stickan........................................[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

stickan........................................[LÖST]

Inlägg av Hans Linde »

Jag måste blotta min okunnighet angående det här med LiveCD och Ubuntu på sticka.

Det jag inte förstått är om sticka med Ubuntu på, dvs om iso.file (av Ubuntu) är installera med Unetbootin, fungerar den då också som en HDD,och jag kan lagra mitt arbete på den, eller är det en annan installations version?

(jag installerad Linux i min PC hösten08 och har den kunskapen jag vunnit här så.......hhmmm....jaa...korkad entusiasm.....vill föstå... :-\ )
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 25 gånger.
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: stickan

Inlägg av hagelnut »

Tre alternativ:
1) Du installerar ubuntu på din usb som om det vore vilken disk som helst. Stoppa i stickan och liveCD:n i datorn och boota upp från skivan. Under installationen väljer du att installera på USB stickan (jag tror det är en bra idé att se till att även grub installeras på USB:n). Efter installation väljer du att boota från USB och ubuntu kommer fungera precis som om det vore installerat på en vanlig hårddisk (förutom att prestandan lär bli sämre).

2) Du installerar liveCD:n på USB med "Create a USB startup disk". Du kan då välja att reservera en del av USB stickan för att spara inställningar och filer.

3) Du installerar liveCD:n på USB med unetbootin eller liknande program. Då kommer usb stickan fungera precis som en vanlig liveCD (du kommer inte kunna spara inställningar eller filer).

Jag tror/hoppas ovanstående är en korrekt beskrivning.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

hagelnut skrev:1) Du installerar ubuntu på din usb som om det vore vilken disk som helst. Stoppa i stickan och liveCD:n i datorn och boota upp från skivan. Under installationen väljer du att installera på USB stickan (jag tror det är en bra idé att se till att även grub installeras på USB:n). Efter installation väljer du att boota från USB och ubuntu kommer fungera precis som om det vore installerat på en vanlig hårddisk (förutom att prestandan lär bli sämre).
Har just installerat Jaunty på en 16GB pinne som om det vore en hårddisk ;)
Det man bör tänka på är att installera grub-mbr på USBn och det är det sista man gör innan man startar installationen, dvs efter det att du angett din namn, user, lösen, etc. Så innan du trycker på knappen Installera så tryck knappen Avancerat där du då väljer vilken disk som grub-mbr ska installeras på.

I mitt fall valde jag att installera Ubuntu på sdc, dvs USB pinnen, och under Avancerat valde jag då alltså sdc. Det är just denna lilla finess man inte får glömma innan man kör igång själva installationen för annars blir pinnen obootbar.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

att spara inställningar och filer.
Stämmer det att båda alternativen 1 o 2 ger den möjlighet "..inställnig o filer.." ? :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hans Linde skrev: Stämmer det att båda alternativen 1 o 2 ger den möjlighet "..inställnig o filer.." ? :)
Japp, det stämmer.

Alt 1: Fungerar som en vanlig installation.
Alt 2: För knappt två veckor sen kom också en fix så att uppdateringar fungerar fullt ut.
Alt 3: Kan jag inte uttala mig om då jag aldrig testat det.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Tack!

Tydligt och klart. :)

Då ska vi se om jag kan ro i land också. :-\
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det fixar du säkert ;)

Kom dock på att fixen för liveusb vg uppdateringar kom för Jaunty och vad jag förstått så kommer den inte för Intrepid men det går att fixa själv (enkelt) om man vill kunna uppdatera en Intrepid liveusb.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Utroligt men sant :D X i taket...å så vidare.
Det funkar!!

Inte nog med det jag la in LXDE, Abiword, Gnumeric, Kazehakase.
Den är riktigt rapp på min PC.

Det ska bli intressant att testa den på en "skolPC". :-\
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Något är fel eller inte som jag hade hoppats på.

På PC som jag installerade Stickan, så fungera det perfekt (för att inte säga ...otroligt bra),
men nu har jag provat på två andra PC (både Intel o AMD) men den vill inte starta på stickan. ??? ???

Har jag fela med GRUB? ::)

Jag valde Advansert innan jag trycka "Installera". Där valde jag sdc.
Missade jag något?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Har du ställt in datorerna att boota från stickan i bios?

/Micke
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Japp
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Berätta gärna mer om vad som händer när du försöker starta från stickan. Blir det något felmeddelande eller händer det inget alls?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

hagelnut skrev:Berätta gärna mer om vad som händer när du försöker starta från stickan. Blir det något felmeddelande eller händer det inget alls?
........eller händer det inget alls?
Den start från BIOSns nästa alternativ, dvs HDD.

Händelsevis..........kan det ha blivit så att jag redigerade GRUB på HDD i min PC,
när jag gjorde installationen av stickan, medans stickan inte "fick" GRUB rätt inställd? ???

Nja det var ju så att på slutet............mja .......det blev kanske inte helt som som förväntat...........
.....utan det var ju så att jag fick nog tror jag avbryta "det hela" pga att det "stod still"..........jag trodde det var klart och att det var något som "hängt sig" sådant händer även med 100%iga OS som Ubuntu.....å så liksom glömde jag det i det övriga glädjeyra av att det "spelade så fint" på min PC liksom alltså som ni förstår.

Då var det kanske det här på slutet av installationen som.....fallerade :-[

Jag tog Advanced och valde sdc.........men det var tydligen inte tillräckligt. ???

Vad blir er dom? :-X
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Min dom är att du inte installerade grubs MBR på USB pinnen ;)

Du skriver att du valde sdc under Avancerat. Var sdc verkligen din usb-pinne under installationen eller skrevs grub på en annan disk dvs den verkliga sdc? Verkar så eftersom den inte ens bootar upp från pinnen utan via nästa alternativ i bootorningen specad i bios. Det tyder på att pinnen inte är bootbar, dvs inte har grubs mbr installerad.

Vad ger t.ex

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
med pinnen ipluggad?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Ha Ha Haaaaa...........

Det visade sig bara vara en fråga och gamla sura PCn.
Den där typen du vet som man ska fråga TVÅ ggr om du vill. :-X
Nix, sådant ska bytas ut mot något nytt och flinkt. :D

Mao stickan och era instruktioner landar mjukt.

Däremot hade jag väntat mig större skillnad.
Då jag använde LXDE än Gnome miljön. Iofs talar jag då om samma applikationer.
Dvs PCmanFM och Abiword testas i båda miljöerna.

Gör jag rätt antagande, att skillnaden är liten mellan de olika miljöerna
om jag har samma applikation. Isf är Gnome "finare" än LXDE.

Det viktiga applikationerna är:
Kazehakase
abiword
(OO Presentation)
vlc
GPicView
Gimp
Talsyntes
Sticky notes
Specto
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"