Hans Linde skrev:
Det jag funderade på var en grundskole-pryl begränsad-specifika-funktioner......"you can go wrong". Mao något som igav förtroende. Ursäkta med det gör inte Ubuntu för allmänheten. Intruktions-tröskeln är för hög. Priset 150:- är perfekt.
Nu förstår jag inte riktigt... det var väl Ubuntu du hade tänkt använda? Men nu har Ubuntu inte förtroende nog för allmänheten? Inte för att jag inte håller med, för det gör jag dessvärre: slänger du fram en standardsinstallation utav Ubuntu för en ungdom som är van vid Vista, OS-X, Playstation, Wii, and what not så undrar de varför man försöker ta tillbaka dem till 1995. Det är och kommer att fortsätta var ett bestående faktum att Ubuntu i sin basform känns som en återgång till Windows 95, och mest ger intrycket av ett spretigt ihopkok av diverse freeware. Vi får väl se om Shuttleworths ambitioner att jaga efter Apple på gränssnitt kan ge något resultat i sammanhanget, men tills vidare behöver Ubuntu handpåläggning för att skapa ett intryck som tilltalar specifika målgrupper.
Dock vet jag inte om man behöver ett fullvärdigt Ubuntu för ett sådant här projekt? Vad behöver ungar i skolan? Surfmöjligheter, MSN (Ja, annars dräper de en...), möjlighet att lagra, flytta och redigera sina digitala skolarbeten (Må det vara text, bild eller kalkyler), möjlighet att skriva ut nämnda saker, möjlighet att komma åt sin eventuella skolmail och andra epostadresser. Vilka mer behov har man i skolan? Jag minns inte längre. Smidig access till de intranät en rad skolor har, med elevepost och annat.
Ett problem med ett Livesystem är väl att det tyvärr inte blir någon riktig arbetshäst?
Fler och fler skolor på i alla fall gymnasienivå lockar elever med tillgång till egen laptop. Och det är ju trevligt... personligen är jag ju av den uppfattningen att all studielitteratur borde finnas att tillgå digitalt med så man har alternativ till att släpa med sig traditionella böcker, kompendier och annat otyg. Drömskoldagen för min egen del då det begav sig hade ju varit att 3G-koppla-upp (Ja, trådlöst på kollektivtrafiken hade fungerat med för min del) mig på laptopen på bussen på väg till skolan, kolla över dagens (läraradministrerade och direktuppdaterande) schema, kanske notera att det var något speciellt på gång, kika över så att jag hade fixat hem .pdf-filerna till den nya kursen jag skulle börja läsa den dagen och skumläsa igenom, de sidor som via schemat påtalats vara intressanta för dagen, surfa förbi biblioteket och låna någon kompletterande litteratur (digitalt såklart), aktivera mitt virtuella klassrum (IM, där alla som loggar in sig på den klassen gemensamt kan kommunicera) och så vidare.