SuperGubbServer

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SuperGubbServer

Inlägg av Hans Linde »

Jag hoppas att LJ inte misstycker att jag tar upp hans projekt här. Det är en ide jag haft som "ska trygga min ålderdom", på det sättet att jag inte blir utestängd från omvärlden.

Så hade jag tänkt.......kombinera en PC (av den typ som LJ funderar på mao Gubbuntu) som dessutom har en serverfunktion.
Serverfunktionen ska vara till för att mina släktingar (, som inte har lust att hälsa på mig, men ändå har dåligt samvete för att inte gör det), ska kunna sända till mig bilder och videoklipp på hur mina barnbarnsbarn ( dvs jag tänker bli gammal) växer och drägglar.

Ungefär vad behövs....vilken server typ ska det vara? säkerhet kanske?
Om du vill kan du få låna min ide om den blir bra. :)
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Server i Gubbuntu

Inlägg av Osprey »

För få parametrar är angivna. Vad vill du ha, vilka funktioner, hur mycket kan dina släktingar, hur grafiskt ska det vara?

En Ubuntu server, eller desktop, med ftp är ungefär enklaste (och mest effektiva) varianten. Sedan kan man givetvis bygga på det med "trevligare" och mer tilltalande gränssnitt, men det beror som sagt på hur mycket man prioriterar effektivitet/prestanda gentemot användarvänlighet... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Som vanlig så är mitt inlägg inte så genomtänkt, utan mera "sonderade".
En Ubuntu server, eller desktop, med ftp är ungefär enklaste (och mest effektiva) varianten.
Det är nog det här som gäller.

Till att börja med är det möjligt att en "vanlig PC" också kan vara en server samtidigt?
Det var alltså tänkt att man inte ska behöva ha två burkar.

ref:
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=14243#post14243

PS
Sa Ola , JA!
DS
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Javisst kan en desktop vara server, det är mer en fråga om terminologi...

En desktop är en server med grafiska tillägg om man så vill, och en server kan om man vill vara en desktop utan grafik, men med viss extra program för att vara just en server. Men egentligen så är det inte så himla stor skillnad och till sådär 98% (gissar) så är det exakt samma... Dessutom kan man installera precis vad man vill från en server till en desktop och omvänt och vad man sedan kallar det är upp till en själv... :)

Så, tänk igenom vad du vill ha och hur det ska funka och sedan spelar det ingen roll om man kallar det server eller desktop, båda varianterna kan klara av det och vad man kallar det är upp till en själv...

O0
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

PS
Sa Ola , JA!
DS
Det är bara giriga människor som jobbar efter 50 iaf. ;D
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Jag hade faktiskt rekommenderat en databaslösning med enkel inloggning för dina släktingar.
Alltså installera Apache/MySQL/PHP och bygga upp ett webgränsnitt där de kan tanka upp bilder och lägga in text.

Det blir mycket jobb för dig, iallafall med webgränsnittet, men mindre jobb för dem. Du kan t ex hårdkoda alla bildstorlekar ifall de har svårt att redigera bilderna.

Men det kan också finnas färdiga gränsnitt att hämta på nätet typ "web gallery" m m, där t o m databasen struktureras via script.

Har du tid och intresse så är det himla kul med Mysql/Php, tror jag.

Ibalnd kan t o m FTP vara för svårt för vissa, men kanske att surfa till en hemsida och bara tanka upp bilder/skriva in text är enklare i ett pedagogiskt gränssnitt?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Men så är det där med videpklippen. Hur ska det gå till?
Dom måste lära sig fildelning....eller hur?
iaf till vi har fiber ända hem.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Video tar mycket plats så då blir ditt hårddiskutrymme viktigt. Men annars kan nog Mysql/Php fixa video också.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hans Linde skrev:
PS
Sa Ola , JA!
DS
Det är bara giriga människor som jobbar efter 50 iaf. ;D
Kunde jag inte låta bli att kommentera utan att läsa resten nu... kreativa sa du? Javisst!!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ok, ska du göra enklast möjliga utan en massa konstigheter, så skapar du en ftp-server med t.ex "wsftpd" som finns i paketen och sedan kan släkten köra "fireFTP" som finns i Firefox paket... alla möjligheter finns på alla nivåer, säg mer om vad du vill ha... :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Intressant projekt!

Man får väl se två sidor av saken. Internt behövs det antagligen en massa avancerad och cool
teknik för att få det här att funka bra och smidigt.

Till det yttre behövs det exemplarisk enkelhet, så att en så'n häriga makapär blir busenkel att
installera, underhålla och använda. Jag menar jag utgår ifrån att målgruppen för det här inte bara
är gamla linuxgubbar utan vilka gubbar och tanter som helst, men bristande datorkunskaper, som
inte läser engelska, som ser lite illa och har för stela fingrar för att skriva '|'.

Men vill man ha gubbuntuservern hemma? Ska den inte bo i "molnet", åsså har man ren renrakad
och förenklad Ubuntu hemma, men bara de viktigaste programmen?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Urban Anjar skrev:Intressant projekt!

