noob inom ftp, mapparna

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

noob inom ftp, mapparna

Inlägg av Victor »

Hejsan!

Hade tänkt starta en liten liten ftp åt mig själv så jag kommer åt att kunna ladda filer till en viss mapp på servern. Jag har letat lite överallt och bestämde mig tillslut för att installera vsftpd då de sades att det var lätt. Jag fattar noll :P, det enda jag vill är att jag ska kunna logga in från en ftp-klient till min ftp-server och sen om hur tekniken går till bryr jag mig inte om just nu i dagsläget..

Så, hur går jag tillväga så jag kommer åt filerna och så att jag kan ladda upp i en specifik mapp?
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

noob inom ftp, mapparna

Inlägg av Louie »

Inte för att verka otrevlig och sådär, men har du läst README filen för programmet? :) Brukar stå mycket matnyttigt där.
Själv kört jag proftpd och har bara installerat och startat, funkar utan problem för mig.
Brukar annars finnas finfina konfigurationsmanualer och readme's om man kikar in google

MVH

p.s
Har du koll på dom vanliga sakerna som gäller en ftp?
port, hur man connectar, etc?
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

noob inom ftp, mapparna

Inlägg av Victor »

hehe, nej det har jag faktiskt missat :P.. bra tänkt ;). Men det är lite svårt att söka på google och forum när man inte vet vad man är ute efter..

Jag har varit inne i config-filen och tittat för det mesta och porten var 20 eller 21. Jag har lyckats connecta ftp och kommit in. Men jag hittar inte vilken mapp allt läggs i eller hur man ändrar mapp. Jag kom in men kunde inte lägga upp några filer på ftp/servern.

vart ligger readme-filen föresten?
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"