Hur kan jag tvinga Firefox att fråga mig vad jag vill göra med vidssa filtyper?
Jag vill ha en fråga så jag kan spara ner .asp-filer (windows media spellista).
.asp finns inte med i firefox inställningar under program så jag kan inte sätta ff till att fråga där. Jag hittar inget sätt att lägga till nya filtyper där.
Förut öppnades filerna med totem, jag avaktiverade totem-pluginnet och då fick jag frågor om vad jag ville göra med filerna. Nu efter omstart av ff så öppnas filerna av mplayer-pluggen och jag kan inte välja att spara filen...
asp-filerna ligger inbäddade på en hemsida och jag får bara tillgång till dem om jag klickar en länk. Jag kan alltså inte direkt klicka och välja att spara filen.
Så hur lägger jag till filtypen i Firefox?
Tvinga Firefox att fråga om filtyp?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Tvinga Firefox att fråga om filtyp?
Kolla under redigera/inställnigar/program där specas detta.
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag tror att han vill få in ett till format där, vilket jag inte tror är möjligt. Kanske ska man rapportera detta till launchpad eller brainstorm?anderski skrev:Kolla under redigera/inställnigar/program där specas detta.
Jag tror att det är olämpligt att associera .asp med ett program.rylleman skrev:Hur kan jag tvinga Firefox att fråga mig vad jag vill göra med vidssa filtyper?
Jag vill ha en fråga så jag kan spara ner .asp-filer (windows media spellista).
.asp finns inte med i firefox inställningar under program så jag kan inte sätta ff till att fråga där. Jag hittar inget sätt att lägga till nya filtyper där.
Förut öppnades filerna med totem, jag avaktiverade totem-pluginnet och då fick jag frågor om vad jag ville göra med filerna. Nu efter omstart av ff så öppnas filerna av mplayer-pluggen och jag kan inte välja att spara filen...
asp-filerna ligger inbäddade på en hemsida och jag får bara tillgång till dem om jag klickar en länk. Jag kan alltså inte direkt klicka och välja att spara filen.
Så hur lägger jag till filtypen i Firefox?
Har för att det är en del webbsidor som använder sej av .asp och det blir ju inte rätt om du startar dom i ett annat program...
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hm, okey borde väl finnas ett FF tilläg för detta.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... er&cat=all
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... er&cat=all
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Problemet är att Firefox envisas med att öppna filerna med mplayer och ger mig ingen chans att välja vad jag ska göra. Filtypen är alltså associerad med ett program men det finns ingen möjlighet att själv bestämma vad som ska göras.
Jag har löst det genom att avinstallera lite plugins tills jag tillslut fick en fråga vad jag ville göra med filen då jag kunde välja att spara den och dessutom att jag vill ha en fråga om detta varje gång. Sen installerade jag pluginnen igen och allt fungerar som jag vill.
Ute på nätet hittade jag en hel del om det här. Det verkar som Firefox har ordentliga problem med hela MIME-typ grejen och att FF i senare versioner helt har skrotat att användaren själv kan välja vad som händer i sin webbläsare. Tidigare versioner hade, som jag hade ett vagt minne av, betydligt bättre stöd för filtypshantering och du som användare kunde lägga till och dra ifrån format hejvilt.
Detta är numera borta och argumentet är något vagt användarvänlighetstjafs.
Jag funderar faktiskt på att byta browser till någon som låter mig bestämma själv.
Jag har löst det genom att avinstallera lite plugins tills jag tillslut fick en fråga vad jag ville göra med filen då jag kunde välja att spara den och dessutom att jag vill ha en fråga om detta varje gång. Sen installerade jag pluginnen igen och allt fungerar som jag vill.
Ute på nätet hittade jag en hel del om det här. Det verkar som Firefox har ordentliga problem med hela MIME-typ grejen och att FF i senare versioner helt har skrotat att användaren själv kan välja vad som händer i sin webbläsare. Tidigare versioner hade, som jag hade ett vagt minne av, betydligt bättre stöd för filtypshantering och du som användare kunde lägga till och dra ifrån format hejvilt.
Detta är numera borta och argumentet är något vagt användarvänlighetstjafs.
Jag funderar faktiskt på att byta browser till någon som låter mig bestämma själv.