mr trubbel - ominstallation [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

mr trubbel - ominstallation [LÖST]

Inlägg av ennepop »

Hej!
Tämligen ny på detta (Linux/Ubuntu här på forum mm.) och behöver lite tips och råd.

Problem:
Installerade Ubuntu på en egen partition (?) på en 50 gig och det gick si så där. Så glad i hågen startade jag om.
MEN... nu fattas jag en 40-50 GB på min hårddisk. Istället för 150 GB så har jag ca 90. Både när jag kikar i Windows och här i Ubuntu. provade att kika med GParted och den visar 75 GB. Helsnurrigt va?! Håll ut!

Jag har blivit frälst i Ubuntu och vill försöka rensa ut allt och bara ha Ubuntu, mao en formatering är på sin plats kanske?
Hur går jag tillväga?
Kan jag få tillbaka mina 150 GB?
Ubuntu-live skiva? är det den "skivan" man kan få tag på via ubuntu's startsida som man bara bränner till skiva?
Ska man köra det från ett USB-minne istället?
Behöver jag tänka på drivrutiner till ljud, skärm osv (är iofs en laptop jag sitter med)?

Men är lite orolig, för på de flesta ställen man läser på har alla Windows också. Det vill jag helst slippa.

Lösning:

Det är här ni kommer in. Hoppas någon/några orkar/kan hjälpa mig. Sambon blir glad med. För hennes dator är ju 4 ggr så snabb nu och hoppas den blir ytterligare lite bättre om jag lyckas med detta experiment.

/Poppen
Senast redigerad av 1 ennepop, redigerad totalt 31 gånger.
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: mr trubbel - ominstallation

Inlägg av Osprey »

Vad får du för utskrift med:

Kod: Markera allt

sudo parted -l
?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

ennepop skrev:Installerade Ubuntu på en egen partition (?) på en 50 gig och det gick si så där. Så glad i hågen startade jag om.
MEN... nu fattas jag en 40-50 GB på min hårddisk. Istället för 150 GB så har jag ca 90. Både när jag kikar i Windows och här i Ubuntu. provade att kika med GParted och den visar 75 GB. Helsnurrigt va?! Håll ut!
Låter som du ställde in partitioneringen fel när du installerade Ubuntu, eller att den gjorde det själv om du valde automagi. Det är inget att oroa sig för. Utrymmet finns förmodligen kvar på din hårddisk och den är inte trasig. Det är kanske bara inte allokerat än, d.v.s. det tillhör ingen partition än av någon anledning. Det borde framgå i GParted om det är så, därför kan det vara lönt att kika där en gång till. Det brukar vara grått om det inte är allokerat.
Jag har blivit frälst i Ubuntu och vill försöka rensa ut allt och bara ha Ubuntu, mao en formatering är på sin plats kanske?
Hur går jag tillväga?
Lättaste sättet och det jag rekommenderar är att du gör en backup av alla filer du vill rädda innan du kör igång och blåser rent allt på HD:n.

1. Bränn filera på cd eller lägg dem på ett USB-minne eller vad som. Plocka sedan ut minnet/skivan.
2. Nästa steg är att stoppa in Ubuntuskivan, starta om, och testköra systemet. Det är det som kallas Live-cd, att du kör systemet från en cdskiva.
3. Väl inne i systemet kan du köra GParted. Använd det för att ta bort samtliga partitoner. Tryck sedan verkställ och allt kommer nollas på din dator, inkl Win och allt annat.
4. Du har därefter icke-allokerat utrymme. Det räcker om du skapar 2 partitoner av detta nya utrymme. Skapa ett som är dubbelt så stor som din RAM och mounta det som /swapen. Skapa ett till som du mountart som / (som kommer vara själva systemet, ungefär som c:/ i Win) Vissa kör en tredje partition för /home (som är som Dokument i Win...) men det är inget du måste göra och en smaksak.
5. Efter att partitionerna är skapade kan du behöva formatera dem. Välj ext3 som filsystem. Eventuellt väljer du detta redan innan, när du skapar dem.

Kan jag få tillbaka mina 150 GB?
Ja, enligt ovanstående torde du få tillbaka allt såvida inte din hårdvara gått sönder, vilket den nog inte har.

Ubuntu-live skiva? är det den "skivan" man kan få tag på via ubuntu's startsida som man bara bränner till skiva?
Det är samma ISO/skiva som du laddar ner och installerar från. När du lägger in den i din cdrom och startar om kan du boota från den. Det kommer då fram en meny som låter dig välja om du vill installera ubuntu eller provköra det från skivan.
Ska man köra det från ett USB-minne istället?
Onödigt strul och inget jag rekomenderar i ditt fall. Inget kommer bli bättre av det.
Behöver jag tänka på drivrutiner till ljud, skärm osv (är iofs en laptop jag sitter med)?
Det är viktigt att du kollar upp så att din hårdvara fungerar med Ubuntu innan du gör allt ovan. Det gör du enklast genom att antingen söka efter varje hårdvara för sig och "linux" på nätet. Det finns stora register och väldigt mycket skrivet om en stor del av all hårdvara, så oftast kan man snabbt få reda på om saker som man har kommer funka eller ej. Ett annat sätt som också är bra är att du helt enkelt kör liveskivan och ser vad som fungerar / inte fungerar. Allt som fungerar med liveskivan kommer fungera om du installerar på riktigt. (Ha dock i åtanke att allt går väldigt slött med liveskivan just för att du kör från cd)
Men är lite orolig, för på de flesta ställen man läser på har alla Windows också. Det vill jag helst slippa.
Jag har två stationära och en bärbar och trots att jag har windows på en av dem har jag aldrig någonsin bootat det. Har aldrig behövt helt enkelt eftersom jag hittat allt jag velat ha till Linux. Om du har speciella behov eller är orolig för något är det bra om du frågar här inne på förhand. Vill du t.ex. alltid spela de senaste kommersiella Win-spelen så är det givetvis en dålig ide att inte ha kvar ditt Win. Om du däremot inte spelar eller har ultraspeciella krav på en viss programvara så ser jag inte riktigt skäl till varför man ska ha kvar sin Win. Har du en snabb maskin kan du i värsta fall trycka in en XP i virtualbox och köra det därifrån kanske, men det är inget jag rekommenderar om du ska använda Win ofta eller till spel.
Bild
ennepop

