Det skulle behövas någon som djupdök i det här med "Stickorna", eftersom Vista hindrar användandet av det.
Kanske har jag fel, men när jag provat Installera eller "HDD på USB"(vad det nu kallas) så har det inte funkat.
Jag tror jag sett en lösning för CD installation, men inte USB.
Det är framför allt "HDD på USB" som intresserar mig nu.
Behov av ny installationsSticka
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Behov av ny installationsSticka
Jag förstår inte alls vad du menar?
Blockerar Vista att boota från en USB-sticka? Inte troligt eftersom denna inställning görs i BIOS:et på en modernare dator, och alltså går igång innan Vista ens startat.
Har du en sticka som inte går att boota ifrån? Eller installera bootbart Ubuntu på?
Blockerar Vista att boota från en USB-sticka? Inte troligt eftersom denna inställning görs i BIOS:et på en modernare dator, och alltså går igång innan Vista ens startat.
Har du en sticka som inte går att boota ifrån? Eller installera bootbart Ubuntu på?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
Ursäkta att jag är så dålig på att uttrycka i text. Men jag försöker igen och tar det aktuella problemet.
Efter att ha prova flera ( 5st ) PCn, som har varit förinstallerade med Vista. Jag har prova med CD och sticka, lite olika. Men alltid har jag haft problem med att installation stannat på något sätt.
Både CD och Sticka har visat sig fungera på XP. Därför är jag av tron att det finns något i Vista som förorsakar problemet.
Är jag ensam om det?
Det jag vill kunna göra nu är att Visa Ubuntu för några med Vista i sina Laptops. (Några pga att det är skolPCn)
Be mig gärna komplettera i fall något saknas. För det vore mycket fördelaktigt om skolan kunde köpa några av de stickor som FUSE ( tror jag det kallas) erbjuder (för 149:-)på sin sida.
Jag avser att lägga till Talsyntes på dem.
Om det finns något i dessa som inte gör det möjligt, så gör jag likadana själv åt skolan.
Men först måste det vara möjligt att använda dem.
Efter att ha prova flera ( 5st ) PCn, som har varit förinstallerade med Vista. Jag har prova med CD och sticka, lite olika. Men alltid har jag haft problem med att installation stannat på något sätt.
Både CD och Sticka har visat sig fungera på XP. Därför är jag av tron att det finns något i Vista som förorsakar problemet.
Är jag ensam om det?
Det jag vill kunna göra nu är att Visa Ubuntu för några med Vista i sina Laptops. (Några pga att det är skolPCn)
Be mig gärna komplettera i fall något saknas. För det vore mycket fördelaktigt om skolan kunde köpa några av de stickor som FUSE ( tror jag det kallas) erbjuder (för 149:-)på sin sida.
Jag avser att lägga till Talsyntes på dem.
Om det finns något i dessa som inte gör det möjligt, så gör jag likadana själv åt skolan.
Men först måste det vara möjligt att använda dem.
Bios håller ju att ersättas av efi, det kan ha med det att göra om det gäller väldigt nya datorer.
Länk > http://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible ... _Interface
Länk > http://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible ... _Interface
Har du prövat Jaunty 9.04? Den borde klara nyare hårdvara.
Bootar laptoparna inte ens från stickan?
Bootar laptoparna inte ens från stickan?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
-
Idag för första gången provade jag en PC med Vista. .......och jag provade förstårs att bota den omgående
I det här fallet så fungerade det att installera och även LiveCD alternativet.
Iomd så drar jag slutsatsen att det är PCn som haft andra egenskaper som förhindrat Ubuntu.
Vi får se.

I det här fallet så fungerade det att installera och även LiveCD alternativet.
Iomd så drar jag slutsatsen att det är PCn som haft andra egenskaper som förhindrat Ubuntu.
Vi får se.