Kan jag göra nåt åt grafikkortet?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kan jag göra nåt åt grafikkortet?

Inlägg av Svento »

Jag har ett ATI Radeon 9600. Som jag har förstått det så ska det vara ett skapligt bra kort, och i Windows räckte det gott och väl till våra behov, men nu är allting lite hackigare. Faktum är att min sambo tyckte det var den enda skillnaden över huvud taget mellan XP och Ubuntu. Framför allt på typ dagstidningars sidor när man rullar sig ner, att det går i små hack snarare. Jag fick tips om att man kan vinna en del på att hämta den allra senaste drivrutinen men det gjorde ingen skillnad. Jag prövade också att stänga av dom visuella effekterna, men det gjorde heller ingen skillnad.

Vad beror det här på? Är ATI dåligt anpassat till Linux helt enkelt, eller finns det nåt man kan göra? Måste jag byta grafikkort, och vad ska jag i så fall ha? Det är alltså inte mycket jag kräver, bara att rullningen ska vara lite mjukare.
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Kan jag göra nåt åt grafikkortet?

Inlägg av corneliusbrother »

Utgår från att du använder firefox. Har du provat att öppna Redigera-->Inställningar-->Avancerat och under rubriken Webbläsning kryssa i "Använd mjuk rullning".
Annars kolla så att dom proprietära drivrutinerna verkligen är aktiverade. Kolla under System-->Administration-->Hårdvarudrivrutiner.
Om dom inte är det OCH inte går att aktivera prova att starta med en annan kärna. Lite läsning finns här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=36132.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Drivrutinerna är igång, men det här problemet är rätt oberoende av det. Den enda skillnaden som jag har märkt mellan på och av är att jag kan aktivera dom visuella effekterna när det är på.

Mjuk rullning i Firefox gjorde ingen alls skillnad. Alla inställningarna är dessutom importerade från XP, så om den mjuka rullningen inte var aktiverad nu så tror jag inte den var det i XP heller. dessutom har jag provat olika webbläsare både i XP och här, och problemen verkar oberoende av webbläsare men beroende av OS.

Finns det några generella riktlinjer beträffande Linux och grafikkort? Alltså om det är vissa märken som anses fungera bättre eller sämre? Jag har råkat se på Second Life's hemsida under systemkrav, att det kort jag har skulle fungera i Windows men bara halvbra i Linux (jag har prövat och det fungerar inte alls...). Alla dom kort som rekommenderas är av märket Nvidia.
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Tja alltså, jag har ett ATI kort och har inte märkt någon speciell prestandaförlust i linux annat än den irriterande buggen som gör att man inte kan spela film med openGL-utmatning när man har komposithanterare (compiz, xcompmgr) påslagen.
Men Nvidias egna drivrutiner har väl alltid varit lite bättre. Kanske blir ändring på det snart. Läste för ett tag sen att ATI skulle öppna sina drivisar. Så tålamod, tålamod.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Du kör väl adblocker? dagstidningarna är så fulla med reklam och flash etc att de inte går att vara på utan adblocker och helst flashblocker med.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag har uppgraderat till 3.1 och ad-blocker finns inte till den ännu... Jag valde Metacity nu i st f Compiz och det blev möjligen lite bättre, men jag har för mig att min sambo anmärkte på hackigheten redan innan jag hade börjat leka med Compiz.

Fast en grej som jag inte gillar med att stänga av Compiz är att jag inte längre har den titelrad som jag har designat i Emerald, utan den som hör till fönsterramen i den vanliga utseendehanterarn.
Skriv svar

Återgå till "Bild"