Flash problem, endast youtube funkar [LÖST]
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Flash problem, endast youtube funkar [LÖST]
Hej.
Jag har problem med flash, en så länge så verkar det bara vara youtube som fungerar för mig, alla andra flashfilmer (inte bara filmer utan all flash) verkar inte vilja ladda.
Jag tror det beror på att jag installerade flash via adobe.com först, och när det inte fungerade så installerade jag restricted-paketet för kubuntu (jag kör kubuntu 8.10 med kde 4.2).
Jag vet inte hur jag ska avinstallera flash som jag intallerade via adobe.com. Tips?
Jag har problem med flash, en så länge så verkar det bara vara youtube som fungerar för mig, alla andra flashfilmer (inte bara filmer utan all flash) verkar inte vilja ladda.
Jag tror det beror på att jag installerade flash via adobe.com först, och när det inte fungerade så installerade jag restricted-paketet för kubuntu (jag kör kubuntu 8.10 med kde 4.2).
Jag vet inte hur jag ska avinstallera flash som jag intallerade via adobe.com. Tips?
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 24 gånger.
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Flash problem, endast youtube funkar
Du kan inaktivera den i Firefox under Verktyg->Tillägg
-
Re: Flash problem, endast youtube funkar
Ja det vet jag (och har testat) men det är inte så jag menade. Jag tror att pluginet i firefox använder fel version av flash på något sätt.Daniel Nylander skrev:Du kan inaktivera den i Firefox under Verktyg->Tillägg
Jag måste ha 2 st versioner installerade, en som jag installerade via ett .deb-paket jag tankade från adobe.com och ett som jag installerade via adept.
så jag funderar lite på hur jag ska ta bort den version som jag installerade via .deb-paketet. Om jag öppnar .deb igen så kan jag välja reinstall men det hjälper inte. Måste jag ta bort alla installerade filer för hand eller kan jag göra det via adept?
Det skumma är att jag ha problem med flash i konqueror också, men där är det annorlunda. Där fungerar alla flashfilmer - ibland, om jag laddar om sidan några ggr så fungerar det efter ett tag, men i ff så fungerar bara youtube, och det funkar felfritt varje gång, men ingen annan flash som jag testat.
-
Re: Flash problem, endast youtube funkar [LÖST]
Opps, kom på att jag hade flashblock påslaget
så det var inget, nu funkar det igen.
Tack endå.

Tack endå.
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kanske en dum fråga men hur ser man om man har blocken eller inte?
Jag fick nyligen veta att jag saknade flash-plugin så jag installerade den och det slutfördes men överallt där flash används påstår sidorna ändå att jag saknar Flash och ska installera pluginen...
Jag fick nyligen veta att jag saknade flash-plugin så jag installerade den och det slutfördes men överallt där flash används påstår sidorna ändå att jag saknar Flash och ska installera pluginen...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
Hur installerade du flash?Lao Tzu skrev:Kanske en dum fråga men hur ser man om man har blocken eller inte?
Om du har flashblock så kan du kolla det i verktyg=>ad-ons=>exstensions (med reservation för namnen, jag har engelska som språk) Då bör flashblock finnas där.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Flashblock gäller alla sidor förutom de i undandtagslistan om det är aktiverat. När det är aktiverat tror FF/sidorna att du saknar flash och ber dig ladda hem ett plugin, vilket du inte ska göra eftersom du har flash men har blocken på. Blocken verkar inte vara riktigt smidigt skriven med tanke på att detta händer ö.h.t...
- Lao Tzu
Öhm, jag klickade i rutan där det står att jag saknar flash (i FF). Då kom det upp tre alternativ Flash, Gnash och nåt till. Jag valde flash och FF installerade och sa att allt var färdigt.
Under Verktyg - Tillägg - Insticksmoduler hittar jag inget om varken Flash eller Flashblock. Inte under Verktyg - Tillägg - Tillägg heller.
Om jag provar att installera insticksmodulen igen står det bara att den redan är installerad.
Under Verktyg - Tillägg - Insticksmoduler hittar jag inget om varken Flash eller Flashblock. Inte under Verktyg - Tillägg - Tillägg heller.
Om jag provar att installera insticksmodulen igen står det bara att den redan är installerad.
(&?)
(&?)
-
Lao Tzu skrev:Öhm, jag klickade i rutan där det står att jag saknar flash (i FF). Då kom det upp tre alternativ Flash, Gnash och nåt till. Jag valde flash och FF installerade och sa att allt var färdigt.
Har du installerrt flash via synaptic?
- Lao Tzu
Som jag skrev har jag enbart installerat insticksmodulen i FF. Däremot om jag går in i Synaptic och söker efter Adobe Flash får jag fram Flashblock och Flashplugin-nonfree. Flashblock är inte installerat men Flashplugin-nonfree är grönmarkerad och man kan enbart markera för ominstallation, borttagning och total borttagning. Jag provade att göra en ominstallation men det hjälpte inte.
(&?)
(&?)
- Lao Tzu
Hm, märkligt men nu när jag idag kollar Synaptic och söker på Flash fick jag fram en hel massa fler alternativ och då var Flashplugin-nonfree 9.05 (eller likande långt nummer) grönmarkerat men överst kom Adobe Flash 10 med en liten stjärna där den ska vara grönmarkerad så efter att ha markerat den för installation funkar det.
Nåväl, jag är glad för nu funkar det.

Nåväl, jag är glad för nu funkar det.

(&?)
(&?)