Ubuntu Server som nybörjare? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
johanbakke

Ubuntu Server som nybörjare? [LÖST]

Inlägg av johanbakke »

Jag har tänkt sätta upp en mailserver på en lite äldre dator jag har stående. Det här blir mitt första riktigt seriösa försök att sätta upp en mailserver och jag har bara testkört Ubuntu vid några tillfällen.

Som nybörjare undrar jag om Ubuntu Server är det bästa för mig eller om jag ska satsa på den grafiska versionen istället.
Jag är ganska kunnig i Windows och därför tror jag själv att det kan vara enklare att se en grafisk bild över inställningsmöjligheter osv men å andra sidan så vet jag inte alls hur lätt eller svårt det är att jobba med oprativsystem som saknar grafiskt interface.
Senast redigerad av 1 johanbakke, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu Server som nybörjare?

Inlägg av webaake »

Ubuntuserver kanske inte är det lämpligaste att starta med, speciellt inte om du skall ha en mailserver. Detta för att det kan krävas mycket arbete i terminalen. Men känner du dig hemma i terminalen så är det bara att köra!

Alternativet på en äldre dator är att t ex installera xubuntu, som ju har Xfce som desktop/GUI, och därifrån bygga upp sina serverapplikationer. Under tiden lär du dig terminalen och senare kan du ju stänga av GUI:et och spara prestanda när du känner dig hemma. Xubuntu har inga begränsningar vad det gäller mailserver, MySQL, Apache m m. Xfce och t ex LXDE är lite mer lightweight GUI:s för tröttare datorer, eller om man vill ha en lite piggare dator. Gnome och KDE är mer krävande.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
johanbakke

Inlägg av johanbakke »

Nej, jag känner mig inte alls hemma i terminalen så jag väljer nog ett grafiskt gränssnitt.

När det gäller datorn så är den inte jättegammal, jag minns inte vilket moderkort som sitter i men det sitter en 1,99 Ghz CPU och 2 Gb minne i den.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Då kan du köra vad du vill! Ha kul!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"