Anti Ipred!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Harlekin33

Anti Ipred!

Inlägg av Harlekin33 »

Ni som slutat tanka olagliga saker kan ju gå över till Jamendo och Ubuntu och Gimp m.m!

Det är ett PERFEKT sätt att motverka Ipred!

LÄNGE LEVE FRIHETEN!!!

:D
Användarvisningsbild
dmz

Re: Anti Ipred!

Inlägg av dmz »

Länge leve friheten, det är den vi precis blivit berövade på...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Harlekin33 skrev:Ni som slutat tanka olagliga saker kan ju gå över till Jamendo och Ubuntu och Gimp m.m!

LÄNGE LEVE FRIHETEN!!!

Jag håller på att lära mej Gimp.
Ubuntu använder jag inte, istället använder jag Debian Sid.
Jag lyssnar på musik med Spotify i wine.
Spotify är inte fritt men det är gratis. HeHe..
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Harlekin33 skrev:Ni som slutat tanka olagliga saker kan ju gå över till Jamendo och Ubuntu och Gimp m.m!

LÄNGE LEVE FRIHETEN!!!

Jag förstår inte alls hur det kan motverka IPRED?

Jag använder redan allt det där men IPRED är fortfarande kvar vilket är fel.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

dmz skrev:Länge leve friheten, det är den vi precis blivit berövade på...
För min egen del är jag precis lika fri nu, som jag var innan Ipred... ;D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag förstår inte heller hur trådskaparen menar. Jamendo har jag använt sen Dackefejden.
JonasJh

Inlägg av JonasJh »

han menar väl att tex, istället för att tanka olagliga versioner av photoshop så kommer folk tanka gimp å liknande..
Open Source Terrorist
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Tyvärr har inte det någon effekt/inverkan på IPRED lagen, däremot är det en sido/bieffekt av den.
Lagen i sig är väldigt tvivelaktig..
Senast redigerad av 1 Beakon, redigerad totalt 4 gånger.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

JonasJh skrev:han menar väl att tex, istället för att tanka olagliga versioner av photoshop så kommer folk tanka gimp å liknande..
+1
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Och det är ju faktiskt intressant i sig... Företag som ligger bakom dyra kommersiella program ondgör sig över fildelningen för att det drabbar deras försäljning, och så tror dom att deras försäljning ska öka om fildelningen blir olaglig. Men i stället leder det till ett ökat intresse för gratisprogram som är mer eller mindre likvärdiga med dom där dyra licensgrejerna.

För mig är det ett anti-projekt alltihopa. Jag skiter i Linux och jag skiter i Ubuntu - jag vill bara att det ska gå dåligt för Microsoft och Apple. Och om dom stora skiv- film- och bokförlagen kan drabbas också, så blir jag riktigt glad. Jag är rätt ointresserad av fildelning för egen del, det är bara olagligheten jag bryr mig om. Om jag vill ha en viss låt så kan jag ju köpa den på skiva, men jag laddar hem saker enbart för att det är olagligt! Om nånting skadar monopolföretagen så gynnar det oss vanliga människor.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Företag som ligger bakom dyra kommersiella program ondgör sig över fildelningen för att det drabbar deras försäljning,
Aha..och problemet med det snacket från företagen är att det är inte säkert att folk alltid skulle köpa det dom laddar ner.

Folk vill testa först så dom inte köper grisen i säcken!
liax

Inlägg av liax »

IPRED.. hur kommer det sig att biobesöken var större innan ipred än efter? Bättre filmer under 2008?

Ja, inte har det med IPRED att göra iaf. :)

Självklart hoppas jag att fler upptäcker fördelarna med tex Ubuntu men det hoppas jag de gör även utan en skitlag som IPRPED.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Branschen tror att en nedladdning är detsamma som en utebliven försäljning.
När det i flera fall, inte alltid men egentligen mer handlar om "try before you buy".

Tiden då artister kunde göra en bra låt, vägra släppa singlar och sedan sälja ett dyrt album med en stark låt och resten mediokert material är förbi och det gör skivbolagen livrädda.

Motsvarigheten är en häftig trailer med snabba klipp och en djup speakerröst för att kränga en dålig film.

På något sätt upplever jag det som om bolagen i flera fall försökt täcka dom förluster genom kvantitet istället för kvalité och hamnat i en nedåtgående spiral med fler produkter av sämre kvalité.

Kanske har mediakonsumtionen förändrats på grund av detta. Du vet redan när du ser den första filmen att det kommer komma en uppföljare, tempot är högre och det är en "slit och släng" mentalitet även när det gäller media. Du ser en film en, två gånger sen är det bra. Det kanske bara är dom riktiga entusiasterna som samlar nuförtiden.

Kan bara se till mig själv, äger ingen TV längre, kan inte motivera kostnaden av TV licensen och ett eventuellt kabel paket.
Tittar helt enkelt inte så mycket då det mest är skräp, "Hål i väggen", "Linda Rosing", "Melodifestivalen" och mycket annat klarar jag mig utan. Samma sak när det gäller film och Ipred, jag kommer konsumera mindre.
Otroligt många av dom filmer jag laddat ned och slökollat på har jag kunnat klara mig utan och kommer så att göra framöver.

När det gäller musik så kan jag bara säga CDON.se, bara fria MP3:or och förhoppningsvis bredare utbud och därmed sjukande priser. Ser redan nu hela album för 79:- vilket är riktigt rimligt i min värld.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
JonasJh

Inlägg av JonasJh »

Japp ja kommer bara handla mindre nu. För så kunde ja ladda ner en skiva och ifall ja tyckte den va riktigt bra så gick ja å köpte den. Men ja tänker inte gå till affären å köpa saker ja inte har någon anning om va de inehåller..

Man kan bara hoppas att detta leder till att 'Open Source' alternativ blir mer populära bland användare som tex. gimp som är nämt tidigare.
Open Source Terrorist
liax

Inlägg av liax »

Mailade nyss min ISP som är Telia följande:

Hej, kommer ni att följa Banhofs exempel när det gäller lagring av ip-adresser eller måste jag byta ISP?

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... eter&o=sp4

Tack på förhand!

/Petter
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"