"Reparera nätverket"

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

"Reparera nätverket"

Inlägg av Hellzon »

Fin titel va? Det är ju så det heter, det man gör när man startar Windows och nätverkasuppkopplingen inte vill fungera av någon anledning. Bara klicka på nätverksikonen med en liten varningsskylt i aktivitetsfältet så försöker windows koppla upp igen. Oftast funkar det också (har inte varit med om att det inte gjort det).

Men hur gör man motsvarande i Ubuntu? Det känns lite drastiskt att starta om datorn (vilket har funkat hittills), och jag antar att det måste finnas något motsvarande. Uppkopplingen är satt till "automatisk konfiguration" om jag tittar i nätverksdeskleten (Nätverksövervakare 2.12.0).

(Ledsen att jag inte kan ge mer info, jag kan inte reproducera felet, bara säga att det hänt ett par gånger i båda OS:en.)
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Okänd

"Reparera nätverket"

Inlägg av Okänd »

Du skulle kunna köra

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/networking restart
, det borde fixa det. Du kan också ta ner och upp din uppkoppling med

sudo ifdown eth0
respektive

sudo ifup eth0
. Om du bara vill be om ett ip-nummer från DHCPservern så kör

sudo dhclient eth0
.

Hoppas att något av detta hjälpte dig.
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

"Reparera nätverket"

Inlägg av Hellzon »

Hmm, kan ju inte avgöra förrän det händer igen, men den första gör... något. (Och gnäller. Antagligen för att det redan finns en uppkoppling.) Andra och tredje verkar lyckas med att slå på och av nätet. Fjärde kan också vara bra, någon gång ska jag ta reda på vilka ip-nummer jag ligger inom. Tackar.
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

"Reparera nätverket"

Inlägg av johanre »

För att ta reda på vad du har för IP nummer på respektive nätverkskort skriver du följande i en terminal:

ifconfig
Vill du göra samma sak fast "slippa" det stora informationsflödet kan du skala ned det (går säkert att göra snyggare):

ifconfig | grep "inet addr" | grep -v 127.0.0.1 | awk '{print $2}' | awk -F: '{print $2}'
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"