Installation webbkamera [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
UlfA
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Installation webbkamera [LÖST]

Inlägg av UlfA »

Har just installerat Ubuntu 8.10 på min laptop IBM T40. Allt har gått bra förutom att jag blåste bort min XP Pro. Trots att jag följde instruktionerna blev partitionen med XP helt oåtkomlig. Enhet C saknades. Gjorde om och har nu Ubuntu på hela disken.

Nu har jag problem med att få kontakt med min webkamera Creative Video IM Pro. Allt ser bra ut och kameran skall stödjas av Ubuntu som standard men när jag försöker ansluta till video saknas /dev/video. Något har tydligen inte blivit installerat eller gått fel. Hur skall jag göra för att ansluta webkameran. Har försökt ansluta med Ekiga och Mplayer.

Har sökt men ej hittat en lösning på forumet eller google.
Senast redigerad av 1 UlfA, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Installation webbkamera

Inlägg av bbauto »

UlfA

Inlägg av UlfA »

Tack för rådet! Nu har det klarnat för mig.
Det finns flera versioner chipset i samma "Creative Live! Cam Video IM Pro" och detta förvillade mig. Jag har köpt en sådan med versionen som inte stöds av UBUNTU 8:10 som standard. Ett projekt pågår men har inte levererat någon driver för min version ännu. Det blir att lägga undan den eller använda den med Win XP tills vidare.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nja jag är inte helt säker på det!? dom flesta "generic" drivrutiner funkar oftast, fast man kanske inte kan utnyttja alla finesser.
Har du testat att ex. installera "easycam" ? Det är sällan du inte kan få igång någonting överhuvudtaget i Linux. Måste återgå till matlagning, men googla på "ubuntu och din webkamera" har någon fått igång den, så går det ju... trots lite trixande...
UlfA

Inlägg av UlfA »

Tack för ditt svar bbauto!
Tro mig, jag har googlat mycket innan jag postade här. Det finns inte mycket att hämta som är aktuellt. Det mesta är från 2008 före 8.10 då allt löstes utom för mig. Mitt chipset är 0x 041:4055 och min otur gjorde att detta är det enda av c:a 8 varianter som inte stöds 8.10-utgåvan. Det är inte någon större katastrof men man vill ju nå 100% och inte 99 när man försöker få igång Ubuntu på laptoppen.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Ok! Jo självklart vill man det... Ibland har man otur, men måste säga att jag är imponerad ändå.
Själv har jag installerat 35-40 maskiner + div kringutrustning, allt från gammalt till nytt, ett fåtal produkter har gett mig huvudbry, men tror jag fått igång allt till slut (även om jag inte fått med alla features, alla gånger) Utvecklingen går dock snabbt, tror att Canonical lagt extra krut på just Web-kameror inför 9.04, så det kanske snart har löst siig!? =o)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag köpte en webbkamera i torsdags och googlade en hel del innan. Det jag kom fram till var att kameran måste vara kompatibel med UVC. Är din kamera det?

Om jag kör ls /dev/video* i en terminal får jag upp /dev/video0. Sedan installerade jag cheese och kunde då se att kameran funkade.

Mitt problem är ljudet. Det funkar inte över internet.
UlfA

Inlägg av UlfA »

Lite osäker på om min "Creative Live! Cam Video IM Pro" är kompatibel med UVC. Eftersom jag kör 8.10 och kärnan 2.6.27-11-gem som stöder UVC borde det i så fall fungera. (Tillägg: Enligt en wiki-lista stöds den inte av UVC)
Funderar på om det är något annat som hänt i installationen. Jag har ingen /dev/video0 -fil. När läggs den in? Varför saknas den?

Enligt http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-607309.html fanns det 13 varianter av chipsetet i slutet av 2007. 12 stöds av m560x-drivern som numera integrerats i kärnan. Jag råkar ha den 13:e varianten.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

UlfA skrev:Jag har ingen /dev/video0 -fil. När läggs den in? Varför saknas den?
Innan jag pluggar in min webbkamera har jag inte heller någon /dev/video0, men så fort jag gjort det så finns det en. Varför den saknas hos dig vet jag inte.

Har du kolla att om kameran finns upptagen bland USB-enheterna?

Kod: Markera allt

lsusb
Bland mina hittar jag min kamera.
Bus 004 Device 004: ID 041e:4061 Creative Technology, Ltd
UlfA

Inlägg av UlfA »

När jag ansluter min webbkamera och kör lsusb får jag upp kameran som en device. Det ser helt riktigt ut men någon /dev/video0 läggs inte upp. Jag tolkar detta som att kameran med chipset 0x 041:4055 inte stöds i 8.10.

Tack för alla goda råd men jag anser nu att detta är slutstation.
Jag kan inte komma på något mer att undersöka. Trots allt är jag imponerad av hur smidigt Ubuntu fungerar och hur lätt det är att fixa även de lite knixiga behoven som uppstår. T.ex fick jag min WiFi - anlutning att fungera med lite knappande i terminalfönstret. Att jag blåste min XP Pro på laptoppen när jag installerade Ubuntu ??? får ingå i riskkalkylen. Jag är lite för benägen att ge mig ut på hal is, bara för spänningens skull.

SLUTSATS ATT TÄNKA PÅ:
Köp bara en webkamera som har stöd för UVC "USB video class" till Ubuntu 8.10+. Har du redan en funkar den troligen också men inte helt säkert.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"