar på. Men jag har inte börjat på dessa än, om nån annan känner sig sugen så varsågod.
Introduktion till Synaptic
Installera Ubuntu, inklusive partionering av disk för dualboot (eventuellt separat guide för partionering).

***************************************************************************************************************

Det har än så länge bara blivit en videoguide inlagd i vår wiki, då som inbäddad flash. Det vore att föredra om man kunde använda inbäddad OGG, det verkar gå bra att ladda upp filerna på Wikimedia Commons så strömmas de därifrån. Vad jag förstått så har ubuntu-se.org inte direkt platsbrist, men inte kapacitet för att strömma video bra. Men i dagsläget så finns inte mjukvaran i wikin för att bädda in ogg så tillsvidare tycker jag vi lägger in flash. Oavsett tycker jag det finns ett värde i att ha en kanal på youtube.

***************************************************************************************************************

Kan moderator lägga den här tråden i lämplig tavla, eller klistra den eller nåt, så den inte faller bort.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Gör videoguider

Inlägg av Urban Anjar »

Snyggt jobbat, har tipsat om ett par av filmerna om i min blogg,
men jag visste inte vem som var "skyldig", så jag kunde inte ge cred
mer än till Ubuntu Sverige.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har tipsat dig förut :P http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p248863 Men nån cred behövs inte.

Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, det surrade där i bakhuvet nå'nstans, men detaljerna hade teflonat iväg :(
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Justdet, kom på en till guide jag funderat på:
Söka och hitta filer och funktioner, visar Platser → Sök efter filer; CTRL+F i Nautilus; Tracker samt Deskbar applet

Liksom de andra jag nämnde tidigare (nånstans i kilometerinlägget) så har jag inte börjat än, om nån annan har lust så varsågod :)

Kom på en annan viktig sak att nämna, ni får väldigt gärna göra videoguider om är grejer i Kubuntu och Xubuntu, jag har inte gjort nån som utspelar sig där.

Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"