Man får väl se två sidor av saken. Internt behövs det antagligen en massa avancerad och cool

Till det yttre behövs det exemplarisk enkelhet, så att en så'n häriga makapär blir busenkel att
installera, underhålla och använda. Jag menar jag utgår ifrån att målgruppen för det här inte bara
är gamla linuxgubbar utan vilka gubbar och tanter som helst, men bristande datorkunskaper, som
inte läser engelska, som ser lite illa och har för stela fingrar för att skriva '|'.

Men vill man ha gubbuntuservern hemma? Ska den inte bo i "molnet", åsså har man ren renrakad
Projektet är jätteintressant, men jag tror att mycket av det handlar om att definiera vad "enkelt" innebär. Normalt sett innebär "enkelt" sämre prestanda och minskad funktionalitet, så det hela handlar liksom om var siktet ligger... :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Osprey skrev:

Projektet är jätteintressant, men jag tror att mycket av det handlar om att definiera vad "enkelt" innebär. Normalt sett innebär "enkelt" sämre prestanda och minskad funktionalitet, så det hela handlar liksom om var siktet ligger... :)
Skit i prestanda! Vi tänker väl inte bli jättegamla på stubben? Funkar det hyggligt på
en någorlunda färsk dator idag, så funkar det också på containerfynd och lågprisburkar
om fem år ;)
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Urban Anjar skrev:
Osprey skrev:

Skit i prestanda! Vi tänker väl inte bli jättegamla på stubben? Funkar det hyggligt på
en någorlunda färsk dator idag, så funkar det också på containerfynd och lågprisburkar
om fem år ;)
OK, nu börjar vi närma oss målplaneringen... är det bara det som Hans menar med så är jag inne på det... :)
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

så skapar du en ftp-server med t.ex "wsftpd" som finns i paketen
Oj jag tog en simtur och så jag ligger efter lite............

Det här är sådant som finns i synaptic , iaf ftp eller tänker du på annat?
Det kanske står i de inlägg jag inte kommit til än..........

Javisst....det skulle jag ju skriva....den här D-link nas DNS323 kan konfigueras som FTP-server tror jag jag läste vid inköp för 2 år sedan. Fast jag antar att det är ett primitivt alternativ.
Hans Linde

SuperGubbserver

Inlägg av Hans Linde »

om fem år ;)
Det är ju bra om det något inom rimligt tid. :-[
Läkare klagade på min koleterol ökning. Så det blir nog "stroke" till midsommar. :'(

Det passar bra att ha lite tidsperspektiv. För då skiljer sig det här får det som LJ tittar på. Vi får (och han är välkommen) ha en dialog så vi inte dubbeljobbar. Några funktionsblock kanske kan "återvinnas". :) (dvs samarbete)

I brist på bättre namn döper jag om det här ärendet till "SuperGubbServer", som distingerar det från LJs som jag tror har ett provisoriskt namn också.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag vet inte riktigt om jag har förstått det hela rätt med vad du vill, men...
Om du sätter upp en ftp-server (förslagsvis vsftpd) på den aktuella datorn så är det bara att du delar ut konton till de som ska komma åt den. Om du vill att de ska kunna ladda upp saker till dig är det bara att ge dem skrivrättigheter. Om du ska ha ftp-servern på den dator du förut talat om att använda som server men ändå vill att uppladdningarna ska ske till din desktopdator kan du t.ex montera den aktuella disken med NFS (eller varför inte sshfs).

Har jag uppfattat dig korrekt?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Med en D-link bör du kunna skapa en ftp-server om du bara ska ha det enkelt... :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Re: SuperGubbServer

Inlägg av Urban Anjar »

Ärligt talat, ftp-server låter lite nittital. Har ni kollat in
https://www.getdropbox.com/referrals/NTY3ODY4NTk

Det måste vara simpelt för stressade småbarnsföräldrar - och för barnbarnen
att langa ner några bilder till morfar!

Men visst, ursäkta att jag komplicerar det hela. Givetvis måste man börja med
att bygga något simpelt och se'n bygga på. Linuxkärnan började visst med ett
simpelt program som slumpmässigt skrev AB på skärmen... AABABABBABBABBABBBABABBABABBBBAABBABBBABABAABBABAB-
BBAABBABABBABBBBBBAAAAAABBBBAABABABBAABBABABABABABBA
Användarvisningsbild
dmz

Re: SuperGubbServer

Inlägg av dmz »

Urban Anjar skrev:Ärligt talat, ftp-server låter lite nittital. Har ni kollat in
https://www.getdropbox.com/referrals/NTY3ODY4NTk

Det måste vara simpelt för stressade småbarnsföräldrar - och för barnbarnen
att langa ner några bilder till morfar!

Men visst, ursäkta att jag komplicerar det hela. Givetvis måste man börja med
att bygga något simpelt och se'n bygga på. Linuxkärnan började visst med ett
simpelt program som slumpmässigt skrev AB på skärmen... AABABABBABBABBABBBABABBABABBBBAABBABBBABABAABBABAB-
BBAABBABABBABBBBBBAAAAAABBBBAABABABBAABBABABABABABBA
Ja, jag kanske bör förtydliga mig. Med ftp så menar jag givetvis sftp.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"