problem med nerladdningar av Java LÖST

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Mikael.SH

problem med nerladdningar av Java LÖST

Inlägg av Mikael.SH »

Hej!
Vilket bra forum de här är, mitt första inlägg btw. Till frågan och problemet, jag har försökt att ladda ner java på 2 olika sätt. Det första var att jag laddade ner de från java sidan, men de verkade inte fungera så jag testade att använda terminalen och då kom license avtalet upp. Jag trodde jag var klar men de måste ha varit något jag missat. Nu när jag försöker ladda ner de igen står de såhär på terminalen E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
Programmen finns inte i Program/lägg till/ ta bort heller så jag hittar de inte och de har inte installerats. Vad gör jag?.

Tacksam för svar....

MVH

Mikael
Senast redigerad av 1 Mikael.SH, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: problem med nerladdningar av Java

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen till vårt forum, Mikael.
Dagsfärsk medlem rent av.
;D

Jag kanske inte är helt insatt för att lösa ditt problem, men i avvaktan på att fler medlemmar kommer in
och hjälper dig tillrätta, så kan jag börja med det lilla jag kan bidraga med.

Först din andra fråga:
dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem
Detta kör du i en terminal. Enkelt. Det är bara att "kopiera" kommandot och sedan "klistra in". Terminalen
hittar du under program längst ut till vänster i den övre panelen -> tillbehör -> terminal .

Fånga in terminalens ikon och dra den upp till en ledig plats uppe på den övre panelen. Det är guld värt
att ha den snabbt tillgänglig. Oavsett hur du vill ha det, starta terminalen genom att klicka på den, kopiera
det kommando du fick, som var sudo dpkg --configure -a och klistra in det i terminalen. Sudot borde ha stått också,
men jag lade till det här ovan.

Terminalen frågar dig om lösenordet. Du får ingen kvittering på att du lägger in något, så skriv in lösenordet
korrekt. Sedan bör det kunna fixa sig. Om det föregående var korrekt hämtat.

Annars tror jag nog att det finns andra alternativ för att lösa detta med Java. Ubuntu restricted extras kan
vara ett sådant. Men det avvaktar vi med, intill dess vi har sett vad ovanstående åstadkommer.

Rent allmänt bara, i Linuxvärlden är det inte lika vanligt som i MS-winvärlden, att ge sig ut på nätet för att
plocka hem program. Det mesta vi behöver finns redan i operativets förråd. Det är enbart i undantagsfall
Linuxfolk behöver tanka hem något via nätet och då oftast efter råd och tips från andra Linuxanvändare.

Jag önskar dig Lycka Till och hoppas att du skall trivas bra, både med oss och vårt forum, samt med ditt Linux.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Mikael.SH

Inlägg av Mikael.SH »

Okej jag har lagt terminalen på snabb kommando, alt+X . Men de verkar ha gjort något men nu är de problem att få de att synka med Opera eller Firefox. Jag går in på Java sidan för att kolla om jag har Java men då dyker de upp något som heter JVM ( Java Virtual Machine) som jag måste ha verkar de som?. Tack så mycket broder Tuck, de verkar gå åt rätt håll :).

MVH
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Vad ska du ha java till? Är det jdk för att utveckla program eller bara jre för att köra java-program och applets?

Program i repositoryt som behöver jre anger beroenden, så du behöver inte installera java själv. Det sköts automatiskt. Det som behövs för att se java applets på webben (spel & animeringar) följer med paketet ubuntu-restricted-extras.

Både sun-java6-jdk och sun-java6-jre finns i repositoryt (multiverse) så du behöver inte ladda ner nåt från internet. Se näst sista stycket i Br. Tucks inlägg ovan.
Mikael.SH

Inlägg av Mikael.SH »

Jag ska försöka fixa hushmail nyckeln och de står att java måste vara installerat. Okej ja jag läste de, som sagt är nybörjare så visste inte att man inte behövde ladda ner från nätet. Men problemet var när jag gick ut på hal is (terminalen) jag vill lära mig den eftersom jag har sett hur lätt de är när man väl lär sig koderna. Men de var väl där jag gjorde nå snedsteg, men utan nederlag kan man inte uppskatta seger. Jag har nu två Java versioner ser jag?. Sun Java 5.0 ska tas bort och hur tar man bort den enklast?. En sista fråga: hur får man sitt java att uppdateras för de står att de är ett gammalt java?.

Tusen tack!
MVH
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Mikael.SH skrev:Jag ska försöka fixa hushmail nyckeln och de står att java måste vara installerat.
Hur har du installerat hushmail?

Klagar den att java saknas även om du har sun-java5-jre eller sun-java6-jre installerad via repositoryt?
Mikael.SH skrev:Jag har nu två Java versioner ser jag?. Sun Java 5.0 ska tas bort och hur tar man bort den enklast?.
Kolla i Synaptic om du har sun-java5-jre (och sun-java5-bin) installerad där. Då kan du avinstallera dem där. (Om den säger att den samtidigt vill avinstallera annat som inte verkar vara java5-relaterat så avbryt. Då finns andra program som vill ha java5.)
Mikael.SH skrev: En sista fråga: hur får man sitt java att uppdateras för de står att de är ett gammalt java?.
Det som är installerat via repositoryna uppdateras automatiskt med Update Manager i ubuntu. Jag fick t.ex en uppdatering av java6 i oktober. När det kommer en java7 uppdateras inte till den från java6 automatiskt, utan den får installeras när den behövs, automatiskt via beroenden, eller manuellt.

Är det hushmail som säger att det du har är för gammalt. Kan du se vilken version den vill ha?
Mikael.SH

Inlägg av Mikael.SH »

Hej nu fick jag bukt med de och lärt mig en massa tack vare er..tusen tack för hjälpen, underbart bra forum

Keep up the good work

MVH Mikael
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"