Kan inte utöka från 2GB minne till 3GB
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kan inte utöka från 2GB minne till 3GB
På min dator finns det plats för fyra minnesmoduler
På moderkortet är minnesmodulen uppdelade parvis i "channel A" för "socket DIMM A1 och socket DIMM A2" samt "channel B" för "socket DIMM B1 och socket DIMM B2"
Jag har sedan tidigare två stycken minneskort av typen "KINGSTON 1GB 1066MHZ DDR2 CL5 5-5-5-15 DIMM",
alltså totalt 2GB interminne. Dessa är installerade på platserna DIMM B1 och DIMM B2"
Köpte nu ytterligare ett minneskort, av samma typ. Haken är nu att så fort jag sätter in det på någon av de
två lediga platserna (DIMM A1 eller DIMM A2) så vägrar datorn att starta. Fläkten börjar surra, men någon
bild visas aldrig på skärmen, inte heller några slags varningsljud.
Första tanken är väl då att själva minneskortet är trasigt. Fast när jag då har tagit ut någon av de befintliga minneskorten
och sätter i det nyinköpta i plats B1 eller B2 så fungerar datorn. Fast jag har fortfarande då bara 2GB interminne.
Efter några försök verkar det helt enkelt som om det är själva minnesmodulen A1 och A2 som det är fel på.
Så fort jag sätter i ett minneskort på någon av de platserna (nyinköpt eller gammalt) så vägrar datorn att starta.
Provade att ta ut CMOS-batteriet ur datorn, men det gjorde ingen skillnad, utom att jag fick ange tid och datum i BIOS igen.
Moderkortet är från ASUS och heter P5Q Deluxe.
Minneskorten är från KIngston, artikelnummer KHX8500D2/1G
Processor = Pentium Dual Core E2200, LGA775 2.2Ghz, 1MB L2 Cache, 800 Mhz FSB
På moderkortet är minnesmodulen uppdelade parvis i "channel A" för "socket DIMM A1 och socket DIMM A2" samt "channel B" för "socket DIMM B1 och socket DIMM B2"
Jag har sedan tidigare två stycken minneskort av typen "KINGSTON 1GB 1066MHZ DDR2 CL5 5-5-5-15 DIMM",
alltså totalt 2GB interminne. Dessa är installerade på platserna DIMM B1 och DIMM B2"
Köpte nu ytterligare ett minneskort, av samma typ. Haken är nu att så fort jag sätter in det på någon av de
två lediga platserna (DIMM A1 eller DIMM A2) så vägrar datorn att starta. Fläkten börjar surra, men någon
bild visas aldrig på skärmen, inte heller några slags varningsljud.
Första tanken är väl då att själva minneskortet är trasigt. Fast när jag då har tagit ut någon av de befintliga minneskorten
och sätter i det nyinköpta i plats B1 eller B2 så fungerar datorn. Fast jag har fortfarande då bara 2GB interminne.
Efter några försök verkar det helt enkelt som om det är själva minnesmodulen A1 och A2 som det är fel på.
Så fort jag sätter i ett minneskort på någon av de platserna (nyinköpt eller gammalt) så vägrar datorn att starta.
Provade att ta ut CMOS-batteriet ur datorn, men det gjorde ingen skillnad, utom att jag fick ange tid och datum i BIOS igen.
Moderkortet är från ASUS och heter P5Q Deluxe.
Minneskorten är från KIngston, artikelnummer KHX8500D2/1G
Processor = Pentium Dual Core E2200, LGA775 2.2Ghz, 1MB L2 Cache, 800 Mhz FSB
Re: Kan inte utöka från 2GB minne till 3GB
Minnen brukar ofta behöva sitta i par. Testa att sätta 2 minnen i A1 och A2 och se om det funkar.
Antingen så kollar du i BIOS om du kan slå av "dual channel", eller liknande, eller så köper du en till sticka.
Antingen så kollar du i BIOS om du kan slå av "dual channel", eller liknande, eller så köper du en till sticka.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emil.s skrev:Minnen brukar ofta behöva sitta i par. Testa att sätta 2 minnen i A1 och A2 och se om det funkar.
Har provat med de två gamla minnena i A1 och A2, men ingenting händer
Provar med andra kombinationer som A1+B1 och A2 + B2, men hjälpte inte.
Provar jag med ett enstaka minneskort i B1 eller B2 går det bra, så jag tycker inte det finns något
som tyder på att minnena måste sitta i par. Det går med 1GB, då borde även 3GB gå bra tycker jag.
Kingston har kanska bra konfigrurator,
jag tog mig friheten att skriva in din moderkaka men hittade inte det minnet du köpt som en fungerande konfiguration
http://www.ec.kingston.com/ecom/configu ... it1=Search
På länken hittar du de art.nummer som kingston rekommenderar till din burk.
jag tog mig friheten att skriva in din moderkaka men hittade inte det minnet du köpt som en fungerande konfiguration

Barre skrev:Kingston har kanska bra konfigrurator,
jag tog mig friheten att skriva in din moderkaka men hittade inte det minnet du köpt som en fungerande konfiguration![]()
Jag har varit inne där idag och noterade samma sak.
