Ljud- och Musikprogram till ubuntu

Problem med att spela musik, film osv.
Jirge

Ljud- och Musikprogram till ubuntu

Inlägg av Jirge »

Jag tvekar om jag ska gå över till Ubuntu till 100%. Jag använder windows xp och programmen: Cubase, Soundforge, amazing slowdowner, karafun, mediaspelaren i windows ( till rippning) och Itunes till podradioprenumeration.
Är det någon som kan råda mig?
bungalowbill
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ljud- och Musikprogram till ubuntu

Inlägg av bungalowbill »

Audacity ska väl vara en ganska bra ersättare för soundforge, har dock bara kikat på det litegrann, till podradio kan du använda Rhytmbox, det kan du även använda till att rippa skivor... Men det finns förmodligen betydligt mycket bättre program till det, jag har inte prövat några andra till att rippa.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

audacity finns för windows.
bungalowbill

Inlägg av bungalowbill »

mcNisse skrev:audacity finns för windows.
Det var väl inte riktigt det han frågade om ::)

Som ersättare till karafun finns det ett program som heter PyKaraoke som spelar bl.a CDG och KAR filer.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

bungalowbill skrev:Det var väl inte riktigt det han frågade om ::)
Nej, men det kan ju vara enklare att testa audacity under windows för att se om programmet täcker de behov som finns ::) än att göra testen via en installation av ubuntu :-*
bungalowbill

Inlägg av bungalowbill »

mcNisse skrev:
bungalowbill skrev:Det var väl inte riktigt det han frågade om ::)
Nej, men det kan ju vara enklare att testa audacity under windows för att se om programmet täcker de behov som finns ::) än att göra testen via en installation av ubuntu :-*
Jaha, du tänker så, du är inte dum du 8)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Rosegarden påstås vara nåt liknande Cubase. (Ver 1.7.0 finns i förrådan för Ubuntu 8.10, 1.7.2 i Ubuntu 9.04. Senaste är 1.7.3.) Jag har inte testat den, men har sett Cubase över axeln och misstänker att Rosegarden kanske inte har alla fantastiska plugins. Om Muse och Qtractor (som finns i förråden) är nåt alternativ vet jag inte.

Här http://appdb.winehq.org/ har folk provat Cubase i Wine och kommit till olika resultat med olika versioner.

Till att rippa CD brukar jag använda SoundJuicer (när jag inte använder cdparanoia och lame från kommandoraden).

(Jag kan alltså inte ge ett definitivt svar. Du måste nog testa Ubuntu med Wubi eller dual boot för att se hur bra de program som finns är. Övergången från Windows till Ubuntu behöver ju inte ske tvärt.)
* FRA har redigerad detta meddelande *
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"