Kommer slaven ta över där mastern dör? (DNS)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Emil.s
Kontakt:

Kommer slaven ta över där mastern dör? (DNS)

Inlägg av Emil.s »

Har min egen DNS som master hemma. Den funkar "oftast" bra, men nu har jag vart utan internet pga störnigar några gånger, och då blir det ju rent logiskt svårt att slå ett uppslag mot servern.

Men om jag lägger in en extra DNS som slav (och registrerar den så att den syns på "whois"), kommer den automatiskt att ta över när primary går ner?
Kör man en whois på min domän (sandnabba.se) så ser det i nuläget ut så här:

Kod: Markera allt

nserver:          ns.sandnabba.se 91.95.226.62 2001:16d8:ff00:2b9::2
nserver:          linuxuser.se
Eftersom linuxuser.se är en annan domän, så kan man ju inte lägga in IP-nummer för den.
I zone-filen så finn ett "NS linuxuser.se" och named-checkzone klagar då inte.

Men kommer det att funka? Alltså att ha en annan domän-adress som DNS server?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Kommer slaven ta över där mastern dör? (DNS)

Inlägg av andol »

Utifrån kan förfrågningar ställas till godtycklig server som är registrerad att svara auktorativt för aktuell domän. Svarar inte den ena så ställs därefter frågan till den andre, osv. Resultatet blir alltså att om en DNS-server går ner så täcker en annan upp.

(Däremot gör det inte nödvändigtvis skillnad på vilken som är master och vilken som är slave. Ursprungsförfrågan kan precis lika gärna gå till mastern såväl som till slaven.)

Det är inga problem att ha DNS-servrar som ligger under en annan domän än den de ska svara auktorativt för.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"