Radera ALLA bilder
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Radera ALLA bilder
Hej
Jag har säkerhetskopierat alla bilder till en CD. Nu vill jag radera hela bildmappen i Ubuntu 8.10. och börja på ny kula med nya bilder. Har försökt att radera men möts endast av Error och error igen. Visst är det bra att man inte kan radera oavsiktligt men hur gör man för att radera bildmappen avsiktligt? Har även försökt att radera enstaka bilder men möts bara av error då också.
Jag har säkerhetskopierat alla bilder till en CD. Nu vill jag radera hela bildmappen i Ubuntu 8.10. och börja på ny kula med nya bilder. Har försökt att radera men möts endast av Error och error igen. Visst är det bra att man inte kan radera oavsiktligt men hur gör man för att radera bildmappen avsiktligt? Har även försökt att radera enstaka bilder men möts bara av error då också.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Radera ALLA bilder
På vilket sätt försöker du radera, var ligger bildkatalogen i filsystemet och vem äger filerna?
/Micke
/Micke

- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag har aldrig använt bildmappen, men jag testade nu. Lade in en bild - raderade den igen. Inga problem.
Har du rättigheter? Högerklicka på mappen och välj Egenskaper, sen fliken Rättigheter. Där finns information.
Har du rättigheter? Högerklicka på mappen och välj Egenskaper, sen fliken Rättigheter. Där finns information.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Jag är ägare och följdaktligen Sudo. Går in på properties/egenskaper och ändar på rättigheter.
Ibland stämmer inte rättighetrna på det sätt som vanligen visas.
Vill ta bort alla bilder. vekar vara något knas.
Lägger hela Bildmappen i trash/soptunnan och vill/försöker radera den men det går inte. det blir bara error från alla håll och kanter.
Det började krångla sedan jag lagt in scannade bilder och mina kamerabilder tagna med en Canon i bildmappen. Orginalbildmappen. Nu verkar Bildmappen vara full efter 77 bilder. Vill ha bort allt det efter säkerhetskopieringen till en CD.
Finns det ingen standard för radering av bilder i Ubuntu 8.10 ?
Ibland stämmer inte rättighetrna på det sätt som vanligen visas.
Vill ta bort alla bilder. vekar vara något knas.
Lägger hela Bildmappen i trash/soptunnan och vill/försöker radera den men det går inte. det blir bara error från alla håll och kanter.
Det började krångla sedan jag lagt in scannade bilder och mina kamerabilder tagna med en Canon i bildmappen. Orginalbildmappen. Nu verkar Bildmappen vara full efter 77 bilder. Vill ha bort allt det efter säkerhetskopieringen till en CD.
Ett sätt borde vara > Tryck Alt-F2 > skriv gksudo nautilus
Då öppnas din filhanterare med rooträttigheter och du kan radera allt du vill ta bort.
Då öppnas din filhanterare med rooträttigheter och du kan radera allt du vill ta bort.
-
Hur yttrar sig error och vad säger felmeddelandena?Ubu skrev: Lägger hela Bildmappen i trash/soptunnan och vill/försöker radera den men det går inte. det blir bara error från alla håll och kanter.
Det är inte själva mappen som sätter gränsen, utan partitionen på hårddisken (hela disken eller /home beroende på). 77 st låter extremt lite. Är du säker att disken är full? Har du kollat med diskanvändningsanalysatorn?Ubu skrev: Nu verkar Bildmappen vara full efter 77 bilder.
Givetvis raderar man bildfiler på samma enkla sätt som andra filer. (Men det är nåt vaj i din dator. Borde framgå av felmeddelandena,)Ubu skrev:lö
För säkerhets skull: Om du tänker radera filer på hårddisken och har sparat dem på CD. Har du förutom det kopior av dem i en nyligen gjord backup, så du inte förlorar allt om CD blir repad? Om inte, gör en CD till. (Enligt principen alla data ska i varje ögonblick finnas på minst två ställen, annars har man ingen backup.)
Error while deliting och There was an error deliting står det på skärmen när jag försöker ta bort bild mappen.
