Franska polisen använder Ubuntu och sparar pengar
-
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Franska polisen använder Ubuntu och sparar pengar
Sist jag var på en fransk polisstation - och omständigheterna runt det berättar jag bara om när jag är rejält överförfriskad, hehe - så såg jag inga datorer alls... Mitt intryck är att dom franska polismiljöerna man ser i t.ex. 'The Transporter-' eller 'Taxi-'filmerna är ungefär som det sur ut, som i svenska polisstationer på 80-talet typ (eller som i 'Smala Sussie') med betydligt fler skrivmaskiner än datorer... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- farmfield
- Kontakt:
Re: Ubuntu sparar pengar åt myndigheter!
Men om Franska polisen med 150.000 anställda lyckats spara en halv miljard, hur skulle svenska polisen med 16.000 anställda kunna spara fem miljarder, alltså 10 gånger mer? Är vi 100 gånger bättre på att spara pengar än fransmännen?
-
Det finns tydligen redan en tråd om detta såg jag nu..
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Du läste fel:farmfield skrev:Men om Franska polisen med 150.000 anställda lyckats spara en halv miljard, hur skulle svenska polisen med 16.000 anställda kunna spara fem miljarder, alltså 10 gånger mer? Är vi 100 gånger bättre på att spara pengar än fransmännen?
– Den grova uppskattning som vi har gjort visar att offentlig sektor i Sverige kan tjäna minst fem miljarder kronor bara i minskade licenskostnader genom en övergång till öppen programvara. Troligen är beloppet mycket högre eftersom den nu så aktuella inlåsningseffekten skulle upphöra och då medföra kraftigt ökad konkurrens på marknaden.
Dvs. alla myndigheterna vi har tillsammans skulle spara 5 miljarder
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- farmfield
- Kontakt:
Jag läser vad du skriver. Går tillbaka och läser det han skrivit. Inser direkt att jag borde läst 'bättre' förra gången och innan jag inte bara postade gnäll i kommentarerna på IDG utan också här.SakJur skrev:Du läste fel:farmfield skrev:Men om Franska polisen med 150.000 anställda lyckats spara en halv miljard, hur skulle svenska polisen med 16.000 anställda kunna spara fem miljarder, alltså 10 gånger mer? Är vi 100 gånger bättre på att spara pengar än fransmännen?
– Den grova uppskattning som vi har gjort visar att offentlig sektor i Sverige kan tjäna minst fem miljarder kronor bara i minskade licenskostnader genom en övergång till öppen programvara. Troligen är beloppet mycket högre eftersom den nu så aktuella inlåsningseffekten skulle upphöra och då medföra kraftigt ökad konkurrens på marknaden.
Dvs. alla myndigheterna vi har tillsammans skulle spara 5 miljarder

Du har naturligtvis helt rätt. Jag postade en ursäkt i kommentarerna till artikeln också.

Sen hjälper det inte att IDG är duktiga på att sätta sensationsrubriker på vad som helst, men det ursäktar ingenting. Det är väl så att man har blivit lite sån att man 'siktar direkt på strupen' efter alla tjafs och bråk det sista och att det också läcker utanför ubuntu-se.org...

-
Och jag sammanfogade demHarlekin33 skrev:Det finns tydligen redan en tråd om detta såg jag nu..

Upptäcker du sånt här får du väldigt gärna anmäla tråden, gärna med en hänvisning till den som fanns innan, så ser vi moderatorer det lättare

-
- Kontakt:
Bara för att man är duktig på att sätta sensationsrubriker betyder det inte att de inte kan räkna mattefarmfield skrev:Jag läser vad du skriver. Går tillbaka och läser det han skrivit. Inser direkt att jag borde läst 'bättre' förra gången och innan jag inte bara postade gnäll i kommentarerna på IDG utan också här.SakJur skrev:Du läste fel:farmfield skrev:Men om Franska polisen med 150.000 anställda lyckats spara en halv miljard, hur skulle svenska polisen med 16.000 anställda kunna spara fem miljarder, alltså 10 gånger mer? Är vi 100 gånger bättre på att spara pengar än fransmännen?
Dvs. alla myndigheterna vi har tillsammans skulle spara 5 miljarder![]()
Du har naturligtvis helt rätt. Jag postade en ursäkt i kommentarerna till artikeln också.![]()
Sen hjälper det inte att IDG är duktiga på att sätta sensationsrubriker på vad som helst, men det ursäktar ingenting. Det är väl så att man har blivit lite sån att man 'siktar direkt på strupen' efter alla tjafs och bråk det sista och att det också läcker utanför ubuntu-se.org...![]()

Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- charlietux
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
kul för om det är något folk i det flesta fall vill är det att spara.
pengar såg att mitt lokala swedbank kontor kör vista.
man tycker att det (banken) borde villa ha et säkrare system än ms.
plus att slippa betala licenser.
pengar såg att mitt lokala swedbank kontor kör vista.
man tycker att det (banken) borde villa ha et säkrare system än ms.
plus att slippa betala licenser.