Hur uppgraderar man och varför ska man?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hur uppgraderar man och varför ska man?

Inlägg av Svento »

Hur fungerar det med såna där uppgraderingar - laddar man hem en fill bara och packar upp, eller ska man starta upp med en installationsskiva typ?

Skiljer dom sig mycket åt? Jag antar att det inte skiljer sig så radikalt som t ex XP från 98 eftersom det kommer nya versioner så ofta, men är det jämförbart med hur t ex olika utgåvor av Firefox skiljer sig från varann? Är dom nyare versionerna skapligt bakåtkompatibla så att det inte är en massa grejer som helt plötsligt slutar fungera?

Så den sista frågan - nåt som jag funderat mycket på: Hur kommer det sig att så pass många väljer att fortsätta med gamla utgåvor?
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Release datum för Jaunty ?

Inlägg av Sid »

Svento skrev:Hur fungerar det med såna där uppgraderingar - laddar man hem en fill bara och packar upp, eller ska man starta upp med en installationsskiva typ?

Skiljer dom sig mycket åt? Jag antar att det inte skiljer sig så radikalt som t ex XP från 98 eftersom det kommer nya versioner så ofta, men är det jämförbart med hur t ex olika utgåvor av Firefox skiljer sig från varann? Är dom nyare versionerna skapligt bakåtkompatibla så att det inte är en massa grejer som helt plötsligt slutar fungera?

Så den sista frågan - nåt som jag funderat mycket på: Hur kommer det sig att så pass många väljer att fortsätta med gamla utgåvor?
En ny Ubuntu-release innehåller alltid den senaste versionen av GNOME och nya versioner av många program.

Här är release notes för senaste GNOME:

http://library.gnome.org/misc/release-notes/2.26/
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Du kan uppgradera genom att skriva sudo update-manager -c i terminalen
eller så kan du ladda ner uppdateringsskivan (allternate cd)
eller ladda ner installations skivan och installera om på nytt ()
Svento skrev:Hur fungerar det med såna där uppgraderingar - laddar man hem en fill bara och packar upp, eller ska man starta upp med en installationsskiva typ?

Bild
Bild
Bild
Bild
Beta

Inlägg av Beta »

Dom som väljer att ha kvar äldre versioner är nog dom som har jobbat hårt på att få till ett stabilt system som är perfekt för just den användaren. Risken finns ju alltid att saker slutar fungera i en nyare version. Är man dessutom inte så intresserad av de nya sakerna en nyare version kan ge, så finns det ju egentligen inget som talar för att upgradera.

Jag personligen är såpass nyfiken på hur nya versioner ser ut att jag skulle aldrig kunna låta bli. Men nåt strul har det blivit varje gång jag upgraderar :)
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Svento skrev:Skiljer dom sig mycket åt? Jag antar att det inte skiljer sig så radikalt som t ex XP från 98 eftersom det kommer nya versioner så ofta, men är det jämförbart med hur t ex olika utgåvor av Firefox skiljer sig från varann? Är dom nyare versionerna skapligt bakåtkompatibla så att det inte är en massa grejer som helt plötsligt slutar fungera?
Nja, de skiljer sig åt en del i alla fall. Ny version av gnome gör ju så att utseendet kan ändras en del. Själv tycker jag dock att ubuntu-utvecklare fokuserar på helt fel saker nu för tiden. Här kan du se en ny funktion som kommer komma i nästa version, men jag tycker att det finns >1000 skaker som är viktigare, t.ex. som att fixa så att policykit funkar med gedit och många andra program. En sak som är positivt med den nya versionen är ju i alla fall computer janitor som tar bort onödiga filer. Jag hoppas att den är stabil så att den inte tar bort en massa saker som jag vill ha, men om den funkar bra så är det bara positivt! Jag har hört rykten om att de skulle ändra usplash, men jag är inte säker.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

JeyPeyy skrev:
Svento skrev:Skiljer dom sig mycket åt? Jag antar att det inte skiljer sig så radikalt som t ex XP från 98 eftersom det kommer nya versioner så ofta, men är det jämförbart med hur t ex olika utgåvor av Firefox skiljer sig från varann? Är dom nyare versionerna skapligt bakåtkompatibla så att det inte är en massa grejer som helt plötsligt slutar fungera?
Nja, de skiljer sig åt en del i alla fall. Ny version av gnome gör ju så att utseendet kan ändras en del. Själv tycker jag dock att ubuntu-utvecklare fokuserar på helt fel saker nu för tiden. Här kan du se en ny funktion som kommer komma i nästa version, men jag tycker att det finns >1000 skaker som är viktigare, t.ex. som att fixa så att policykit funkar med gedit och många andra program. En sak som är positivt med den nya versionen är ju i alla fall computer janitor som tar bort onödiga filer. Jag hoppas att den är stabil så att den inte tar bort en massa saker som jag vill ha, men om den funkar bra så är det bara positivt! Jag har hört rykten om att de skulle ändra usplash, men jag är inte säker.
Om jag förstått det rätt så ska dom använda sig av Fedoras Plymouth istället för Usplash
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Svento skrev:Så den sista frågan - nåt som jag funderat mycket på: Hur kommer det sig att så pass många väljer att fortsätta med gamla utgåvor?
Varje Ubuntu release, med undantag för LTS (long time support) har support för 1,5 år LTS:er har support för 3 år (server för 5 år :D)..
Alltså bör företag välja en LTS medans privatpersoner kan köra på vilken release som helst av de 3 senaste, samt 1-2 LTSer (6.06 supporteras t.o.m. att 9.04 släpps)
Dessutom så tar det 1-2 månader innan dokumentationen och uppgraderingarna fungerar riktigt bra för Ubuntu.

Alltså kan man köra med vilken supporterad utgåva som helst, just nu: 6.06LTS (fasas ut iom 9.04), 7.10 (fasas ut iom 9.04), 8.04LTS (fasas ut iom 11.04)samt 8.10 (fasas ut iom 10.04).
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
anderski

Inlägg av anderski »

Jag brukar vänta 1-2 månader ellers såmed att uppgradera efter en ny release har aldrig haft nåt strul.
Upgradering via nätet funkar snabbt & smidigt.

Var hittar jag release notes för 9.04 med alla ändringar ?
Nåt intressant som kommer i Jaunty ?
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

anderski skrev:Jag brukar vänta 1-2 månader ellers såmed att uppgradera efter en ny release har aldrig haft nåt strul.
Upgradering via nätet funkar snabbt & smidigt.

Var hittar jag release notes för 9.04 med alla ändringar ?
Nåt intressant som kommer i Jaunty ?
https://wiki.ubuntu.com/JauntyJackalope ... alOverview
GammalGubbe

Inlägg av GammalGubbe »

Hur långt stöd har 8.10 (Intrepid) och Jaunty?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

GammalGubbe skrev:Hur långt stöd har 8.10 (Intrepid) och Jaunty?
Det är 18 månader som gäller för båda, d.v.s. till april respektive oktober 2010.
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Jag uppgrade nyss från 8.04 till 8.10 genom att först gå via System/administration/programvarukällor, välj fliken uppdateringar och på "uppgradering av utggåva" väljer du "vanliga utgåvor". (jag har svenskt gränsnitt eller vad det kallas ^^).

Sedan gick jag genom System/Administration/uppdateringshanterare, där ska den nya versionen komma upp när den släpps. Välj "installera" så installeras allt genom att ta hem filerna AUTOMATISKT via internet. Det är detta jag tycker är grejen med ubuntu, klick, next, ok enter.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"