Det finns 63 gigg kvar på HHD. När jag försöker lägga in den 78 bilden så är det tvärstopp. Då försöker jag lägga bilden i musikmappen istället och då går det alldeles utmärkt. Testade med några få bilder. Kör hela HHD:n med enbart Ubuntu 8.10 är sååå less på WXP.
Tack för alla tipsen
Körde systemövervakaren och då tog CPU:n femtio procent även fast den gick på "tomgång" är det normalt?
Det finns 63 gigg kvar på HHD. När jag försöker lägga in den 78 bilden så är det tvärstopp. Då försöker jag lägga bilden i musikmappen istället och då går det alldeles utmärkt. Testade med några få bilder. Kör hela HHD:n med enbart Ubuntu 8.10 är sååå less på WXP.
Tack för alla tipsen
Körde systemövervakaren och då tog CPU:n femtio procent även fast den gick på "tomgång" är det normalt?
-
Har du kört scanner-programmet eller kamera-import med administratörsrättigheter nån gång? (T.ex. med sudo eller gksu)
Tänkte om några bildfiler har en annan ägare och du inte har rätt att göra saker med dem. Kanske även kan vara värt att kolla rättigheter på bild-mappen och papperskorgs-mappen för att täcka fler eventualiteter. Kan du skriva i en terminal och kopiera här vad resultatet blir:
(Om det blir error så kan det vara att du har ett annat språk, eller att jag inte minns vad filerna heter i Ubuntu. Då får nån annan rätta mej. Det är dom bra på.
)
Tänkte om några bildfiler har en annan ägare och du inte har rätt att göra saker med dem. Kanske även kan vara värt att kolla rättigheter på bild-mappen och papperskorgs-mappen för att täcka fler eventualiteter. Kan du skriva i en terminal och kopiera här vad resultatet blir:
Kod: Markera allt
ls -ld ~/Bilder ~/.Trash* ~/Bilder/*

Det här vad jag fick fram på Terminalen.
X:en är mina överstrykningar.
XXXXXXXX~$ ls -ld ~/Bilder ~/.Trash* ~/Bilder/*
ls: cannot access /home/XXXX/.Trash*: No such file or directory
drwxr-xr-x 2 XXXXXXXX/Bilder
-rw-r--r-- 1 XXXXXXXXXX
/home/XXXXXXXXX/Bilder/Filbenämning Ubuntu.png
-rwxr-xr-x 1XXXXXXXXXXX
/home/XXXXXXXXXXXXXX/Bilder/Porträtt.jpg
-rw-r--r-- 1 XXXXXXXXXXXXXX
/home/XXXXXX/Bilder/Screenshot-Ubuntu Sverige • Visa tråd - Radera ALLA bilder - Mozilla Firefox.png
XXXXXXXX@min:~$
X:en är mina överstrykningar.
XXXXXXXX~$ ls -ld ~/Bilder ~/.Trash* ~/Bilder/*
ls: cannot access /home/XXXX/.Trash*: No such file or directory
drwxr-xr-x 2 XXXXXXXX/Bilder
-rw-r--r-- 1 XXXXXXXXXX
/home/XXXXXXXXX/Bilder/Filbenämning Ubuntu.png
-rwxr-xr-x 1XXXXXXXXXXX
/home/XXXXXXXXXXXXXX/Bilder/Porträtt.jpg
-rw-r--r-- 1 XXXXXXXXXXXXXX
/home/XXXXXX/Bilder/Screenshot-Ubuntu Sverige • Visa tråd - Radera ALLA bilder - Mozilla Firefox.png
XXXXXXXX@min:~$
- Urban Anjar
- Kontakt:
Det vi tror är att du kanske inte är ägare till bilderna, alltså inte copyrightmässigt men att
nå't program har råkat sätta en annan ägare på dem. Ibland kör program som root och då
kan root bli ägare.
Men kopiera felmeddelandena ordagrant så ska vi nog reda ut vad som händer
nå't program har råkat sätta en annan ägare på dem. Ibland kör program som root och då
kan root bli ägare.
