Hans Linde skrev:Så har jag gjort för Conkeror och det funkar. Firefox-bokmärkena är för mig "grunddatabasen" och jag har symboliska länkar i Conkerors inställningskatalog som pekar på Firefoxfilerna.
Det är en Xulrunner-baserad webbläsare (samma motor som Firrefox) med Emacsinspirerade knappbindningar, för att man skall kunna surfa snabbare och slippa använda mus.
Jag använder
musen företrädesvis för det är ergonomiskt bättre för mig.
Anser du att Conkeror skulle kunna vara ett alternativ för mig också, eller var det mera tekniken att ha "symboliska länkar".
Det var väl primärt det senare, för att kunna dela bokmärken, historia, inställningar etc, mellan olika webbläsare. Då Epihany och Firefox (samt troligen även Kazekahze) sparar det mesta i SqLite-databaser så kan man ha de databaserna i princip var som helst och dela på dem mellan olika webbläsare, även på t.ex. en central server. Att jag nämde Conkeror var bara för att det är den Mozilla-baserade läsare jag använder.
Men för egen del så är det rent ergonomiskt även bättre att använda tangentbordet istället för musen. Jag har efter mycket terminalarbete lätt för att få ont i axlar, nacke och leder och att arbeta med tangentbordet ger bättre arbetsställning än när jag använder musen. Mina problem med smärta har i stort sett helt försvunnit sedan jag övergav musen. När man använder musen lyfter man i regel axeln lite och dessutom befiner sig musen oftast vid sidan av tangentbordet och det i kombination ger en för mig onaturlig ställning. När jag enbart använder tangentbord så kan jag slappna av i axlarna och låta armarna hänga fritt efter sidorna. För mig blir det bättre.
Hans Linde skrev:Jag ska söka Conkeror på www, det fanns inte i Synaptic.
Det är inget eget program riktigt på det viset. Det använder sig av samma motor som Firefox, så det enda man laddar ned är "chassiet"

. Det finner man här:
http://conkeror.org/. I princip packar man bara upp en arkivfil på ett specifikt ställe i filsystemet. Då Conkeror inte har några knappar eller liknande så bli det mindre minneskrävande. Dock krävs det lite för att man skall lära sig att surfa med Conkeror och det är ett plus om man redan kan Emacs.