Jag sitter ibland och kodar lite på ett litet spel och har nu kommit så långt att det börjar bli dags att lägga till lite musik. Spelet använder SDL så det logiska vore att använda SDL_Mixer för musiken, men den stödjer inte riktigt vad jag hade tänkt göra. Det jag vill kunna göra är att ändra musiken med hjälp av vad som händer i spelet. (Ett exempel på detta är i Super Mario World till SNES - så fort Mario hamnar ovanpå Yoshi börjar det ett extra trumspår köra parallellt med resten av musiken.) Kortfattat så skulle man kunna säga att jag vill kunna ändra volym på de olika spåren i musiken utan att musiken börjar om från början. Jag har egentligen inget behov av extra låg latency för detta, det är ok om det dröjer nån sekund från det att något händer till att musiken ändras.
Då finns det tre alternativ, men inget av dem verkar bra.
Först ut - ogg-filer, ger kanske bäst kvalité, men man kommer då att behöva en ogg-fil för varje spår, och har man dessutom flera olika låtar kommer man snabbt upp i ganska många MB. Jag antar att jag måste hacka mixern själv, men det är överkomligt.
Sedan så har vi midi, vilket hade varit rätt okej om det inte hade varit för att det inte funkar! Jag provade själv att sätta igång timidity och sen spela upp en midi-fil med "aplaymidi" (bara för att testa - motsvarande grej skulle jag få behöva göra i min applikation), och det hackade som attan...däremot att spela upp filen med timidity direkt fungerar, men då kan jag ju inte kontrollera volymen på spåren i realtid.
Det tredje alternativet vore .mod/.xm/.it/etc-formaten. Men jag antar att jag måste in och hacka i koden till mikmod (eller nåt alternativ) för att kunna kontrollera volymen i realtid och det skulle väl antagligen innebära en massa jobb. Dessutom antar jag att jag måste kolla upp ev Copyright på samplingarna eftersom de distribueras oändrade.
Har ni några bra tips?
Välja ljudsystem till spel [Löst]
Välja ljudsystem till spel [Löst]
Senast redigerad av 1 diwic, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Välja ljudsystem till spel
Jepp. Det måste du även om de distribueras ändrade.diwic skrev:Dessutom antar jag att jag måste kolla upp ev Copyright på samplingarna eftersom de distribueras oändrade.
Kan tyvärr inte mycket om ljud. Borde nog lära mig det någon gång.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
FMOD är ju ett bibliotek som används av många stora titlar såsom WoW, LBP, Crysis m.fl. så jag skulle bli förvånad om det inte skulle täcka de behov du har av ljudsystemet!
Det är dessutom en fröjd att arbeta med!

Det kanske det gör, men licensen verkar vara alldeles för icke-fri för att det ska funka att länka ihop med kod snodd från annat håll. Just nu har jag ingen GPL-kod inlänkad, men vill hålla öppet för att ha det senare. Vad jag kan förstå så är inte FMOD GPL-kompatibelt. :-(DrMegahertz skrev:FMOD är ju ett bibliotek som används av många stora titlar såsom WoW, LBP, Crysis m.fl. så jag skulle bli förvånad om det inte skulle täcka de behov du har av ljudsystemet!
Re: Välja ljudsystem till spel [Löst]
Tittar just nu på libfluidsynth...verkar lovande!