Nej, 8.04 är en LTS Long Time Support version vilket betyder att den har support i tre år för vanliga desktop installationer.
Om du ändå vill uppgradera starta "programvarukällor" genom att gå till system>administration>programvarukällor klicka på uppdateringar och ställ in "visa nya distributionsutgåvor:" till "vanliga utgåvor" starta sedan Uppdateringshanteraren system>administration>Uppdateringshanterare och klicka på kontrolera, du borde då få upp en liten ruta som tillåter dig att uppgradera till 8.10.
Annars kan du använda terminalen (snabbare) genom att skriva
Rasmus skrev:Nej, 8.04 är en LTS Long Time Support version vilket betyder att den har support i tre år för vanliga desktop installationer.
Om du ändå vill uppgradera starta "programvarukällor" genom att gå till system>administration>programvarukällor klicka på uppdateringar och ställ in "visa nya distributionsutgåvor:" till "vanliga utgåvor" starta sedan Uppdateringshanteraren system>administration>Uppdateringshanterare och klicka på kontrolera, du borde då få upp en liten ruta som tillåter dig att uppgradera till 8.10.
Annars kan du använda terminalen (snabbare) genom att skriva
Jag kan säga att jag planerar att stanna kvar med Hardy till nästa LTS-version kommer. Om man uppgraderar till Intrepid blir man tvungen att uppgradera mycket oftare eftersom Intrepid och andra icke-LTS-versioner bara har 18 månaders supporttid.
Jag vet att när det gäller bank-id för Linux (behövs för att logga in på vissa banker och myndigheter) så sägs det att Ubuntu 8.04 stödjs men det sägs inget om 8.10 så det tas nog på större allvar att stödja LTS-versioner.
När det gäller skillnader mellan Hardy och Intrepid har jag inte full koll men en skillnad är i alla fall bättre support för mobilt bredband i Intrepid (men det finns möjlighet att lägga till ett extra förråd i Hardy för att även där få nyare version av Network-Manager som behövs för mobilt bredband). Andra här kan kanske utveckla lite mer om vilka skillnader som finns.
Jag kan ju säga att det typ aldrig fungerat att uppgradera med pakethanteraren för mig, alltid blivit sådant som inte fungerat som det ska. Så jag installerar om systemet och de program jag använder istället, och eftersom jag har /home på egen partition har jag kvar alla inställningar och personliga filer utan att behöva göra extra backup
Men gör man på det sättet är det ingen större idé att byta till 8.10 nu, för nästa månad kommer 9.04
nej, inte alls! Har du ett system som fungerar och du är nöjd med, ha det som det är och håll inte på och upgradera. Det som får flesta att upgradera är att de nyare versionerna ofta har bättre support för hårdvara, men om ubuntu funkar på din dator, så är det ju inga problem. Det andra argumentet för upgradering är om du är nyfiken på de nya funktionerna som kan finnas. Om du inte känner nåt sug efter att testa dom, så går det utmärkt att ha kvar ditt system som det är!
nej, inte alls! Har du ett system som fungerar och du är nöjd med, ha det som det är och håll inte på och upgradera. Det som får flesta att upgradera är att de nyare versionerna ofta har bättre support för hårdvara, men om ubuntu funkar på din dator, så är det ju inga problem. Det andra argumentet för upgradering är om du är nyfiken på de nya funktionerna som kan finnas. Om du inte känner nåt sug efter att testa dom, så går det utmärkt att ha kvar ditt system som det är!
[quote=95monye]
är det någon som vet något bra med jaunty?[/quote]
Det är snyggare, stäng av rutan funkar mycket bättre och är grymt mycket snyggare. Nya teman medföljer både till gtk och gdm. Om man har pidgin (eller annan medelande klient) igång ändras möjligheterna till att även styra inaktiv/frånvarande med den knappen. En "datorstädare" medföljer för att fortsätta hålla systemet i top-trim. Det är snabbare, både i uppstart och "väl inne".
Nästan alla program funkar men i undantagsfall kan dem ha problem med den nya kärnan/xservern.
Visst kan jag ta en skärmbild men då jag har ändrat en del ser din intrepid mer ut som orginal jaunty än min Skrivbordet är nästan samma, men det är små fixar här och där.
Dem har även ändrat så att dpi anpassas efter upplösningen för bästa läsbarhet. Det man märker det på är att texten är mer läsbar (större) på högre upplösningar och det är nyare drivrutiner för bland annat Nvidia.
OpenOffice är också uppgraderat till version 3.0 vilket kan vara intressant
Rasmus skrev:Nästan alla program funkar men i undantagsfall kan dem ha problem med den nya kärnan/xservern.
Visst kan jag ta en skärmbild men då jag har ändrat en del ser din intrepid mer ut som orginal jaunty än min Skrivbordet är nästan samma, men det är små fixar här och där.
rancor skrev:Dem har även ändrat så att dpi anpassas efter upplösningen för bästa läsbarhet. Det man märker det på är att texten är mer läsbar (större) på högre upplösningar och det är nyare drivrutiner för bland annat Nvidia.
OpenOffice är också uppgraderat till version 3.0 vilket kan vara intressant
// rancor
tackar! men jag tror jag ska vänta, eftersom jag precis har fått allt att funka i intrepid...