Problem med att ta bort en ntfs partition

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem med att ta bort en ntfs partition

Inlägg av nisse2 »

En bekant fick tag på en maskin och det var en Vista partition (ntfs) (eller någon som försökt att installera Vista på maskinen), ska tillägga att Vista startade inte (startbilden tugga på bara)

Han ville ha XP på den, men det tog stopp vid partitionen/installationen av XP

Jag försökte med en Ubuntu liveskiva och partitons editor (är det så det heter), att ta bort ntfs partitionen men programmet bara tugga och tugga på, avbröt detta och körde med en gammal Ubuntu installskiva (alternate install), samma sak där, datorn bara tugga på, avbröt detta också efter 40 minunter.

MIn slutsats till honom var att hårddisken var trasig och jag har absolut ingen erfarenhet av Vista alls så jag tänkte bara höra med er, om min slutsats var riktig?
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med att ta bort en ntfs partition

Inlägg av nicefinger »

Testa att formatera om partitionen först, till ext2 eller ext3. Sen ta bort den.
Jag var tvungen att göra så när jag skulle minska min NTFS-partition.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag hade problem att formater en hårddisk en gång. Det var också ntfs men för mig berodde det nog inte på det. Gick iaf inte att fomrmatera, filerna gick inte att koma åt. Fick köra ett hårddisk-räddningsprogram som jag hittade med nån boot-cd (kommer tuvärr inte ihåg vilken), programmet stod och tuggade i ett par dagar (!), sen funkade hårddisken igen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Ta hem Parted Magic 3.7 release version pmagic-usb-3.7.zip och lägg den på en usb sticka. Tar bara några minuter att fixa ett bootande usb verktyg.
Jag har ordnat sådana åt flera kompisar. I den lilla distron finns även en av dom senaste firefox versionerna. Testa om inte den fungerar bättre.
Edit: misslyckades själv med den usb-distron då jag skulle rensa en Vista dator under veckan, som hade fem partitioner (2 små) En puppy live cd fixade det.

Annars pröva win prg. Partition Table Doctor 3.5, det har fixat många hårddiskar, men då behövs kanske ett externt usb kabinett.

Med de nya operativsystemen Vista och Windows 7 upplevs det som om Microsoft försöker "låsa" det egna operativet till hårddisken (om det nu stämmer, det jag läst på nätet). Vilket troligtvis får många oem kunder att tveka inför ett byte till annat operativsystem eftersom det uppfattas som besvärligt.

Det kräver ibland att hårddisken måste rensas helt innan ett annat OS kan installeras.

XP Metod: Boota upp med Windows XP CD'n och gå till recovery console. Inne i recovery consolen ska man för att se vilka diskar det finns skriva:

Kod: Markera allt

Map
eller det mindre vanliga

diskpart
Den primära disken är alltid Disk 0, sedan Disk 1, osv. Därefter skriver du:

mkdiskraw #
(# är numret på disken som ska rensas)

Detta tar bort allting på hårddisken. MBR, partitions tabell, filsystem, och all data,
och ska därför inte användas om man ska ha någon partition eller data kvar. Eller tagit backup på allt som ska sparas (+ Favoriter som brukar glömmas).
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 16 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av nisse2 »

Toppen, nu kan jag testa med de olika förslagen som damp in här, tackar.
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Fick du problem med Administratörs lösenordet om du försökte radera med återställningskonsolen? Då var det nog ett OEM installerat Windows. Har själv stött på det många gånger.

Enligt den här länken nedan, verkar det som man kan göra en ändring i registret före man ska använda Windows XP Recovery Console. Men i princip alltid så har operativsystemet krachat med några ändrade filer, och då kan det tipset bli som ett moment 22.

Windows XP Recovery Console Edit: Microsoft Artikel-id: 312149

Lite tips finns det på sidan om olika komandon mm.
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 23 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hade xp en gång i tiden, det kraschade och jag letade mig efter en stund fram till recovery console. Lösenordsfrågan förbryllade mig, men efter en del googlande så kom jag fram till att jag skulle ange blank lösen där, vilket funkade för mig.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"