Hej!
SItter med en laptop acer 5021, men ett ati x700 mobility-kort, och brukar ha en upplösning på 1280x800. Efter uppdateringar idag, används inte hela skärmen, utan jag får bara 1024x768 och svart på nederdelen av skärmen, samt en ganska stor del till höger. Det är med andra ord motsvarande andel av skärmen som används, som 1024x768 av 1280x800.
Hur kan jag lösa detta tror ni? Kanske är enklast att vänta till nästa uppdatering som säkert kommer om några dagar, eller vad tror ni?
problem med upplösning efter uppdaterin
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
problem med upplösning efter uppdaterin
Senast redigerad av 1 markus.lar, redigerad totalt 25 gånger.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: problem med upplösning efter uppdaterin
Inget nytt ännu, trots ett par uppdateringar.
Dock kvarstår problemet. Jag har nu även insett att jag har samma fel i windows. Inte hela skärmen används, utan jag har en smal svart rand nedtill, och en bred svart rand till höger på laptopskärmen.
Hårvarufel? Kom efter en uppdatering av ubuntu jaunty....
Dock kvarstår problemet. Jag har nu även insett att jag har samma fel i windows. Inte hela skärmen används, utan jag har en smal svart rand nedtill, och en bred svart rand till höger på laptopskärmen.
Hårvarufel? Kom efter en uppdatering av ubuntu jaunty....
Re: problem med upplösning efter uppdaterin
personligen tror jag inte på hårdvarufel orsakade av jaunty kan ändra windows.
visst kan jaunty orsaka fel på
just det, jaunty
Men jag har aldrig hört talas om att något operativssystem kan fucka upp hårdvarudrivrutinerna (som det troligast är) på en annan partition som använder ett annan filsystem och filindex.
annars är det Ubuntu som kan likställas med virus, inte Windows
nej, jag satsar nog mina pengar på att du har ett faktiskt hårdvarufel och att du bör kontakta acer om saken. Du har ju kollat på två olika operativsystem, så drivrutinfel kan det inte vara... enligt min POV of course
// gustav
visst kan jaunty orsaka fel på
just det, jaunty
Men jag har aldrig hört talas om att något operativssystem kan fucka upp hårdvarudrivrutinerna (som det troligast är) på en annan partition som använder ett annan filsystem och filindex.

nej, jag satsar nog mina pengar på att du har ett faktiskt hårdvarufel och att du bör kontakta acer om saken. Du har ju kollat på två olika operativsystem, så drivrutinfel kan det inte vara... enligt min POV of course
// gustav