Fin titel va? Det är ju så det heter, det man gör när man startar Windows och nätverkasuppkopplingen inte vill fungera av någon anledning. Bara klicka på nätverksikonen med en liten varningsskylt i aktivitetsfältet så försöker windows koppla upp igen. Oftast funkar det också (har inte varit med om att det inte gjort det).
Men hur gör man motsvarande i Ubuntu? Det känns lite drastiskt att starta om datorn (vilket har funkat hittills), och jag antar att det måste finnas något motsvarande. Uppkopplingen är satt till "automatisk konfiguration" om jag tittar i nätverksdeskleten (Nätverksövervakare 2.12.0).
(Ledsen att jag inte kan ge mer info, jag kan inte reproducera felet, bara säga att det hänt ett par gånger i båda OS:en.)
"Reparera nätverket"
"Reparera nätverket"
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
"Reparera nätverket"
Du skulle kunna köra
, det borde fixa det. Du kan också ta ner och upp din uppkoppling med
respektive
. Om du bara vill be om ett ip-nummer från DHCPservern så kör
.
Hoppas att något av detta hjälpte dig.
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/networking restart
sudo ifdown eth0
sudo ifup eth0
sudo dhclient eth0
Hoppas att något av detta hjälpte dig.
"Reparera nätverket"
Hmm, kan ju inte avgöra förrän det händer igen, men den första gör... något. (Och gnäller. Antagligen för att det redan finns en uppkoppling.) Andra och tredje verkar lyckas med att slå på och av nätet. Fjärde kan också vara bra, någon gång ska jag ta reda på vilka ip-nummer jag ligger inom. Tackar.
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
"Reparera nätverket"
För att ta reda på vad du har för IP nummer på respektive nätverkskort skriver du följande i en terminal:
Vill du göra samma sak fast "slippa" det stora informationsflödet kan du skala ned det (går säkert att göra snyggare):
ifconfig
ifconfig | grep "inet addr" | grep -v 127.0.0.1 | awk '{print $2}' | awk -F: '{print $2}'