Respektera varandra

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Respektera varandra

Inlägg av Xappe »

Hej!

Jag vet inte om jag postar det här i rätt kategori, men då jag anser att det rör forumet i stort så lägger jag det här. Flytta gärna om det hamnat fel.

Ända sen jag gick med i det här forumet 2005 har det i någon mån alltid pågått bråk och tjafs kring olika frågor. Detta är såklart inte något onormalt och uppstår naturligt när många människor med olika åsikter diskuterar.

När det gäller linuxbaserade system finns det nästan alltid flera sätt att hantera olika problem, och en vanlig orsak till gräl är när någon anser att ett sätt är bättre än ett annat. Håller man inte med är det lätt hänt att man svarar med mindre övertänkt ilska över att det man själv tycker fungerar bra inte är accepterat som ett bra sätt och vips är ett bråk igång.

För att undvika skärmytslingar av den här sorten är det viktigt att man försöker hålla sig till fakta och försöker föra diskussioner konstruktivt. Det t.ex. är aldrig särskilt konstruktivt att göra sig lustig över andras åsikter eller idéer eller att blanda in privata angelägenheter i rena supporttrådar. Däremot är det en bra sak att ge förslag till förbättringar i exempelvis ett script eller att komma med alternativa lösningar till ett problem och inbjuda till diskussion om i vilka situationer det ena är bättre än det andra o.s.v.

Något som fått mig, som mest är intresserad av att ge och få support här på forumet, att sucka lite på senaste tiden är att trådar där det bråkas, diskuteras pågående bråk eller sedan länge avslutade bråk tenderar att tidvis dränka supportdelen av forumet och ta överhanden. Inte sällan väcks gammalt groll till liv igen och resulterar ånyo i resurskrävande moderering och en flod av avknoppningar och meddelanden om borttagna trådar, inlägg eller avstängda personer.

Forumets supportdel måste kunna fungera tillfredsställande och kunna locka nya användare att stanna kvar och dela med sig av sina kunskaper. Därför vädjar jag nu till alla aktiva härinne att tänka efter innan ni postar i hetsiga diskussioner, att försöka respektera de ni diskuterar med och att när kritik är på sin plats kritisera, inte klanka ner!

Med vänliga hälsningar
Xappe, en vanlig användare av forumet
vanum est vobis ante lucem surgere
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Respektera varandra

Inlägg av InfiniDimm »

Jag har inte varit här så länge, men har ändå slagits av att det verkar finnas en hel del tvister om olika ämnen som snart tycks lämna sakfrågan och övergå till tjuvnyp och andra tråkigheter.

Jag hänger inte på så många andra forum, men har förstått att det inte är helt ovanligt med infekterade debatter på Internet. Det enda forum som jag bevistar förutom det här är ett forum med synnerligen sparsam moderering, men som ändå tycks fungera synnerligen väl, för där är det sällsynt med bråk. Oturligt nog håller de forumet inte på med Ubuntu-frågor. Jag tycker det är mycket märkligt alltsammans, och är tacksam för att ingen har velat bråka med mig än i allafall.

Är det någon som har någon idé om vad allt detta bråk beror på?

Jag provade linux första gången i höstas och har sen dess sakta men säkert utforskat den värld och det samhälle som är uppbygt där i kring. Jag tycker mig märka att det finns många som har gjort linux, fri mjukvara och eller öppen källkod till en hjärtefråga. Jag tycker det är intressant, då jag själv inte brukar brinna för saker.

Har jag uppfattat linux-världen på rätt sätt i så fall?

Och, sist men inte minst.
Jag respekterar att du kan ha andra åsikter än mig.

Kram
...mot bättre vetande?
Skriv svar

Återgå till "Forum"