Men kopiera felmeddelandena ordagrant så ska vi nog reda ut vad som händer
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
>Urban Anjar
Du har alldeles rätt jag har inte tagit dessa bilder. Det gjorde min far på ett familjejulfirande för 60-års sedan med en magnesiumblixt i pulverform. Copyrighten tog han med sig när han klev igenom Pärleporten. Förmodar att jag ärvde copyrighten.
Hittade papperskopian för en tid sedan. Testade med att köra papperskopian i en scanner koplad till Ubuntu. Det funkade inte. Körde den istället med scannern i Windows XP (WXP) och det funkade. Förde sedan över den WXP-scannade bilden med en CD-skiva till Ubuntu 8.10. Och det funkade. Efter ett tag började Bildmappen krångla. Oftast kom det tillbaka till den 60-år gamla bilden på julfirandet.
Efter mycket klickande fram och tillbaka i Trash som jag överfört bilderna till lyckades jag få bort de flesta bilderna UTOM den 60 år gamla bilden. På skärmen kommer det upp "Error while editing" och "There was an error deliting".
Om inte jag är ägare till bilderna vem är det då? Hur kan de komma in via nätet och agera root? Linux skall ju vara sååå säker för intrång eller är den inte det???
Jag kör dessutom med Firestarter brandvägg. För att vara ännu säkrare så har jag också installerat ClamAntiVirus. Räcker inte det. Är det något mera säkerhetsprogram man skall installera i Ubuntu 8.10 ? Skall jag ominstallera Linuxkärnan eller vad bör man göra?
Är det något annat man skall göra så att ingen annan tar över rootfunktionen via nätuppkopplingen?
Hur skall jag göra för att få bort den 60 år gamla bilden som jag är ägare till och dessutom Root i mitt Ubuntu 8.10 ? Bilden är säkerhetskopierad och jag vill rensa/radera bildfilen. Hur gör jag det i Ubuntu 8.10? HUR stoppar jag framtida rootövertagande om det nu är det?
Du har alldeles rätt jag har inte tagit dessa bilder. Det gjorde min far på ett familjejulfirande för 60-års sedan med en magnesiumblixt i pulverform. Copyrighten tog han med sig när han klev igenom Pärleporten. Förmodar att jag ärvde copyrighten.
Hittade papperskopian för en tid sedan. Testade med att köra papperskopian i en scanner koplad till Ubuntu. Det funkade inte. Körde den istället med scannern i Windows XP (WXP) och det funkade. Förde sedan över den WXP-scannade bilden med en CD-skiva till Ubuntu 8.10. Och det funkade. Efter ett tag började Bildmappen krångla. Oftast kom det tillbaka till den 60-år gamla bilden på julfirandet.
Efter mycket klickande fram och tillbaka i Trash som jag överfört bilderna till lyckades jag få bort de flesta bilderna UTOM den 60 år gamla bilden. På skärmen kommer det upp "Error while editing" och "There was an error deliting".
Om inte jag är ägare till bilderna vem är det då? Hur kan de komma in via nätet och agera root? Linux skall ju vara sååå säker för intrång eller är den inte det???
Jag kör dessutom med Firestarter brandvägg. För att vara ännu säkrare så har jag också installerat ClamAntiVirus. Räcker inte det. Är det något mera säkerhetsprogram man skall installera i Ubuntu 8.10 ? Skall jag ominstallera Linuxkärnan eller vad bör man göra?
Är det något annat man skall göra så att ingen annan tar över rootfunktionen via nätuppkopplingen?
Hur skall jag göra för att få bort den 60 år gamla bilden som jag är ägare till och dessutom Root i mitt Ubuntu 8.10 ? Bilden är säkerhetskopierad och jag vill rensa/radera bildfilen. Hur gör jag det i Ubuntu 8.10? HUR stoppar jag framtida rootövertagande om det nu är det?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Nä, du behöver nog inte vara rädd att någon annan har tagit över maskinen, det var inte det
jag menade. Däremot kan det hända att du kör vissa program men att programmet får för sig
att sätta root som ägare - inte bra men inte katastrofalt på något sätt.
