Trådlöst nätverk Atheros ar 5007

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Alvar2

Trådlöst nätverk Atheros ar 5007

Inlägg av Alvar2 »

Hej

Försöker få detta att fungera, wifi kort Atheros ar 5007 / sitter i Compaq pressario CQ70. Har försökt med bla Wine samt Ndisrapper. Jag ser Windovs drivar under System/administration
Den heter bcmwl5, text "hardware no" . när jag försöker lägga till drivrutinen för mitt kort funkar detta inte eftersom den frågar efter "inf filer" och den är en ini fil (trodde att Ndisrapper fixade detta) Detta kort verkar vara ett problem för många, men jag misstänker att jag har trasslat till det för mig i onödan..
Som framgår av det ovanstående är jag total novis på Ubuntu. Jag vore otroligt tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Trådlöst nätverk Atheros ar 5007

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Hej du och välkommen till oss. Nyvordne medlem. ;)

Jag har googlat lite, samt även sökt i vårt eget eminenta sökverktyg här på forumet.
Googling på din rubrik enligt följande sökbegrepp (Ubuntu "Atheros ar 5007") gav 999 träffar. Några av dem har jag
skummat igenom. Men frågan är, om du inte klarar dig med ett tips som redan har varit
uppe här i forumet. I "backports" i Ubuntus förråd finns ibland lösningar som ännu inte
har hunnit in i originalpaketen. Förmodligen kan du få hjälp där.

Det framgår inte av ditt inlägg hur du har installerat Ubuntu. Om det är under Windows
och wubi, eller som en fristående installation, liknande dualboot. Jag utgår i fortsatt
resonemang ifrån att det är det sistnämnda. Ta det för vad det är.

I nedan citerade tråd använder jag mig av två länkar på Internet. För att detta med
backports skall fungera fullt ut, bör även du förmodligen nyttja dem i den ordning som
de presenteras.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=36171

Jag hoppas att detta skall kunna vara till hjälp för dig.
Förhoppningsvis kommer även andra in i tråden med råd och tips. Vi vill ju att så många som
möjligt, skall lyckas med "sitt" Ubuntu.

Sedan, när det gäller administrationsmjukvara (program) för nätverket, så finns ett alternativ
till nuvarande standard, networkmanager, som heter wicd. Det får mycket bra kritik. Kanske
något du bör testa, inte om, men när, du har fått igång ditt nätverkskort i Ubuntu.

Se denna flik: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37361 och medlemmen
janne-5011 's inlägg.

Lycka till!

Tukken

*edit* kl 20:55 Kanske det trots allt är en bug? Läs https://lists.launchpad.net/ubuntu-eeepc/msg00352.html Du kan inte förlora något på att testa det som skrivits tidigare i tråden, men bör samtidigt vara beredd på att det för tillfället ändock är en bug som sitter som en tillfällig "propp i systemet". Hav tålamod. .. ... :-X ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Alvar2

Re: Trådlöst nätverk Atheros ar 5007

Inlägg av Alvar2 »

Tack för hjäpen !
Tyvärr funkar det fortfarande inte (sista länken verkar bekräfta mina problem) har med tungt hjärta börjat installera xp istället för medföjande vista. Jag har fattat vittsen med dual boot nu.. Har dock inte gett upp, jag var helt enkelt för entusiastisk/korkad när jag installerade Ubuntu på min arbetsdator. Skall installera på en annan dator för att kunna fortsätta utforska Ubunto, vill testa dreamweaver och annat utan stress. Ingen nybörjare bör dock bli avskräckt av det ovanstående, ALLT utom w-lan kortet fungerar utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "Internet"