just nu ser kodraden jag försöker med ut såhär;
Kod: Markera allt
sed "s/$stripped.lst//" $stripped.lst
Jag har provat otaliga varianter på min sed-rad utan att få till det.
Någon som kan vägleda?
sed "s/$stripped.lst//" $stripped.lst
Då antar jag att du befinner dig i rätt katalog när du kör sed-kommandot?rylleman skrev:$stripped.lst är bara filnamnet, inte någon sökväg.
Nej, jag var nog lite otydlig där. Variabeln är bara $stripped, och inget mer. Om den innehåller t.ex. ordet varmkorv så kommer $stripped.lst att ersättas med varmkorv.lstrylleman skrev:$stripped är variabeln, .lst är filändelsen, är det där felet ligger? at jag försöker ta bort en variabel som inte finns, $stripped.lst istället för $stripped med filändelse?
rylleman skrev:Om jag vill ta bort hela raden där $stripped.lst finns istället för alla tecken på raden, vad ska jag använda då?
sed "/$stripped.lst/d"
cd $foldername
echo -e 'FPS 25\n' > $stripped.lst
ls >> $stripped.lst
#sed "s/$stripped.lst//" $stripped.lst #--funkar inte!
sed "/$stripped.lst/d" #funkar inte heller...
sed "/$stripped.lst/d" < "$stripped".lst > "$stripped".lst.restultat
mv -f "$stripped".lst.restultat "$stripped".lst
sed -i "/$stripped.lst/d" "$stripped".lst
Då kan jag tipsa dig om att det är lättare och snyggare om du tar bort raden innan du sparar ner resultatet av ls till din fil:rylleman skrev:Jag listar innehållet i mappet till textfilen men vill inte ha med själva textfilen så jag försöker ta bort den raden.
ls | sed "/$stripped.lst/d" >> "$stripped".lst
Tack, det där gjorde precis vad jag ville.Konservburk skrev: Då kan jag tipsa dig om att det är lättare och snyggare om du tar bort raden innan du sparar ner resultatet av ls till din fil:Kod: Markera allt
ls | sed "/$stripped.lst/d" >> "$stripped".lst
De funkar för mej (om jag tar bort # före första sed och lägger till filnamn $stripped.lst efter sista). Obs att resultatet inte sparas i en fil utan visas i terminalen. Därför kan man säga att det inte funkar i egentlig mening, men att Konservburks lösning gör det.rylleman skrev: #sed "s/$stripped.lst//" $stripped.lst #--funkar inte!
sed "/$stripped.lst/d" #funkar inte heller...[/code]
Tack, men just det är inga problem eftersom skriptet skapar mappen och alla filer i den så allt som finns där är en png-sekvens och .lst-textfilen.David Andersson skrev: Tänk på: om stripped="massa" så kommer inte bara filen "massa.lst" att excluderas utan även "mandelmassa.lst" och liknande.