Kan vi bara luska ut exakt var bilden ligger ska vi säkert också kunna få väck den. Kolla på
den här tråden. Verkar vara ungefär samma problem
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37740
jag menade. Däremot kan det hända att du kör vissa program men att programmet får för sig
att sätta root som ägare - inte bra men inte katastrofalt på något sätt.
Kan vi bara luska ut exakt var bilden ligger ska vi säkert också kunna få väck den. Kolla på
den här tråden. Verkar vara ungefär samma problem
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=37740
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Tack för din hjälp Urban Anjar.
Tyvärr så funkade inte det heller.
Mitt sudo eller vad man skall kalla det godkändes inte.
Det fattades något efter sudonamnet som jag inte vet vad den vill ha. Kanske den inträngande har skaffat en egen root som inte jag kan nå. Rooten har aldrig funkat riktigt på senare tid.
Det är för många petitesser som ett uteblivet mellanslag eller punkter hit och dit i terminalen som gör att det inte funkar. Brukar undvika terminaler på grund av det.
Nu ger jag upp.
Det är bara att inse att det inte går att slösa mera tid på Ubuntu 8.10 bilder i grafiken.
Rooten och avinstalation av bilder borde ändras eller förbättras. Tydligen fler som har samma problem som jag har med radering såg jag på artikeln du hänvisade till.
Snart kommer Ubuntu 9.04. Får väl dras med kvarvarande bilder. Hoppas att grafiken eller rootfunktionen förandras till det bättre med tiden.
TACK för all hjälp.
Tyvärr så funkade inte det heller.
Mitt sudo eller vad man skall kalla det godkändes inte.
Det fattades något efter sudonamnet som jag inte vet vad den vill ha. Kanske den inträngande har skaffat en egen root som inte jag kan nå. Rooten har aldrig funkat riktigt på senare tid.
Det är för många petitesser som ett uteblivet mellanslag eller punkter hit och dit i terminalen som gör att det inte funkar. Brukar undvika terminaler på grund av det.
Nu ger jag upp.
Det är bara att inse att det inte går att slösa mera tid på Ubuntu 8.10 bilder i grafiken.
Rooten och avinstalation av bilder borde ändras eller förbättras. Tydligen fler som har samma problem som jag har med radering såg jag på artikeln du hänvisade till.
Snart kommer Ubuntu 9.04. Får väl dras med kvarvarande bilder. Hoppas att grafiken eller rootfunktionen förandras till det bättre med tiden.
TACK för all hjälp.
Ge aldrig upp!
Gör ett försök med > Tryck Alt - F2 > skriv gksudo nautilus
Då öppnas din filhanterare med rooträttigheter, bläddra till mappen där filen finns och radera med shift - delete.
Gör ett försök med > Tryck Alt - F2 > skriv gksudo nautilus
Då öppnas din filhanterare med rooträttigheter, bläddra till mappen där filen finns och radera med shift - delete.
Nej man skall aldrig ge upp men det börjar kännas meningslöst.
Testade sudo efter ditt tips men det enda som kom upp var desktop. Var jag än klickade så kom desktop upp igen som gubben i Låddan.
Även copy and paste har slutat funka på rätt sätt. Tog en skärmbild men det går inte att klistra in här.
Hela min ubuntu 8.10 håller på att brytas ned och haverera. jag kan inte tillräckligt för att åtgärda det. Så nu får det vara. Får köra vidare med ett handikappad ubuntu tills 9.04 kommer ut.
Tack för all hjälp. Jag trodde på allt snack om att Ubuntu skulle vara förbättrad och funka lättare. Det skall vara codecs och allt annat att ladda ned för att det skall funka i en grundversion för sverige.
Toppen var när det stod på skärmen i ett annat sammanhang att ett codecs saknades. Vore det då inte lika bra att skrev ut VILKET codecs som saknades eftersom Ubuntu visste att codecsen saknades.
Nu är jag trött. Natti Natti
Testade sudo efter ditt tips men det enda som kom upp var desktop. Var jag än klickade så kom desktop upp igen som gubben i Låddan.
Även copy and paste har slutat funka på rätt sätt. Tog en skärmbild men det går inte att klistra in här.
