Jag har just gått över till fluxbox och undrar nu vilka program som man bör lägga in i
start-filen (alltså vilka program som automatiskt skall starta med fluxbox). Jag har än så
länge bara lagt in:
xscreensaver &
idesk &
Men undrar som sagt vilka andra saker som bör ligga aktiverade, tänker tex på
strömhanterning, mm. Jag har noterat att jag i fluxbox inte har stöd för åäö i filnamnen i
terminalen. Jag har heller ingen automatisk mountning av mina externa enheter. Vilka
prylar är det som tar hand om dessa?
Program att köra i bakgrunden (i fluxbox)
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Program att köra i bakgrunden (i fluxbox)
Kanske kan du få en uppfattning genom att titta på Crunch Bang Linux, som använder Openbox.
http://crunchbanglinux.org/wiki/downloads
http://crunchbanglinux.org/wiki/downloads
Glömde kanske säga att det är en Laptop, jaja, detta kanske är en fråga som är bättre lämpad för ett fluxbox-forum.
Huvudproblemet nu är att den inte mountar USB-minnen alls, varför jag får göra det manuellt till en map, via terminalen och sedan har jag inte skrivtillgång till enheten från min vanliga användaridentitet utan måste alltid köra "sudo cp textfil.txt /mnt" eller motsv. Lite jobbigt. Hade varit bra om den kom upp mountad automatiskt med skriv och läsrättigheter i /media/disk/ som den brukar i Gnome.
Har tittat lite på chrunchbanglinux. Funderar på att testa det innan jag går över till jaunty.
Huvudproblemet nu är att den inte mountar USB-minnen alls, varför jag får göra det manuellt till en map, via terminalen och sedan har jag inte skrivtillgång till enheten från min vanliga användaridentitet utan måste alltid köra "sudo cp textfil.txt /mnt" eller motsv. Lite jobbigt. Hade varit bra om den kom upp mountad automatiskt med skriv och läsrättigheter i /media/disk/ som den brukar i Gnome.
Har tittat lite på chrunchbanglinux. Funderar på att testa det innan jag går över till jaunty.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag med att skulle ta filen där i från.
Du har en tysksida där du finner en Flux installation för eeePC.
Det är ju lite fusk, men bekvämt.
Oj.....nu titta på www, det finns massa napp. Du finner säkert något och du vill göra så.
Hoppas inte jag hat missuppfattat vad du söker.
Du har en tysksida där du finner en Flux installation för eeePC.
Det är ju lite fusk, men bekvämt.
Oj.....nu titta på www, det finns massa napp. Du finner säkert något och du vill göra så.
Hoppas inte jag hat missuppfattat vad du söker.
apmd - daemon för strömhantering, så den bör vara igång och inte bero på vilken fönsterhanterare du har.
Här kan du läsa mer om det: ubuntu power management
Var längesen jag körde fluxbox nu, men behöver man inte ha en tool för å sätta bakgrunden?
kan ju vara trevligt att ha med i startup, tex FEH
Fast det kanske idesk fixar också?
Automonteringen är något som nautilus fixar ihop med HAL/Dbus.
Finns ett program som heter ivman (finns med i repon) som du kan använda för å fixa automontering i fluxbox.
Du kan ju testa om det även funkar genom att bara ladda gnome's "enhetshanterare" genom att lägga in detta i din startupfil,
Här kan du läsa mer om det: ubuntu power management
Var längesen jag körde fluxbox nu, men behöver man inte ha en tool för å sätta bakgrunden?
kan ju vara trevligt att ha med i startup, tex FEH
Fast det kanske idesk fixar också?
Automonteringen är något som nautilus fixar ihop med HAL/Dbus.
Finns ett program som heter ivman (finns med i repon) som du kan använda för å fixa automontering i fluxbox.
Du kan ju testa om det även funkar genom att bara ladda gnome's "enhetshanterare" genom att lägga in detta i din startupfil,
Kod: Markera allt
gnome-volume-manager &
Det där ang. ivman har jag en tråd på: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=67&t=37720
det jag/vi kom fram till där är att den inte funkar på grund av en bugg i 8.10. Enklast för tillfället är att köra igång nautilus eller PCmanFM som mountar automatiskt.
Installerade gnome-volume-manager men fattar inte hur man kör det!? att köra
funkar inte, går inte att starta från terminalen med bara gnome-volume-manager heller? Hur gör man? Det kommer ju inte funka att lägga till
i ~/.fluxbox/startup
Har lekt lite med idesk, som ritar ikoner, kul när man fattar hur saker funkar, men jag gillar att köra utan ikoner, använder tangentbordsgenvägar istället, eller menyn, för mer sällan körda prog.
Bakgrunden funkar fint i fluxbox utan extra prog. Inget feh behövs, men har sett att man kan ladda ner prylar som sätter olika bakgrunder på olika arbetsytor, kul att ha kanske. Gillar fluxbox eftersom man kan välja vilken arbetsyta/skrivbord som vissa program alltid skall öppnasig på.
testade även att kolla minnesskillanden mellan gnome och flux. I Fluxbox använde den 105 Mb, då hade jag terminalen, vlc, conky, gnome-commander igång. I gnome användes över 270 Mb för samma saker, och då har jag bara 512 Mb tot i RAM.
det jag/vi kom fram till där är att den inte funkar på grund av en bugg i 8.10. Enklast för tillfället är att köra igång nautilus eller PCmanFM som mountar automatiskt.
Installerade gnome-volume-manager men fattar inte hur man kör det!? att köra
man gnome-volume-manager
gnome-volume-manager &
Har lekt lite med idesk, som ritar ikoner, kul när man fattar hur saker funkar, men jag gillar att köra utan ikoner, använder tangentbordsgenvägar istället, eller menyn, för mer sällan körda prog.
Bakgrunden funkar fint i fluxbox utan extra prog. Inget feh behövs, men har sett att man kan ladda ner prylar som sätter olika bakgrunder på olika arbetsytor, kul att ha kanske. Gillar fluxbox eftersom man kan välja vilken arbetsyta/skrivbord som vissa program alltid skall öppnasig på.
testade även att kolla minnesskillanden mellan gnome och flux. I Fluxbox använde den 105 Mb, då hade jag terminalen, vlc, conky, gnome-commander igång. I gnome användes över 270 Mb för samma saker, och då har jag bara 512 Mb tot i RAM.