Ange standard program [Löst]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
r1kkie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ange standard program [Löst]

Inlägg av r1kkie »

Halloj!
jag undrar helt enkelt hur man ändrar vilket program man ska välja för att öppna olika filtyper? Som det är nu öppnar jag tex video filer med "filmuppspelaren". Hur göra om jag vill ändra till tex VLC?

Mvh r1kkie
Senast redigerad av 1 r1kkie, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ange standard program

Inlägg av JeyPeyy »

Det kan du fixa i filhanteraren nautilus. Gå till Platser=>Hemmapp och tryck på Redigera i menyraden och välj inställningar. I fliken Media kan du t ex ändra så att datorn frågar dig vad du ska göra med Dvd-video.
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

JeyPeyy skrev:Det kan du fixa i filhanteraren nautilus. Gå till Platser=>Hemmapp och tryck på Redigera i menyraden och välj inställningar. I fliken Media kan du t ex ändra så att datorn frågar dig vad du ska göra med Dvd-video.
Det enda jag hittar där är vad som ska hända då jag stoppar i en ljud eller video cd skiva eller dylikt, men det jag är ute efter är filer jag har på datorn.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

jaha okej, ursäkta. Högerklicka på filen, tryck på egenskaper, gå till fliken "Öppna med" och välj program. Detta kommer göra så att alla filer med samma filändelse kommer att öppnas med det programmet du valt.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

r1kkie skrev:Halloj!
jag undrar helt enkelt hur man ändrar vilket program man ska välja för att öppna olika filtyper? Som det är nu öppnar jag tex video filer med "filmuppspelaren". Hur göra om jag vill ändra till tex VLC?

Mvh r1kkie
Titta i menyn Inställningar-föredragna program.
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

JeyPeyy skrev:jaha okej, ursäkta. Högerklicka på filen, tryck på egenskaper, gå till fliken "Öppna med" och välj program. Detta kommer göra så att alla filer med samma filändelse kommer att öppnas med det programmet du valt.
Man tackar man tackar!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"