Men minnet finns med i den lista, "Qualified Vendors list" som ASUS har i moderkortets manual och som även finns på deras webbsida
Såg nu att ASUS har en BIOS-uppdatering jag skulle kunna prova, BIOS version 1702 påstås "Enhance the compatibility with certain memory. "
Min granne har en ASUS bräda och hade ungefär samma problem när han köpte nya minnen. Han kunde endast köra 2 minnen på 2 av slotsen, något annat fick inte att fungera.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag provade att uppdatera bios till version 1702, men problemet kvarstår.
Noterade att det nya minneskortet tycks ha en något annan timing än de två ursprungliga
Nytt kort : 1st : 5-5-5-18-3-52-6-3
2nd : 8-3-5-4-6-4-7
3rd : 14-5-1-6-6
Befintliga : 1st 5-5-5-18-3-42-6-3
2nd 8-3-5-4-6-4-7
3rd 14-5-1-5-5
Vet dock inte om det har någon betydelse. Varken nytt eller de befintliga korten fungerar i minnesbank A1/A2, varken ensamt eller i par.
Noterade att det nya minneskortet tycks ha en något annan timing än de två ursprungliga
Nytt kort : 1st : 5-5-5-18-3-52-6-3
2nd : 8-3-5-4-6-4-7
3rd : 14-5-1-6-6
Befintliga : 1st 5-5-5-18-3-42-6-3
2nd 8-3-5-4-6-4-7
3rd 14-5-1-5-5
Vet dock inte om det har någon betydelse. Varken nytt eller de befintliga korten fungerar i minnesbank A1/A2, varken ensamt eller i par.
Har läst en del på det forum som finns på ASUS webbplats, och förstått att minnesproblem inte är ovanliga.
Har provat med att använda manuella inställningar i BIOS, men det gjorde ingen skillnad.
Har angett strömstyrka för DRAM och Northbridge manuellt, men ingen förbättring.
Har provat med att använda manuella inställningar i BIOS, men det gjorde ingen skillnad.
Har angett strömstyrka för DRAM och Northbridge manuellt, men ingen förbättring.
Hej på er.
Har ni fått rätsida på detta problemet?
Det optimala sättet att placera minnesmodulerna är: A1 & B1 och utökar man minnet så är det A2 & B2. Dock är det ett stort problem att utöka minnet, eftersom man måste få tag på exakt samma moduler med samma volt och CAS-lantency. Och har man otur så måste man in och höja volten på NorthBridge, för att den skall klara av de 4 modulerna man har satt i, vilket i sin tur innebär att man kanske måste kyla NB kretsen mer. Låter man bli att höja volten, så kommer minnet gå på en steg lägre frekvens PC8500 -> PC6400
Det flest forum som jag har besökt, rekommenderar att man kastar ut de befintliga modulerna och sätter i helt nya. Dvs. du har 2 GB och vill ha 4 GB, och då är rekommendationen att du köper ett 4 GB kit, och tar bort de moduler som sitter där idag.
Själv har jag gått den hårda vägen och står med ett 4 GB kit på hyllan. Ville gå upp till 8 GB, men de modulerna som kom var på 1.5 V, och de som satt i var på 1.7 V. Och det var exakt samma artikelnummer på dem...
För mer info på minnet, läs i Asus manual på kapitel 2.4
/ Stefan.
Har ni fått rätsida på detta problemet?
Det optimala sättet att placera minnesmodulerna är: A1 & B1 och utökar man minnet så är det A2 & B2. Dock är det ett stort problem att utöka minnet, eftersom man måste få tag på exakt samma moduler med samma volt och CAS-lantency. Och har man otur så måste man in och höja volten på NorthBridge, för att den skall klara av de 4 modulerna man har satt i, vilket i sin tur innebär att man kanske måste kyla NB kretsen mer. Låter man bli att höja volten, så kommer minnet gå på en steg lägre frekvens PC8500 -> PC6400
Det flest forum som jag har besökt, rekommenderar att man kastar ut de befintliga modulerna och sätter i helt nya. Dvs. du har 2 GB och vill ha 4 GB, och då är rekommendationen att du köper ett 4 GB kit, och tar bort de moduler som sitter där idag.
Själv har jag gått den hårda vägen och står med ett 4 GB kit på hyllan. Ville gå upp till 8 GB, men de modulerna som kom var på 1.5 V, och de som satt i var på 1.7 V. Och det var exakt samma artikelnummer på dem...
För mer info på minnet, läs i Asus manual på kapitel 2.4
/ Stefan.