Automount funkar inte [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
tomasbjork
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Automount funkar inte [LÖST]

Inlägg av tomasbjork »

Hej.
Jag har mountat min ntfs partition i ubuntu och sen mountat den i en mapp så att man kommer åt den på ftp. Men varje gång jag startar datorn måste jag mounta den igen. Jag har lagt till denna rad i fstab:
/media/disk/Nerladdat/Film /var/ftp/tomas/Nerladdat none rw,bind 0 0
Senast redigerad av 1 tomasbjork, redigerad totalt 5 gånger.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Automount funkar inte

Inlägg av palle-kuling »

Jag har mountat min ntfs partition i ubuntu
Jag är mer intresserad av ett se hur du monterat denna i /etc/fstab.
och sen mountat den i en mapp så att man kommer åt den på ftp.
Verkar lite overkill att använda "mount" till det ändamålet. Varför inte bara göra en symlänk istället för att montera med "bind".
sudo ln -s /media/disk/Nerladdat/Film /var/ftp/tomas/Nerladdat2
OBSERVERA ATT JAG SKREV Nerladdat2 FÖR ATT INTE SKRIVA ÖVER Nerladdat IFALL DU MONTERAT NÅGOT DÄR REDAN

Jag gissar på att du monterar NTFS disken med gnome/nautilus? Då filsystemen i /etc/fstab monteras tidigare, existerar inte Nerladdat/Film än, och det misslyckas.
Med en symlänk är du inte beroende av att Nerladdat/Film finns (och det är smidigare än att montera med "bind"). Men ditt sätt skulle också funka om du monterade NTFS disken innan du försöker "binda" den till /var/ftp/tomas/Nerladdat med raden du la till.

Förstår du mitt resonemang?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Jag monterade disken före jag binda den. Borde det inte fungera då? Jag ska iaf prova symlänk. Tack ska du ha!

Edit: Jag provade göra en symlänk men stod att länken var trasig. Att den inte hittade /media/disk/Nerladdat/Film

Hur löser vi detta?
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Du menar att den disken monteras av /etc/fstab, alltså?
Jag vill gärna se din /etc/fstab. Kan du klistra in den.

Kan du köra

Kod: Markera allt

stat /media/disk/Nerladdat/Film
respektive

stat /var/ftp/tomas/Nerladdat2
För övrigt, kommentera (# för textraden) bort din "bind" montering innan du försöker på nytt.
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

palle-kuling skrev:Du menar att den disken monteras av /etc/fstab, alltså?
Jag vill gärna se din /etc/fstab. Kan du klistra in den.

Kan du köra

stat /media/disk/Nerladdat/Film
respektive

stat /var/ftp/tomas/Nerladdat2
För övrigt, kommentera (# för textraden) bort din "bind" montering innan du försöker på nytt.

tomas@tomas-desktop:~$     stat /media/disk/Nerladdat/Film
  File: "/media/disk/Nerladdat/Film"
  Size: 12288     	Blocks: 24         IO Block: 4096   katalog
Device: 813h/2067d	Inode: 48          Links: 1
Access: (0777/drwxrwxrwx)  Uid: (    0/    root)   Gid: (    0/    root)
Access: 2009-03-22 00:08:05.000000000 +0100
Modify: 2009-03-22 00:08:05.000000000 +0100
Change: 2009-03-22 00:08:05.000000000 +0100
tomas@tomas-desktop:~$ stat /var/ftp/tomas/Nerladdat
  File: "/var/ftp/tomas/Nerladdat"
  Size: 4096      	Blocks: 8          IO Block: 4096   katalog
Device: 812h/2066d	Inode: 819400      Links: 2
Access: (0755/drwxr-xr-x)  Uid: ( 1000/   tomas)   Gid: ( 1000/   tomas)
Access: 2009-03-25 14:54:25.000000000 +0100
Modify: 2009-03-25 14:54:25.000000000 +0100
Change: 2009-03-25 14:54:25.000000000 +0100
tomas@tomas-desktop:~$ 

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sdb2
UUID=4ebbee0b-1c94-4838-b22b-44d3d4222ef9 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sdb1
UUID=24dab092-3a7c-4306-b435-9cc37f94d96c none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
#mount home into var/ftp/tomas/grejs
/home/tomas /var/ftp/tomas/grejs none rw,bind 0 0
#mount film into var/ftp/tomas/Nerladdat
/media/disk/Nerladdat/Film /var/ftp/tomas/Nerladdat none rw,bind 0 0
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Din NTFS disk finns inte i /etc/fstab. Det betyder att du förmodligen monterar den med nautilus/gnome (som monterar den under /media/disk/). Den montering som du gör i /etc/fstab (i ditt fall med "bind") misslyckas om källkatalogen (/media/disk/Nerladdat/Film) inte finns (vilket den inte gör med NTFS disken, för NTFS disken monteras långt senare, i skrivbordsmiljön). Förstår du? Ägget måste komma före hönan.

Nummer två som är fel, är att du kan aldrig förlita dig på att sökvägen är /media/disk/Nerladdat/Film eftersom detta är en tillfällig sökväg (gnome/nautilus monterar enheter dynamiskt, och din NTFS disk kan heta "disk" ena dagen men "disk-2" en annan gång. Vill du vara säker på att en sökväg blir densamma varje gång så monterar du den i /etc/fstab (då du får välja monteringspunkt själv).

Sist men inte minst är "bind" monteringar onödiga när en symlänk gör samma jobb, med fördelen att den aldrig kan "misslyckas". En symlänk är bara en "spegel". Funkar monteringen, funkar "spegeln" och vice versa.

