Jaunty Beta

Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Jaunty Beta

Inlägg av BadOmen »

Nu har betan släppts, ska testa Jaunty för första gången så jag sitter bara och stirrar på nedladdningen och väntar med spänning :)

CD version
http://releases.ubuntu.com/releases/9.04/

DVD, USB och SD versioner:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/9.04/beta/
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Harlekin33

Re: Jaunty Beta

Inlägg av Harlekin33 »

Jo..det är högtryck.

:D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Är det mycket nytt i Jaunty?
Det enda jag vet är att dom troligtvis bytt ut upstart mot Fedoras variant.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Användarvisningsbild
d3b0v0
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av d3b0v0 »

man ska ju kunna hitta uppdateringen direkt i uppdateringshanteraren, men den kommer inte upp för mig där :S
jag får en NO_PUBKEY när jag uppdaterar listorna, men den berör bara nån google-källa...
Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
Intel Core Duo T5250 1.5 GHz
3 Gib ram
ATI Mobility Radeon HD 2300
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

En sak som jag har saknat i Ubuntu och som jag fortfarande saknar efter att ha installerat 9.04 är detta:
Om ett visst program kräver att man måste ha admin-rättigheter så tycker man att det skulle komma upp en popup-ruta eller liknande där man får skriva in lösenordet. Jag får alltid extrajobb när jag ska ändra upplösningen på skärmen. Då vill jag kunna gå in i nvidiasettings under System/Administration. Det går att ändra upplösningen men jag får inte spara detta i xorg.conf på grund av auktoritetsproblem.
Lösningen är att skriva sudo nvidia-settings i terminalen. Tycker dock att det kunde komma upp en popup-ruta istället.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

ZX Spectrum skrev:En sak som jag har saknat i Ubuntu och som jag fortfarande saknar efter att ha installerat 9.04 är detta:
Om ett visst program kräver att man måste ha admin-rättigheter så tycker man att det skulle komma upp en popup-ruta eller liknande där man får skriva in lösenordet. Jag får alltid extrajobb när jag ska ändra upplösningen på skärmen. Då vill jag kunna gå in i nvidiasettings under System/Administration. Det går att ändra upplösningen men jag får inte spara detta i xorg.conf på grund av auktoritetsproblem.
Lösningen är att skriva sudo nvidia-settings i terminalen. Tycker dock att det kunde komma upp en popup-ruta istället.
Det finns redan på tex. Firestarter och gparted så det är nog mer hur de enskilda programmen säger att de ska startar. Firestarter har lagt till i menyn att de ska startas med gksu och gparted har lagt till gksudo så det är nog inte Ubuntu utan programutvecklarna du ska övertala =)
Du får ta och redigera dina menyer och lägga till gksudo där du vill ha det, jag la just till det så jag får upp den där rutan nu när jag startar nvidia-settings via menyn =)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Askel

Inlägg av Askel »

om man uppdaterar till en betaversion, uppdaterar den automatiskt till stable sen den 23 april eller måste man installera om systemet för att få samma version som dom som installerar stable direkt?
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Det går automagiskt!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Askel

Inlägg av Askel »

webaake skrev:Det går automagiskt!
Sweet. Let the update begin!
Askel

Inlägg av Askel »

Nu funkar både viloläge och vänteläge. Men det finns inga propriotära (eller vad det heter) drivisar till grafikkortet så kollar man på film blir det väldigt pixligt.
Jojan
Kontakt:

Inlägg av Jojan »

Askel skrev:propriotära (eller vad det heter) drivisar
"proprietära". Sen kan man ju fråga sig hur rätt "drivisar" är. ;)
Askel

Inlägg av Askel »

Hmm, nu gjorde jag något jag inte borde. Jag gick in i synaptic pakethanteraren och sökte på fglrx. Och klickade i nåt för ati och installerade. Så nu är grafiken inte så värst ok. Bara massa olikfärgade streck över skärmen. Så jag tänkte starta i recoverymode (har försökt med laga paket ect) och gå in i root. Går det att avinstallera de paketen därifrån?

edit: Jag lyckades avinstallera det genom root i recoverymode. Så nu funkar det fint igen. Känner mej som värsta 1337-haxxor (även om det var min okunnighet som sabbade det från början.)
Askel

Inlägg av Askel »

Jojan skrev:
Kommer drivrutinerna för ATI-grafikkortet inte släppas förrän den 23:e? Som det är nu så funkar det ju inte att kolla på film från hårddisken (blir jättepixligt) eller på nätet (laggar en massa) Jag vet ju att det är en beta-version men jag tänkte om det är så att dom inte släpper dom prorrietära drivrutinerna förrän vid det officiella släppet.
Jojan
Kontakt:

Inlägg av Jojan »

Askel skrev:
Jojan skrev:
Kommer drivrutinerna för ATI-grafikkortet inte släppas förrän den 23:e? Som det är nu så funkar det ju inte att kolla på film från hårddisken (blir jättepixligt) eller på nätet (laggar en massa) Jag vet ju att det är en beta-version men jag tänkte om det är så att dom inte släpper dom prorrietära drivrutinerna förrän vid det officiella släppet.
Du kanske bara behöver installera om det. Starta Jockey (jockey-gtk) och kolla, om du inte redan gjort det.

Fick upplysning idag att det kommit nya drivrutiner åt mitt nVidia-kort på min stationära, med 8.10.
Askel

Inlägg av Askel »

Jojan skrev:
Askel skrev:
Jojan skrev:
Du kanske bara behöver installera om det. Starta Jockey (jockey-gtk) och kolla, om du inte redan gjort det.

Fick upplysning idag att det kommit nya drivrutiner åt mitt nVidia-kort på min stationära, med 8.10.

Hur gör man för att starta jockey?
Jojan
Kontakt:

Inlägg av Jojan »

Har du 8.10 så kan du antigen klicka System > Administration > Hårdvarudrivrutener. Eller så skriver du i terminalen gksudo jockey-gtk.

Något sån't här:
Bild
Bilden tagen från Google.
Askel

Inlägg av Askel »

Jojan skrev:Har du 8.10 så kan du antigen klicka System > Administration > Hårdvarudrivrutener. Eller så skriver du i terminalen gksudo jockey-gtk.

Något sån't här:
Bild
Bilden tagen från Google.
Aha, ja så har jag gjort. Men det står att det inte finns några proprietära drivrutiner till min dator. Fast i 8.04 och 8.10 fanns det till grafikkortet. Jag försökte ladda ner drivrutiner från ati:s hemsida men det står bara file not found när jag klickar på download.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Askel skrev:
Jojan skrev:
Det dröjer med all säkerhet några dagar eller mer efter releasen av Ubuntu innan det kommer en version av ATI som fungerar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
d3b0v0

Inlägg av d3b0v0 »

Jag har problem med drivarna. Tankade ner drivaren för mitt grafikkort och när jag startade om så hittades det inte någon skärm och x kunde inte startas...
hur byter jag drivare utan x?

3 Gib ram
3 Gib ram
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"