Formatera och partitionera Linux Ubuntu 8.10 [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Formatera och partitionera Linux Ubuntu 8.10 [LÖST]
Hej,
Hade Windows innan och ville nu bara ha Ubuntu och dela upp hdd i partition.
Så jag valde manuell partition, 25gb - Från Början - Journalförande filsystem ext3 - Monteringspunkt /
För själva OS.
Och resten 290gb - Växlingsutrymme
Som jag vill ha mina sparade filer på.
Stämmer det ??
För när allt var klart så använde jag mig av gParted, och hittade ju den stora disken,
Men var ju tvungen att formatera den så jag gjorde det, och valde först ext3 och sen linux-swap,
men båda visar ingen partition inne på DATOR, bara filsystem hdd.
Hur gör man?
Kan nån hjälpa mig med det,
För det finns inga svar när man googlar så det vore bra att nån svarade.
Tack
Så jag valde manuell partition, 25gb - Från Början - Journalförande filsystem ext3 - Monteringspunkt /
För själva OS.
Stämmer det ??
För när allt var klart så använde jag mig av gParted, och hittade ju den stora disken,
Men var ju tvungen att formatera den så jag gjorde det, och valde först ext3 och sen linux-swap,
Hur gör man?
Tack
Senast redigerad av 1 evoline, redigerad totalt 21 gånger.
Re: Formatera och partitionera Linux Ubuntu 8.10
Gör så här 10gb räcker till operativsystemet monteringspunkt / sen tar du ditt minnestorlek gånger 2 till exempel har du 1GB i minne så blir det 2*1GB=2GB till din växlingspartion, resterande kan du använda till din partion för användare monteringspunkt /home och partioneringen kan du göra i samband med installationen välj manuel om du har flera operativ system och läs noga och den partion som kallas C: blir sda1 om du har en till partion på den hårddisken blir den sda2 och hårddisk nummer 2 blir sdb.evoline skrev:Hej,
För själva OS.
Stämmer det ??
Hur gör man?
Tack
Så jag gjorde fel...
Liten partition ca 10gb för Filsystem där Ubuntu installeras (Lokal C: i Windows)
Och sen 6gb växlingsutrymme, för jag har 3gb i minne.
Stämmer det ??
Vad är egentligen växlingsutrymme för ??
Resterande av hårddisken ska alltså vara /home ??
Men är det ext3 man ska välja ??
Jag använder bara en hårddisk.
Tack för all svar
Liten partition ca 10gb för Filsystem där Ubuntu installeras (Lokal C: i Windows)
Och sen 6gb växlingsutrymme, för jag har 3gb i minne.
Stämmer det ??
Vad är egentligen växlingsutrymme för ??
Resterande av hårddisken ska alltså vara /home ??
Men är det ext3 man ska välja ??
Jag använder bara en hårddisk.
Tack för all svar
Växlingsutrymmet är för att datorn ska kunna gå i viloläge, den behöver det där minnet för att ta en snapshot av hur systemet ser ut så den sen snabbt kan få igång allt igen.
Det vanligaste är att ha ext3 på home och / dvs linuxpartitionerna.
Jag kör hemma hos mig: 2 gig växlingsutrymme (swap), 10 gig för / (root) 10 gig för /home och resten av hårddisken har jag kvar gammalt xp på och där har jag också min lagring av fotografier, musik, etc då ubuntu kommer lätt åt dessa filer
Det vanligaste är att ha ext3 på home och / dvs linuxpartitionerna.
Jag kör hemma hos mig: 2 gig växlingsutrymme (swap), 10 gig för / (root) 10 gig för /home och resten av hårddisken har jag kvar gammalt xp på och där har jag också min lagring av fotografier, musik, etc då ubuntu kommer lätt åt dessa filer
I med att du har så mycket minne så räcker det nog med 3GB som växlings fil, har du en stor hårddisk så kan du skapa en partion som du som jag har som lager och montera den automatiskt i Ubuntu jag totalt 850 GB hårddiskutrymme så jag har delat det i flera lager.
OK tack, så det blev så här:
Manuell - Ny Partitionstabell - Delade upp min 320gb laptop hårddisk i 3 delar:
20gb
Partitionens Typ - Primär
Partitionens Plats - Början
Journalförande Filsystemet ext3
Monteringspunkt - /
4gb
Partitionens Typ - Logisk
Växlingsutrymme
296gb
Monteringspunkt - /home
Stämmer det här nu?
Det går inte att bocka att den ska formatera växlingsutrymme partitionen...
Tack
Manuell - Ny Partitionstabell - Delade upp min 320gb laptop hårddisk i 3 delar:
20gb
Partitionens Typ - Primär
Monteringspunkt - /
4gb
Växlingsutrymme
296gb
Monteringspunkt - /home
Stämmer det här nu?
Det går inte att bocka att den ska formatera växlingsutrymme partitionen...
Tack
Det ser bra ut
Växlingsutrymmet (swap) formateras automatiskt så där går det inte att välja.

