plocka bort windowspartitionen [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
plocka bort windowspartitionen [LÖST]
Hejsan
Jag kör dualboot på min pc. Windows och Ubuntu. Men nu känner jag att jag vill plocka bort windowspartionen och få den till en vanlig linuxpartition. Hur gör jag detta. Och sen vill jag ju slippa det där uppstart-fönstret i början där man kan välja operativsystem (swap-partition eller vad det nu hette)
Jag kör dualboot på min pc. Windows och Ubuntu. Men nu känner jag att jag vill plocka bort windowspartionen och få den till en vanlig linuxpartition. Hur gör jag detta. Och sen vill jag ju slippa det där uppstart-fönstret i början där man kan välja operativsystem (swap-partition eller vad det nu hette)
Senast redigerad av 1 Askel, redigerad totalt 16 gånger.
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Re: plocka bort windowspartitionen
Plocka bort win partionen kan du göra i gparted, har du inte det installerat så finns
det i synaptic. där kan du ta bort, göra ny eller förstora en redan befintlig partion.
Sen vet ja inte om du kan ta bort det i början, dock kan du ta bort vad som står där. (inte allt nu ska du ta bort)
om du kollar i /boot/grub/menu.lst genom att skriva det i terminal.
och om du sätter ett # tecken framför raden du inte vill visa bara.
tex och sätter så här.
så ser du inte det i listan.
det i synaptic. där kan du ta bort, göra ny eller förstora en redan befintlig partion.
Sen vet ja inte om du kan ta bort det i början, dock kan du ta bort vad som står där. (inte allt nu ska du ta bort)
om du kollar i /boot/grub/menu.lst genom att skriva det i terminal.
Kod: Markera allt
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
title Ubuntu 8.10, memtest86+
uuid 0c1f8911-c5dc-4ed9-a692-8169fc64b67a
kernel /boot/memtest86+.bin
#title Ubuntu 8.10, memtest86+
#uuid 0c1f8911-c5dc-4ed9-a692-8169fc64b67a
#kernel /boot/memtest86+.bin
tackar för svaret. Nu har jag installerad GParted. Men det ligger nycklar framför alla partitioner så jag kan inte ändra någonting. Hur låser jag upp så jag kan ändra storlekar?
cfdisk /dev/sdx , tryck på 'delete', 'new' 'write partition table', 'quit'.Askel skrev:Hejsan
mkfs.ext3 /dev/sdx1 för att skapa ext3 på partition 1 på den aktuella disken.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Nu har jag formaterat win-partitionen till ext3. men jag kan inte lägga in några filer eller göra nånting. Det står bara att jag inte har några rättigheter. Går jag in i egenskaper står det att jag inte kan ändra rättigheterna eftersom jag inte är ägaren. Vad har jag gjort för fel?zenbios skrev:Plocka bort win partionen kan du göra i gparted, har du inte det installerat så finns
.
ingen som vet varför jag inte har behörighet att göra något på disken och hur jag kan ändra det?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är för att något som kallas umask är satt till ett standardvärde som gör att den som inte är ägare till filerna på partitonen inte får ändra dem. Det går att sätta till ett annat värde i filen /etc/fstab. Om du postar filen här så kan vi se om vi får ordning på det.
Så här står det i fstab-filen:djkmmo skrev:Det är för att något som kallas umask är satt till ett standardvärde som gör att den som inte är ägare till filerna på partitonen inte får ändra dem. Det går att sätta till ett annat värde i filen /etc/fstab. Om du postar filen här så kan vi se om vi får ordning på det.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda2
UUID=80356138-60f6-4198-a3c4-7f3d9b40d379 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda3
UUID=d0ee82de-b355-4a7b-a1f4-f13d1034ecb9 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
-
Ok, då finns det ingen post för din nya partiton i /etc/fstab. Om du börjar med följande guide Automatiskt montering av partitioner och så hojjtar du till om du stöter på patrull någonstans.
Gör som djkmmo säger o lägg till den i fstab,
skulle du ändå ha problem med rättigheter kolla detta.
sudo chmod 777 /din/disk
sudo shown -R dittnamn /din/disk
skulle du ändå ha problem med rättigheter kolla detta.
sudo chmod 777 /din/disk
sudo shown -R dittnamn /din/disk
Nu har jag gjort automatisk montering av disken. Det står så här i fstab-filen nu:djkmmo skrev:Ok, då finns det ingen post för din nya partiton i /etc/fstab. Om du börjar med följande guide Automatiskt montering av partitioner och så hojjtar du till om du stöter på patrull någonstans.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda2
UUID=80356138-60f6-4198-a3c4-7f3d9b40d379 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda3
UUID=d0ee82de-b355-4a7b-a1f4-f13d1034ecb9 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
UUID=baa6a518-da85-4de0-837e-46c53fbb0c25 /media/data ext3 defaults 0 2
Jag provade zenobios kommandon men då stod det på det översta att filen eller katalogen inte finns. Och på den undre stod det att kommandot shown saknades
ignorera mitt sista meddelande. Jag löste det. Läste det här om chmod: http://www.linux.se/viewtopic.php?f=1&t=37419&p=224106 och förstod lite mer vad jag skulle göra. Så nu funkar det perfa. Det är kul att läsa på varför man skriver dom kommandon man gör.
Tackar så mycket för all hjälp.
//Askel
Tackar så mycket för all hjälp.
//Askel
-
Bra att det löste sig.
Sätt gärna tråden som [LÖST] så blir det lättare för andra att hitta.
Sätt gärna tråden som [LÖST] så blir det lättare för andra att hitta.