-----------------------------

Så, om du fortfarande inte förstår vad jag menar, så lägg till NTFS disken, och ta bort "bind" monteringarna nedan som jag gjort här nedan (se till att ändra sdb1 till vad din hårddisk ligger under)

#
# /dev/sdb2
UUID=4ebbee0b-1c94-4838-b22b-44d3d4222ef9 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sdb1
UUID=24dab092-3a7c-4306-b435-9cc37f94d96c none            swap    sw              0       0

# NTFS disken
/dev/sdb1 /media/NTFS-DISK ntfs-3g defaults,umask=007,gid=46 0 0
SKapa denna monteringspunkt;

sudo mkdir /media/NTFS-DISK
Gör en symlänk för din "spegling" av home;

sudo ln -s /home/tomas /var/ftp/tomas/link_grejs
Gör en symlänk för din "spegling" av Nerladdat;

sudo ln -s /media/NTFS-DISK/Nerladdat/Film /var/ftp/tomas/link_Nerladdat
Du bör nu kunna starta om datorn, och gå in t.ex. /var/ftp/tomas/link_Nerladdat och se allt som finns i /media/NTFS-DISK/Nerladdat/Film.
En symlänk är alltså bara en "genväg", och den kan du ta bort utan någon fara (inget annat raderas än symlänken). Men går du "in i symlänken" så är filerna där "riktiga".
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

palle-kuling skrev:Din NTFS disk finns inte i /etc/fstab. Det betyder att du förmodligen monterar den med nautilus/gnome (som monterar den under /media/disk/). Den montering som du gör i /etc/fstab (i ditt fall med "bind") misslyckas om källkatalogen (/media/disk/Nerladdat/Film) inte finns (vilket den inte gör med NTFS disken, för NTFS disken monteras långt senare, i skrivbordsmiljön). Förstår du? Ägget måste komma före hönan.

Nummer två som är fel, är att du kan aldrig förlita dig på att sökvägen är /media/disk/Nerladdat/Film eftersom detta är en tillfällig sökväg (gnome/nautilus monterar enheter dynamiskt, och din NTFS disk kan heta "disk" ena dagen men "disk-2" en annan gång. Vill du vara säker på att en sökväg blir densamma varje gång så monterar du den i /etc/fstab (då du får välja monteringspunkt själv).

Sist men inte minst är "bind" monteringar onödiga när en symlänk gör samma jobb, med fördelen att den aldrig kan "misslyckas". En symlänk är bara en "spegel". Funkar monteringen, funkar "spegeln" och vice versa.

-----------------------------

Så, om du fortfarande inte förstår vad jag menar, så lägg till NTFS disken, och ta bort "bind" monteringarna nedan som jag gjort här nedan (se till att ändra sdb1 till vad din hårddisk ligger under)

#
# /dev/sdb2
# /dev/sdb1

# NTFS disken
SKapa denna monteringspunkt;

sudo mkdir /media/NTFS-DISK
Gör en symlänk för din "spegling" av home;

sudo ln -s /home/tomas /var/ftp/tomas/link_grejs
Gör en symlänk för din "spegling" av Nerladdat;

sudo ln -s /media/NTFS-DISK/Nerladdat/Film /var/ftp/tomas/link_Nerladdat
Du bör nu kunna starta om datorn, och gå in t.ex. /var/ftp/tomas/link_Nerladdat och se allt som finns i /media/NTFS-DISK/Nerladdat/Film.
En symlänk är alltså bara en "genväg", och den kan du ta bort utan någon fara (inget annat raderas än symlänken). Men går du "in i symlänken" så är filerna där "riktiga".
Okej. Men hur vet jag vad hårddisken heter? Alltså sdb blabla
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Bra fråga. Finns flera sätt.
Högerklicka disken när den är monterad (eller omonterad under "Computer i nautilus") och kolla så bör du se "UUID". Denna går att använda i /etc/fstab.
Du kan ju öppna programmet "gparted" (partition editor) under (Panel)>System>Administration om det är installerat ( apt://gparted ), och se vilken partition det är (typ /dev/sdb1), om du har sån koll.
Personligen har jag mina partitioner döpta med en "label", detta kan man göra med programmet "ntfslabel" i en terminal. Då kan jag senare nå denna disk i /etc/fstab med /dev/disk/by-label/NAMN eller LABEL=NAMN.
Att döpa partitionen med en label har en till fördel. Dom dyker upp på skrivbordet med detta namn, så partitionen/disken blir lättare för dig att identifiera...

# NTFS disken, med /dev/sdXX

# NTFS disken, med UUID=
UUID=66add105-ec23-42ba-88cf-6513efadb8c0 /media/NTFS-DISK ntfs-3g defaults,umask=007,gid=46 0 0

# NTFS disken, med /dev/disk/by-label/NAMN
/dev/disk/by-label/NAMN /media/NTFS-DISK ntfs-3g defaults,umask=007,gid=46 0 0

# NTFS disken, med LABEL=
LABEL=NAMN /media/NTFS-DISK ntfs-3g defaults,umask=007,gid=46 0 0
kom ihåg att stora och små bokstäver alltid spelar roll i linux, så var noga med det.
Siste men inte minst, för att döpa en partition med ntfslabel, måste du veta vilken /dev/sdXX det är;
sudo ntfslabel /dev/sdXX NAMN
Om inte ntfslabel är installerat, bör det finnas i paketet apt://ntfsprogs
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Ska testa. Tack ska du ha!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"