Sådär... Efter att ha installerat Ubuntu på min lite svagare laptop för någon månad sen och självklart blivit helt såld på det så valde jag att installera Ubuntu nu även på min htpc (för att använda MythTV). Nåja...
Problem: Har två SATA hårddiskar på 500GB samt 750GB. Installerade Ubuntu på 500GB. Hur ska jag nu göra för att hitta den andra hårddisken? Måste jag ladda hem nåt partitionerarprogram (nytt ord att lägga till SAO?). Vill ju självklart kunna uttnyttja båda diskarna.
Tack på förhand. Vet att det är en enkel fråga, men jag är inte kapabel att lösa den och googling ger mig bara resultat som visar hur man installerar Ubuntu på sin andra HD om man har nåt windows på sin "main" HD. Tack igen!
Nyinstallation av Ubuntu, har två sata HDs, [LÖST]
Nyinstallation av Ubuntu, har två sata HDs, [LÖST]
Senast redigerad av 1 razkie, redigerad totalt 11 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Nyinstallation av Ubuntu, har två sata HDs, hitta den andra?
Det du vill göra kallas att "montera partitioner" och vanligtvis visas de partitioner som är monterbara i förnstret uppe till vänster i filhanteraren; jag tror att det skall räcka att du klickar på partitionen för att den skall monteras. Om du vill montera partitionerna automatiskt kanske följande HOWTO ger vägledning: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/montera_Partitioner
Re: Nyinstallation av Ubuntu, har två sata HDs, hitta den andra?
Om det är så att det inte finns ett partition eller filsystem på den andra disken så måste du först, innan du monterar disken som djkmmo beskriver, installera GParted och skapa en partition och formatera ett filsystem.
Re: Nyinstallation av Ubuntu, har två sata HDs, [LÖST]
HowToGuiden löste mina problem perfekt!
Tack så mycket för hjälpen! Ni är grymma... (klantigt av mig att inte sett wikin tidigare bara, men nu vet jag att den finns.)
Tack så mycket för hjälpen! Ni är grymma... (klantigt av mig att inte sett wikin tidigare bara, men nu vet jag att den finns.)