VPN ?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: VPN ?
Nej. VPN (virtual private network) är en sätt att skapa säkra förbindelser, så kallade tunnlar, mellan två punkter i ett osäkert datanätverk.Avos skrev:På ubuntu 9.04 finns konfigg för VPN. Innebär inte detta fildelning med dolda IP ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network
Nej, VPN är inte ekvivalent med att fildela genom ett dolt IP-nummer. Däremot är det möjligt att det i viss mån finns ett indirekt samband.Avos skrev:På ubuntu 9.04 finns konfigg för VPN. Innebär inte detta fildelning med dolda IP ? Verkar vara en bra grej, men hur konfiggas det ? Jag har telias trådlösa huawei, och där finns inte speciellt många möjliga konfiggar..
En VPN-anslutning går, lite förenklat, ut på att upprättar en krypterad förbindelse med en server någonstans, och sen skickar en vald mängd utav din trafik genom den anslutningen. All trafik som går genom din VPN-anslutning ser ut att komma från en ip-adress tillhörande den server du har upprättat VPN-anslutningen mot, typ.
Det finns ett antal olika VPN-tekniker, och hur det hela ska konfigureras beror på vad det är för VPN-server du kopplar upp dig mot.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kan http://ubuntu-se.org sätta upp en VPN-server som vi ubuntu/linux-användare kan använda? Eller vad det nu behövs för att kryptera trafik?
Jag har krypterat min pidgin/msn då jag inte tycker att andra ska läsa vad jag skriver till mina kompisar tex.
Jag har krypterat min pidgin/msn då jag inte tycker att andra ska läsa vad jag skriver till mina kompisar tex.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Piratebay har ju börjat sälja en anslutning med VPN. Kan detta tolkas så att de låter IP-numrena vara öppna, men innehållet dolt ?andol skrev:Nej, VPN är inte ekvivalent med att fildela genom ett dolt IP-nummer. Däremot är det möjligt att det i viss mån finns ett indirekt samband.Avos skrev:På ubuntu 9.04 finns konfigg för VPN. Innebär inte detta fildelning med dolda IP ? Verkar vara en bra grej, men hur konfiggas det ? Jag har telias trådlösa huawei, och där finns inte speciellt många möjliga konfiggar..
En VPN-anslutning går, lite förenklat, ut på att upprättar en krypterad förbindelse med en server någonstans, och sen skickar en vald mängd utav din trafik genom den anslutningen. All trafik som går genom din VPN-anslutning ser ut att komma från en ip-adress tillhörande den server du har upprättat VPN-anslutningen mot, typ.
Det finns ett antal olika VPN-tekniker, och hur det hela ska konfigureras beror på vad det är för VPN-server du kopplar upp dig
mot.
Nej.liax skrev:Kan http://ubuntu-se.org sätta upp en VPN-server som vi ubuntu/linux-användare kan använda? Eller vad det nu behövs för att kryptera trafik?.
Bortsett ifrån att vi inte har kapaciteten så är jag är jag tämligen säkra på att vi inte vill ta den juridiska risken.