Hela min ubuntu 8.10 håller på att brytas ned och haverera. jag kan inte tillräckligt för att åtgärda det. Så nu får det vara. Får köra vidare med ett handikappad ubuntu tills 9.04 kommer ut.
Tack för all hjälp. Jag trodde på allt snack om att Ubuntu skulle vara förbättrad och funka lättare. Det skall vara codecs och allt annat att ladda ned för att det skall funka i en grundversion för sverige.
Toppen var när det stod på skärmen i ett annat sammanhang att ett codecs saknades. Vore det då inte lika bra att skrev ut VILKET codecs som saknades eftersom Ubuntu visste att codecsen saknades.
Nu är jag trött. Natti Natti
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Om du kopierade från en CD eller FAT32/NTFS partition kan rättigheter och annat ha blivit "knasiga".
När det gäller CD skivor är detta inte bara relaterat till linux/gnome, utan även windows. Filer kan ibland kopieras "skrivskyddade".
Och när det gäller FAT32/NTFS så finns det tekniska begränsningar som ibland medför att filer kan ha rätt knasiga rättigheter (FAT32/NTFS har ju inga UNIX rättigheter till att börja med).
SKriv i en terminal;
och om det skulle behövas
Så bör du äga katalogen, samt ha fulla rättigheter på allt där.
Katalogen i sig är ingen magisk katalog. Den är som vilken annan katalog som helst i din hemmamapp. Den återskapas, dock vid login, om du tar bort den.
Men den kommer inte att återskapa bildera du tog bort.
När det gäller CD skivor är detta inte bara relaterat till linux/gnome, utan även windows. Filer kan ibland kopieras "skrivskyddade".
Och när det gäller FAT32/NTFS så finns det tekniska begränsningar som ibland medför att filer kan ha rätt knasiga rättigheter (FAT32/NTFS har ju inga UNIX rättigheter till att börja med).
SKriv i en terminal;
sudo chown -R ANVÄNDARNAMN ~/Bilder
sudo chmod -R 0755 ~/Bilder
Katalogen i sig är ingen magisk katalog. Den är som vilken annan katalog som helst i din hemmamapp. Den återskapas, dock vid login, om du tar bort den.
Men den kommer inte att återskapa bildera du tog bort.
Senast redigerad av 1 palle-kuling, redigerad totalt 18 gånger.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Vill du ventilera, eller ha hjälp, så kan du alltid skapa en tråd i respektive forum, så ska vi göra vårat bästa för att besvara dina frågor.Hela min ubuntu 8.10 håller på att brytas ned och haverera. jag kan inte tillräckligt för att åtgärda det. Så nu får det vara. Får köra vidare med ett handikappad ubuntu tills 9.04 kommer ut.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
sudo rm -R .local/share/Trash/*
Du kan inte klistra in en bild i en textruta.Ubu skrev:Även copy and paste har slutat funka på rätt sätt. Tog en skärmbild men det går inte att klistra in här.
Ubu skrev:Jag trodde på allt snack om att Ubuntu skulle vara förbättrad och funka lättare. Det skall vara codecs och allt annat att ladda ned för att det skall funka i en grundversion för sverige.

Ubuntu kan inte skeppas med stöd för MP3 etc och kommer aldrig att göra det heller, däremot finns det remixar som privatpersoner har gjort. Ubuntu Nordic Remix är väl ganska poppis tror jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Välj så att du kan se dolda filer i nautilus, (ibland räcker det med Ctrl - H)Ubu skrev:Nej man skall aldrig ge upp men det börjar kännas meningslöst.
>Palle Kuling
Tyvärr så gick ditt första tips inte hem. Klistade in i Treminalen och jag lämnade mitt vanliga lösenord för att komma in i Ubuntu men den vägrade godkänna det.
Tack för hjälpen det var ett tappert försök.
Tyvärr så gick ditt första tips inte hem. Klistade in i Treminalen och jag lämnade mitt vanliga lösenord för att komma in i Ubuntu men den vägrade godkänna det.
Tack för hjälpen det var ett tappert försök.