Växlingsutrymmet (swap) formateras automatiskt så där går det inte att välja.
OK, nu när allt är klart så finns det en filsystem hårddisk.
Vart är den 296gb paritionen, där jag vill spara alla mina grejer på ??
Tack
Vart är den 296gb paritionen, där jag vill spara alla mina grejer på ??
Tack
Antagligen har du en ikon Hem på skrivbordet. Det är din länk till den partitionen.
Alltså, partitionen som du knöt till /home i installationen ligger under mappen /home i filsystemet.
Vidare, under mappen /home finns en mapp med ditt användarnamn, t.ex evoline och den har då sökvägen /home/evoline. Skapar du sen fler användare så skapas nya mappar under /home med de användarnas namn. Tillsammans kan ni sen slåss om utrymmet 296GB
Från t.ex Windows så ses /home som en separat partition (disk), t.ex E:
Alltså, partitionen som du knöt till /home i installationen ligger under mappen /home i filsystemet.
Vidare, under mappen /home finns en mapp med ditt användarnamn, t.ex evoline och den har då sökvägen /home/evoline. Skapar du sen fler användare så skapas nya mappar under /home med de användarnas namn. Tillsammans kan ni sen slåss om utrymmet 296GB

Från t.ex Windows så ses /home som en separat partition (disk), t.ex E:
Så skulle 296gb partitionen med mina filer finnas kvar om man i framtiden la Windows istället ?
Mappen "examples" har ett hänglås och en pil snettupp, vad betyder det ??
Och "skrivbord"-mapp ??
Kan jag radera alla mappar och filer i /home partitionen ??
Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa
Mappen "examples" har ett hänglås och en pil snettupp, vad betyder det ??
Och "skrivbord"-mapp ??
Kan jag radera alla mappar och filer i /home partitionen ??
Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa
Ja, så länge du inte tar bort den partitionen. Du behöver då en plugin i Windows för att kunna läsa ext3.evoline skrev:Så skulle 296gb partitionen med mina filer finnas kvar om man i framtiden la Windows istället ?
Hänglåset betyder att du inte har rätt att skriva i den mappen, pilen att det är en länk till en annan mapp.evoline skrev: Mappen "examples" har ett hänglås och en pil snettupp, vad betyder det ??
Och "skrivbord"-mapp ??
Svar nej.evoline skrev:Kan jag radera alla mappar och filer i /home partitionen ??
Enklast är väl att jämföra /home med Windows C:\Documents and settings där du har dina egna konfigurationer, användardata, bokmärken, Mina dokument, etc, etc. Så att radera alla filer under /home är som att radera alla filer under Documents and settings. Du kommer helt enkelt inte att kunna logga in igen.
Om du studerar innehållet under /home så ser du ett antal mappar, t.ex Dokument, Bilder och Musik. De har du även i Windows och det är där du lagrar dina filer mm.
Dessutom finns ett antal dolda mappar och filer (börjar med punkt) som du får fram genom att trycka Ctrl+H. Som exempel hittar du mappen .mozilla där Firefox lagrar sina data och dina bokmärken. Sen finns också ett antal konfigurationsfiler, typ .profile.
Så frågan är om du även vill ha en extrapartition, typ D:\ i Windows?
Edit: Glömde Skrivbord.
Där ligger alla mappar och filer som du har på skrivbordet. Finns en sån mapp också i Windows men där på samma nivå som Mina dokument. Så strukturen skiljer lite mellan Windows och Ubuntu.
Tack så himla mycket för din förklaring bowmore.
Men jag kan väl fortfarande skapa en ny mapp i /home och lägga in alla mina filer, istället för att sortera i de mappar som redan är där, som dokuments, mallar, musik, video osv
Och kan man få filvisning åt höger istället för neråt i ubuntu som man kan i windows?
Jag har valt "Visa Lista", men vill dra rull-pinnen åt höger, inte neråt.
Tack så mycket
Men jag kan väl fortfarande skapa en ny mapp i /home och lägga in alla mina filer, istället för att sortera i de mappar som redan är där, som dokuments, mallar, musik, video osv

Och kan man få filvisning åt höger istället för neråt i ubuntu som man kan i windows?
Tack så mycket
Det går iofs att skapa mappar och filer under /home men det är normalt ingen bra idé då de då hamnar utanför din användarmapp. När du öppnar ikonen Hem på skrivbordet kommer du till /home/evoline och det är där du bör lagra sina mappar och filer. Och visst du kan skapa nya mappar och filer så att det passar dig. De som finns där är bara fördefinierade, precis som i Windowsevoline skrev:Men jag kan väl fortfarande skapa en ny mapp i /home och lägga in alla mina filer, istället för att sortera i de mappar som redan är där, som dokuments, mallar, musik, video osv![]()

Nautilus som filbläddraren heter i Ubuntu fungerar ung som Explorer i Windows. Du får rull-pinnen höger-vänster i Nautilus då du väljer Visa > Kompakt.evoline skrev:Och kan man få filvisning åt höger istället för neråt i ubuntu som man kan i windows?
Tack så mycket för svaren.
Har nu fått igång ubuntu som jag vill nu, och allt verkar funka bra
Bara Screenlet kvar då
Har nu fått igång ubuntu som jag vill nu, och allt verkar funka bra

Bara Screenlet kvar då

Re: Formatera och partitionera Linux Ubuntu 8.10 [LÖST]
Trot den som villevoline skrev:Bara Screenlet kvar då

Sen har du annat ögongodis som Compiz med kuben, Avant Window Navigator, etc, etc
Sen får jag hälsa dig välkommen och hoppas att du kommer att trivas med Ubuntu