Hejsan!
Det är så att jag delar ut två mappar från min dator med Ubuntu på genom att högerklicka och välja "Sharing options". Det funkar kanonbra och jag kommer åt mapparna från min Windowsburk. Problemet är att varje gång jag startar om datorn så måste jag välja att dela ut mapparna igen, så jag undrar hur jag gör så att de delas ut automatiskt vid uppstart också? Vuze som jag har på min Ubuntu dator hittar inte heller mapparna av någon anledning förräns jag väljer att dela ut den. Byts sökvägen när den inte är utdelad? Mapparna ligger på en disk som är mountad i /media/disk om det har någon betydelse.
Tack på förhand!
Utdelning av mappar till en Windowsdator
Re: Utdelning av mappar till en Windowsdator
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jo under /media blir det problem, disken bör mountas under /mnt istället, dessutom bör den mountas automatisk från /etc/fstabQirren skrev:Hejsan!
Det är så att jag delar ut två mappar från min dator med Ubuntu på genom att högerklicka och välja "Sharing options". Det funkar kanonbra och jag kommer åt mapparna från min Windowsburk. Problemet är att varje gång jag startar om datorn så måste jag välja att dela ut mapparna igen, så jag undrar hur jag gör så att de delas ut automatiskt vid uppstart också? Vuze som jag har på min Ubuntu dator hittar inte heller mapparna av någon anledning förräns jag väljer att dela ut den. Byts sökvägen när den inte är utdelad? Mapparna ligger på en disk som är mountad i /media/disk om det har någon betydelse.
Tack på förhand!
bbauto skrev:Jo under /media blir det problem, disken bör mountas under /mnt istället, dessutom bör den mountas automatisk från /etc/fstab

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag mountar nu mina diskar under /mnt men har alltid annars mountat under /media och det är aldrig varit några probs.