Använda samba-shares

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
KoktGrus

Använda samba-shares

Inlägg av KoktGrus »

hallo..

försöker använda mina utdelningar från min windows-maskin i ubuntu, men media-filer måste ju först laddas ner lokalt innan man kan spela upp...

Har läst lite om nåt SMBFS, men inte hajat riktigt... man ska mounta på nåt speciellt sätt...

Mina frågor är:

Hur får jag detta att funka? (Har jag förklarat tillräckligt??)
Funkar detta även när man är trådlöst ansluten?? (kommer alltså inte alltid att ha möjlighet att koppla upp sig mot filerna, då dom ligger lokalt på nätverket, datorn är bärbar)

Tacksam för svar
deejam

Använda samba-shares

Inlägg av deejam »

"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Använda samba-shares

Inlägg av danno »

Har du smbfs installerat? om inte: sudo apt-get install smbfs
Därefter skapar du en mapp där du vill montera en share från win (exempel /mnt/musik, men kan vara var som helst)
Sedan monterar du:

Kod: Markera allt

sudo mount -t smbfs -o username=användarnamn,password=lösenord,uid=din_linuxanvändare,gid=din_linuxanvändare //WindowsIP/Share /mnt/musik
Användarnamn & lösenord är de du använder i Windows, uid + gid är för att ge din användare i linux rättigheter, annars måste du vara root för att gå in i mappen.

Du kan lägga in kommandot i ett script (*.sh), som du kan köra när du vill mounta sharen.

Gör en fil i din hemmapp som du kallar mwindows.sh (jag brukar kalla mina mount-script för m + namnet på datorn)
Öppna filen i din favorit-editor och skriv in följande:

#!/bin/bash
sudo mount -t smbfs -o username=användarnamn,password=lösenord,uid=din_linuxanvändare,gid=din_linuxanvändare //WindowsIP/Share /mnt/musik
Du kan naturligtvis montera fler mappar på detta sätt, bara att göra en till rad, anpassa den så att det passar, samt se till att mappen du monterar i finns.

Gör scriptet körbart genom att skriva

chmod u+x mwindows.sh
När du sedan vill köra scriptet skriver du:

./mwindows.sh
Du får ange ditt sudo-lösenord, sedan har du monterat.

Vill du avmontera skriver du:

sudo umount /mnt/musik
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"