men lite då och då. Det gäller det här med inställningsmöjligheterna av ett "grafiskt" program
och hur de skall hanteras. Hitintills har jag mest låtit en ändring av en grafisk komponent
direkt påverka en variabel. Något säger mig att det borde finnas betydligt bättre sätt att lösa
det på och jag kan tänka mig några olika alternativ. Jag programmerar i Java men själva
språket är inte så intressant, utan mer filosofin.
När jag har tittat på andras kod på "seriösa" projekt har det stora problemet varit att sätta sig
in i den för att förstå något, så det har tagit stopp efter en liten stund.
Ett väldigt förenklat alternativ jag funderat på är:
Skapa någon form av inställningsklass som hanterar varje enskild inställning med set/get,
antingen med ett metodpar per inställning eller EN set/get med TVÅ argument, nyckel+värde.
Java har ju redan klasser som man kan vidareförädla för detta.
Om jag har ett inställningsfönster med en massa olika alternativ och ändras minst ett, brukar
alla inställningar sättas om på nytt, eller sker det hela tiden kontroller om varje inställning är
ändrad? Det kan bli många kontroller.
Ibland kan det vara så att vissa inställningar krockar med varandra och skapar ogiltiga
kombinationer, hur brukar detta lösas? En tanke jag fick är att tilldela varje inställning en bit
och sedan svartlista vissa tal/masker som kan uppstå. Men det bästa kanske är att göra så
att det inte går att välja dåliga kombinationer.
Det som gör det svårt att hitta en bra lösning är att jag inte riktigt vet vad jag skall göra, mer än
att få ett smidigt system för att hantera inställningar...

En stor fördel vore om lösningen var enkel att återvinna för att användas i andra program.
Tacksam för nästan alla former av fingervisningar