Inlägg av ennepop »

Osprey skrev:Vad får du för utskrift med:

Kod: Markera allt

sudo parted -l
?
Då får jag fram följande:

Model: ATA ST98823AS (scsi)
Disk /dev/sda: 80,0GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos

Number Start End Size Type File system Flaggor
1 32,3kB 80,0GB 80,0GB primary ntfs start

Säger mig inte mycket. Men antar någon förklarar! ;)

eyerouge skrev:
ennepop skrev:Installerade.... KAOS!!!
Låter som du ställde in partitioneringen fel när du installerade Ubuntu, eller att den gjorde det själv om du valde automagi. Det är inget att oroa sig för. Utrymmet finns förmodligen kvar på din hårddisk och den är inte trasig. Det är kanske bara inte allokerat än, d.v.s. det tillhör ingen partition än av någon anledning. Det borde framgå i GParted om det är så, därför kan det vara lönt att kika där en gång till. Det brukar vara grått om det inte är allokerat.
Jo det vart säkert tokfel när jag gjode det. Bestämde mig andra gången för att satsa all ledig plats åt Ubuntu och på den vägen är det

eyerouge skrev:
Ennepop skrev:... formatering ...
Lättaste sättet och det jag rekommenderar är att du gör en backup av alla filer du vill rädda innan du kör igång och blåser rent allt på HD:n.

1. Bränn filera på cd eller lägg dem på ett USB-minne eller vad som. Plocka sedan ut minnet/skivan.
2. Nästa steg är att stoppa in Ubuntuskivan, starta om, och testköra systemet. Det är det som kallas Live-cd, att du kör systemet från en cdskiva.
3. Väl inne i systemet kan du köra GParted. Använd det för att ta bort samtliga partitoner. Tryck sedan verkställ och allt kommer nollas på din dator, inkl Win och allt annat.
4. Du har därefter icke-allokerat utrymme. Det räcker om du skapar 2 partitoner av detta nya utrymme. Skapa ett som är dubbelt så stor som din RAM och mounta det som /swapen. Skapa ett till som du mountart som / (som kommer vara själva systemet, ungefär som c:/ i Win) Vissa kör en tredje partition för /home (som är som Dokument i Win...) men det är inget du måste göra och en smaksak.
5. Efter att partitionerna är skapade kan du behöva formatera dem. Välj ext3 som filsystem. Eventuellt väljer du detta redan innan, när du skapar dem.

1, check
2, att jag har skivan i när jag startar om datorn med andra ord och det körs från denna?
3, när jag väl startar om och det funkar med skivan så är allt redo för att en formatering och detta gör jag med GParted?
4, denna punkt blev jag lite lost på tror jag... Efter att ha nollat allt med GParted så har jag icke-allokerat utrymme. Detta ska jag dela upp i två delar. En som är dubbla ram (alltså 2 gig) och resten i en. Den på 2 gig ska jag mounta som /swapen, den andra delen ska jag mounta som / ?
5, I detta läget har jag skapat 2 st delar som heter /swapen och /. Nu ska jag formatera dessa delar som filsystem som heter ext3 - är detta alternativ som kommer upp vid högerklick?

eyerouge skrev:
Ennepop skrev:... drivrutiner till ljud....
Det är viktigt att du kollar upp så att din hårdvara fungerar med Ubuntu innan du gör allt ovan. Det gör du enklast genom att antingen söka efter varje hårdvara för sig och "linux" på nätet. Det finns stora register och väldigt mycket skrivet om en stor del av all hårdvara, så oftast kan man snabbt få reda på om saker som man har kommer funka eller ej. Ett annat sätt som också är bra är att du helt enkelt kör liveskivan och ser vad som fungerar / inte fungerar. Allt som fungerar med liveskivan kommer fungera om du installerar på riktigt. (Ha dock i åtanke att allt går väldigt slött med liveskivan just för att du kör från cd)
Allt funkar som det är nu när jag har det installerat så antar det knallar på efter ytterligare en installation. MEN... Ibland försvinner/dör tangenterna för mig. Oftast i samband med att jag använt Fn + volym upp/ner. Nån idé?
Ennepop skrev:... Windows också....
/me happy panda. No more Windows här inte!

Tack så mkt so far för allt. There is more coming up ;)
/yours truly Mr Pop
ennepop

Inlägg av ennepop »

Update:

Jag har gjort en total omintsllation nu och försökt formatera och sådant genom GParted och vid ominstallationen.
MEN... jag har fortfarande bara 75 gig. ???

Och just ja... Jag måste vara root för att göra vissa grejer. innebär? och kan jag ändra det?

/Pop
/yours truly Mr Pop
ennepop

Inlägg av ennepop »

Tack vare Wine hittade jag en ny del på 50 gig. Så är snart uppe i ursprungsstorlek. Den nya delen låg som 50 gig som C:\
Det som jag har annars ligger på z:\ och är på 76 gig enligt Wine

Nu ska jag bara komma på hur jag ser den och kan använda den smidigt
/yours truly Mr Pop
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"